Traktorn i skogen

Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

20 inlägg 13236 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181756 Skall köpa annan traktor, lutar åt en Valtra 6550 med dåliga däck, sitter idag 600/65-38 bak och 480/65-28 fram, känner inte att jag har nytta av så breda däck riktigt.
kommer montera ca7,5m kran på traktorn
sitter kraftig lastare på traktorn som kommer användas måttligt

Timmarna på traktorn kommer fördelas ca:

Transport ved/vedmaskinen till kunder 20%
Drift vedmaskin/krankörning stillastående 45%
snöröjning 15%
Skotning med huggarvagn (odriven 9t för tillfället) 20%

Vilka däck bör jag ha? Hur funkar Nokia tri2 i skogen?
Vilken dimension skulle vara mest lämplig?
Är Michelin så bra som ryktet säger att det är värt några tusen extra?
Finns det billiga märken som man vågar satsa på?
Hur många timmar håller ett däck ca innan det är utslitet och hur många år kan man räkna innan torrsprickor förstör däcken?

Mkt frågor blev det... Tacksam för hjälp :)

[*]



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

ÅsaNisse  
#181769 Bry dig inte om däcken om du inte ska röja snö på asfaltvägar.
För skogen är utslitna däck och riktiga broddkedjor oslagbart.

Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Robertberg  
#181770 Vi har Michelin på 6300an utan lastare, går både på väg, åker och i skog.
De håller ganska bra.

http://db.tt/EHj3hV3V
http://db.tt/aFzPyPuC

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181773
ÅsaNisse skrev:Bry dig inte om däcken om du inte ska röja snö på asfaltvägar.
För skogen är utslitna däck och riktiga broddkedjor oslagbart.


Menar du nokiadäcken då eller rent generellt? Funkar det bra i skogen med så breda däck. Vill få för mig att det blir dåligt tryck men de kanske blir en fördel

Tycker det ser illa ut med för slitna däck och ska man ändå köpa nytt vill jag ju ha det som blir bäst

Radial eller diagonal och varför?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181774
obantteg skrev:Vi har Michelin på 6300an utan lastare, går både på väg, åker och i skog.
De håller ganska bra.

http://db.tt/EHj3hV3V
http://db.tt/aFzPyPuC



Ser ut som det är väl värt pengarna, dom framhjulen är väl knappt halvslut, kör ni mkt på asfaltväg? Vilken dimension är det och vad kostade dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181775 Menar du att kranen ska sitta monterade på traktorn?
Om så, säger jag diagonaldäck för att traktorn ska stå stabilare när du kör kran
Radialer får du pumpa stenhårt om du ska slippa känslan att traktorn lägger sig på sidan när du svänger ut kranen fullt åt sidan.
Bredd är alltid bra, har svårare att sjunka på mjuk mark

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181780 Ok, tack för tipset, antar att radial är det vanligaste och billigaste då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

foton  
#181784 I skogen är nog diagonal bäst. ( Diagonal är billigast )

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181785 Så enda fördelen med tex 480 breda bakhjul kontra 600 är priset då el?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

valmet862  
#181787 iallafall ska du inte sätta michelin på en traktor som du ska köra med på snö. Dom har alltid varit glashala. En lämplig dimension skulle nog vara 18.4-38 bak och 14.9-28 fram,relativit billiga o kedjor finns enkelt att få. Bredare däck,ja då kommer stubben lättare genom i skogen :roll:

Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Robertberg  
#181793
Vedia.se skrev:Ser ut som det är väl värt pengarna, dom framhjulen är väl knappt halvslut, kör ni mkt på asfaltväg? Vilken dimension är det och vad kostade dom?


De däcken är inte ens halvslut.
Var ute och mätte förut på det framdäck som gått 4500 timmar, där var klackarna 30-35 mm. De nya däcken, som nu har gått ca 500 timmar hade klackar på 40-45 mm.
Backdäcken som gått 5000 timmar har klackar på 30-35 mm.

Vi kör en del på asfaltsväg, främst med svämtunnan. Har svårt att uppskatta hur mycket, men det är nog runt 100 timmar per år där körningen innehåller längre transporter. Men som sagt svårt att uppskatta.

Dimensionen är 14.9/24 fram och 18.4/34 bak. När vi köpte de nya framdäcken i juni 2011 gav vi 5,5 +m har jag för mig. (5,5 ink moms vore väl orimligt billigt?) Agrib heter modellen, radial.

Anledningen till att vi bytte var att det ena framdäcket hade fått en bula på sidan, och eftersom rullomkretsen hade skijt för mycket för att bara byta det ena tvingades vi byta bägge. Surt då de som sagt inte ens var halvslitna..

På lastartraktorn sitter det Goodyear, de är betydligt mer slitna.
Om det sedan beror på lastaren som har hängt där i 4600 timmar, eller att de däcken helt enkelt slits fortare kan jag inte svara på, bådadera kanske.
https://www.dropbox.com/s/byk5mou2u9438 ... .49.51.jpg

Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

ÅsaNisse  
#181865 Radial/Diagonal.
Breda/smala.
Radialdäck har bättre drag och bärkraft för de anpassar sig efter underlager mer än vad diagonaldäck gör. Däremot är de känsligare i sidorna för brott och stickskador om man kör på stubbar och stenar med sidan. Då blir det som föregående skrev-en bula i sidan- vilket är lika med brott i corden.
Det går lätt att laga med en kappa på insidan men det ser lite tokigt ut med vårtor på däcken.
Jag råkade ut för dett på mina Michelin Agbib och köpte en sats begagnade hjul med nästan utslitna gamla Nokian industri (radial). Funkar perfekt på väg och med broddkedjor i skogen, men på gräs och blöt jord är det stillestånd.
Radial är mjukare och känns gungigare. Det går att delvis hjälpa med mer luft, men radial lantbruksdäck ska inte ha så högt lufttryck. Kolla max på däcksidan. Ofta 1,6bar.
Smala=standard 18.4 sämte bärkraft på mjukt underlag.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

Vedia.se  
#181900 Har jag fattat rätt att däck där bredden anges i tum tex 18,4 är diagonaldäck och där det är mm tex 600 är radial? Eller finns båda sorter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

valmet862  
#181910 finns båda,bara olika måttenheter

Avatar Fallback

Re: Åsikter om däcktyp, dim Valtra6550

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181914 När de står 18,4/38 så är däcket byggt i 80 profil dvs däckets höjd är 80% av bredden.
När du får breddäck med tex 600 så får dom en lägre profil(av däckhöjden) tex 65 men bägge finns som diagonaler som tex skogsdäck och dom har oftast 14 lager eller mer.

Själv köpte jag beg Trelleborg Twin 600/65-38 8 lag som jag kört med i skogen några år nu.
Har dom på en 805a med takmontage och de har funkat bra förutom att fälgarna inte är förstärkta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).