Vedmaskiner, flishuggar

Styra ner veden från processor till säck

11 inlägg 5948 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styra ner veden från processor till säck

Pe_Er_79  
#181803 Har en Bilke S3. Och från nästa år, så vill jag mata 1,5m3 säckar med ved, direkt från processorn. Behöver då bygga någonting som styr ner veden från processor till säck. Så att veden verkligen hamnar i säck och ingen annanstans. Säcken hänger jag i pallgafflar på traktor Nr2.
Antar att det är fler än jag som stått inför den här "utmaningen".. Så jag tar tacksamt imot alla tips och ideer, gärna bilder! Jag behöver inspiration! :-)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181814 Går det att dreva ned hastigheten på bandet?
Isf är det bara att hänga säcken under, annars måste man nog ha en dämp-platta som
veden träffar först innan den faller ner i säcken.

Avatar Fallback

Re: Styra ner veden från processor till säck

Pe_Er_79  
#181823 Går, ja allt går väl antar jag. Men det är nog ingen vidare ide. Transportbandet måste ha sin hastighet i förhållande till resten av maskinen, annars hinner inte veden komma undan. Nån form av dämpning har jag också i tankarna. Frågan är om man ska bygga nån anordning som hänger ihop med pallgafflarna. Eller om jag ska montera nåt i slutet av transportbandet....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181824 Hur högt kan man ställa transportbandet och hur långt flyger vedträna? Risken är väl att dom studsar tillbaks om man gör det för tight. Har för mig att det är bra sprutt på den maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181828 Om man ställer upp transportbandet så högt det går. Skulle det inte kunna funka om man bygger en ställning. Modell älgtorn. Tar och klär in tre sidor med skivor. Så att veden inte far iväg. Sedan gör man botten med sneda kanter så det styr veden rätt.

Sedan tar man bort säcken från motsatta sidan.

Avatar Fallback

Re: Styra ner veden från processor till säck

Fredrik N  
#181831 Om man har en typ bana i plåt efter transport bandet, som veden kan samlas i hopp på.
Det kan vara lite tratt format så det lättare går i säcken, det borde inte behöva vara så långt
så det blir besvärligt att få säcken under bandet.

Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

Vedproducent  
#181832 Såg någon som hängt upp en pall som vedträna dämpades mot och sen ner i säcken. Förutsätter ju förstås att du har något upptill du kan hänga pallen i.

Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

Vedia.se  
#181906 Jag har ibland när jag kört ved i säck hos kund ställt en hög med lastpall bakom stativet som veden studsar på, funkar hyfsat iaf.

Användarvisningsbild

Re: Styra ner veden från processor till säck

stegmaster  
#181929 Så här har jag det för at veden ska träffa flisgalleret före säcken.

Bild

Avatar Fallback

Re: Styra ner veden från processor till säck

Gäddviken  
#181954 Bilken har en jädra fart på bandet och ibland kastar den ett vedträ flera meter längre än de andra. När vi kör i säck har vi säcken i gafflarna på stativet hänger vi en plywoodskiva som veden träffar innan den ramlar i säcken , funkar rätt bra. Tilläggas kan att vi måste köra bilken vid relativt höga varv då traktorn inte orkar alltid på tomgång.(MF 135)

Avatar Fallback

Re: Styra ner veden från processor till säck

vedhandlaren  
#182612 jag har hängt gummiduk som styr ner veden. kör inte i säck ifs men när man ska ha ved från ett transportban till ett annat som är i 90grader så går det och styra med gummi matta som man antingen sätter som ett u i toppen av elevatorn eller att man svetsar en ram som man sedan hänger gummi flärpar i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).