Arbetskläder för skogen

Proffssåg = proffskläder, eller?

22 inlägg 31434 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Proffssåg = proffskläder, eller?

pegul  
#181742 Hej alla!
Mitt första inlägg här.

Är villaägare som kommit på att jag har behov av en motorsåg ibland (ved och enstaka fällningar).
Har hittat hit när surfat runt på olika sågmodeller i de lägre prisklasserna, typ 2500-3000.
Har tänkt mig Husqvarna, Stihl eller Jonsered som alla har "billiga" sågar i sitt sortiment.

Skyddskläder är en självklarhet och har även letat info om sånt till överkomligt pris.

Om man börjar från noll och behöver allt, så behöver man köpa grejer för ca. 5000:-
Sågbyxor (klass 1) ca 1000:-, stövlar ca 750:-, hjälm ca 500:-.
Och sen själva sågen då + lite kringutrustning.

När man hittar trådar om billiga sågar så ser man ibland rådet att köpa en begagnad "proffssåg" för samma pengar som en ny billig och få mer krut för samma pengar.
Men det rådet borde väl också följas av rådet att skaffa bättre skyddskläder, eller tänker jag fel här?

Det finns t ex lite olika byxor att välja på kring 1000:- och alla har klass 1.
Sen brukar butikerna även ha proffsiga byxor för kanske 2000-2500:- (klass ?).
Jag fattar ju att de dyra kläderna är skönare och bättre men det är väl också skillnad i hur bra de skyddar, eller?

Tänker att det är fler än jag som är i situationen att man behöver köpa allt på en gång och inser att sågen bara är hälften av kostnaden. Som fritidsanvändare så måste man ju även tänka ekonomiskt och väga in hur mycket grejerna ska användas.

Gör man ett feltänk om man köper "billiga" kläder och en "dyr" såg?

Naturligtvis skyddar det som är på insidan av huvudet mer än det som sitter på utsidan osv. Hoppas frågeställningen är relevant och inte avhandlad "tusen gånger förut".

/pegul



   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

totte  
#181748 Välkommen hit!

Är det samma skyddsklass så skall dom också ge samma skydd. Skillnaden ligger i bekvämlighet, slitstyrka och allmän kvalitet. Ett par Jula-brallor för någr hundringar skyddar helt OK, men är inte särskilt bekväma. Duger bra om man skall stå på vedbacken några timmar, eller ta ner två träd på tomten. Inte ett dugg kul om man skall gå och gallra i terrängen, då vill man ha smidiga, hållbara grejor.

Räkna också med att du får betala en hel del bara för att det står Husqvarna eller Stihl på kläderna.

Har själv ett par Jula-brallor, funkar bra för mina behov, som är av samma typ som dina, vedkapning, ta ner enstaka träd och buskar.

Jag flyttar det här inlägget till avdelningen för arbetskläder.

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

pegul  
#181758 Tackar för svar!
Hade missat att det faktisk fanns en avdelning för kläder.

Det jag tänkte var:
Större såg = högre kedjehastighet = högre skyddsklass på kläder.
Lite så.

/pegul

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181762 Tror att de flesta byxor går i samma skyddsklass.
Så ett par Julabyxor funkar bra.

För övrigt är nog dom bästa skyddskläderna de som används, alltså... de som hänger kvar på kroken i källaren gör ingen nytta.

Hade själv ett par billiga byxor innan, men råkade sätta sågen i dom en gång så jag var tvungen att byta, köpte då ett par dyrare Husqvarnabyxor som var lätta och bra passform på, och det var ju stor skillnad, de gamla var tunga och otympliga att gå med, de nya är som att gå med ett par jeans.

Men hade jag bara sågat lite ved och fällt ett par träd om året hade jag valt det billiga alternativet...

( Nackdelen med skyddsbyxor ät att det är ett helsike att göra rent sågen från alla dessa trådar.)

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Blivande snickare  
#181764
Zixten skrev: ( Nackdelen med skyddsbyxor ät att det är ett helsike att göra rent sågen från alla dessa trådar.)

Hellre lite tygbitar och trådar att plocka ut än köttbitar och ådror :roll: .

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181766 Kan bara instämma i ovan. Ska du bara göra lite så duger Jula. Köpte såna själv men lärde mig den hårda vägen precis det "totte" säger. Det är inte kul om du går en hel dag och gallrar liknande. Då är "proffskläderna" värda sina pengar trots att man får lov att gå runt med tillverkarnas reklam.

Försök hitta en rejäl såg med ordentligt med kraft, det är en himmelsvid skillnad mellan en kvalitetssåg och en billig sak. Sagt av en person som gått alla stegen från el-såg via "billiga märket" på Coop till Husqvarna och Stilh

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

foton  
#181783 "pegul" Du skall veta att de som skriver här om sina fina märkeskläder. Kommer från den generationen som inte kunde komma till skolan utan " rätt " märke på jeans eller jacka. Det kanske sitter i resten av livet.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181786
foton skrev:"pegul" Du skall veta att de som skriver här om sina fina märkeskläder. Kommer från den generationen som inte kunde komma till skolan utan " rätt " märke på jeans eller jacka. Det kanske sitter i resten av livet.


Nu hängde jag inte riktigt med, hur menar du nu? Det är väl så att arbetskläder med lite högre kvalitet på tyg, sömmar, ventilationsöppningar, rivmotstånd, rörlighetsdetaljer, fickor med mera oftast är designade (mönsterskyddade) av någon större företag. De sätter sitt märke på, det får man på något sätt stå ut med, jag har då inte hittat några alternativ. Tycks gälla inom alla yrkeskategorier.

Du får ursäkta, men jag har lite svårt att se kopplingen till vad folk har på sig till skolan!?!

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

pegul  
#181788 Tror att jag kommer att satsa på stövlar från Jula, 750:-
De hade även en skyddshjälm från Peltor för strax under 500:- som kändes okej.

Var inne på Granngården och kollade där de hade byxor för samma pris som de på Jula, 900:-
De hade tre olika: Jonsered, Oregon och något mer (Husqvarna?).
Alla tre var tunnare och smidigare än Blåkläder.
De vägde ungefär hälften av vad de på Jula vägde.
Samma skyddsklass på alla = klass 1.

Jag antar att "märkesbyxorna" på Granngården alla är respektive märkes billigaste modell medan Blåkläder är prisad som den är.
Så, Blåkläder till normalpris eller budgetmodell av "finbyxorna"?
Hur hade ni tänkt?

Sen funderar jag på att hyra en såg till de stockar som ligger på tomten nu och väntar på att bli ved.
Kan ju vara ett bra (och billigt) sätt att testa lite innan man köper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Skogshuggarn  
#181809 Annars kan jag "förmedla" en 2009 års 346XP/Trio med få gångtimmar inkl huggarbyxor, dunk, verktyg mm.
Dvs om du drar "medium" i byxstorlek?.

Begärt pris: 4000:-

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181866
foton skrev:"pegul" Du skall veta att de som skriver här om sina fina märkeskläder. Kommer från den generationen som inte kunde komma till skolan utan " rätt " märke på jeans eller jacka. Det kanske sitter i resten av livet.


Kan bara svara för mig själv, jag skiter fullständigt i vad det står för märke på grejerna, bara dom funkar och är bra.

Har många olika märken i min samling, Husqvarna, Jonsered, Sthil, Oregon, Bacho, och lite blandade "no name" grejer, det viktigaste när jag köper är att det är grejer som håller och är ändamålsenliga, det värsta som finns är ju när man har grejer som inte funkar eller håller.

Och som jag skrev innan så var det stor skillnad på mina gamla billiga jonseredbyxor, mot mina nya lite dyrare husqvarna, anledningen att det blev husqvarna berodde mest på att jag var tvungen att ha ett par nya, och det ligger en husqvarna butik på väg hem från jobbet. (annars kanske jag hade köpt ett par sthil för att reta grannen som är säljare på husqvarna)

Om man tar exemplet plastkil har jag kommit fram till en modell som passar mig bäst, dyra som f*n men hållbara, innan jag hittade dom provade jag med billiga kilar tyckte att det är ju bara plast, hur svårt kan det vara, men efter att ha slått sönder alla de billiga kilarna konstaterade jag att jag måste ha något som håller.

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Skogshuggarn  
#181867
Zixten skrev:
foton skrev:"pegul" Du skall veta att de som skriver här om sina fina märkeskläder. Kommer från den generationen som inte kunde komma till skolan utan " rätt " märke på jeans eller jacka. Det kanske sitter i resten av livet.


Kan bara svara för mig själv, jag skiter fullständigt i vad det står för märke på grejerna, bara dom funkar och är bra.


Rör mig enbart med "märkesgrejor", men! det är ju för att man förväntar sig att de håller en god kvalite, och att butiken är "nischad" inom området/de produkter jag behöver.
Om det sedan står STIHL på jackan medan sågen är en HVA,,,det kan väl vara "skitsamma".

Det gäller bara att "plocka russinen ur kakan" :wink:

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

ned  
#181868
pegul skrev:Tror att jag kommer att satsa på stövlar från Jula, 750:-
De hade även en skyddshjälm från Peltor för strax under 500:- som kändes okej.

Var inne på Granngården och kollade där de hade byxor för samma pris som de på Jula, 900:-
De hade tre olika: Jonsered, Oregon och något mer (Husqvarna?).
Alla tre var tunnare och smidigare än Blåkläder.
De vägde ungefär hälften av vad de på Jula vägde.
Samma skyddsklass på alla = klass 1.

Jag antar att "märkesbyxorna" på Granngården alla är respektive märkes billigaste modell medan Blåkläder är prisad som den är.
Så, Blåkläder till normalpris eller budgetmodell av "finbyxorna"?
Hur hade ni tänkt?

Sen funderar jag på att hyra en såg till de stockar som ligger på tomten nu och väntar på att bli ved.
Kan ju vara ett bra (och billigt) sätt att testa lite innan man köper.


Kolla stålhättan på stövlarna från Jula, var en kant som som tryckte på ovansidan på foten, i bakkant av stålhättan så dom lämmnade jag tillbaka och köpte andra.

Avatar Fallback

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Phantom  
#181916 Skogshuggarn: Kan sågen säljas utan tillbehör, och i så fall till vilket pris?

Användarvisningsbild

Re: Proffssåg = proffskläder, eller?

Skogshuggarn  
#181934
Phantom skrev:Skogshuggarn: Kan sågen säljas utan tillbehör, och i så fall till vilket pris?


Jag vet inte Phantom?, utan det får göras upp med rätta säljaren,,,jag förmedlar som sagt bara ett litet tips, där jag tyckte att det kunde bli ett "intressant paket/totalpris".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).