Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:Bonden/Ramnäs skrev:knaggen skrev:det är en viss skillnad att jobba åt vägverket och det var säkert med lastbil eller traktor.
lastbil men satt och grävde i sommras och inte behövde jag ngt förarbevis om ngn skadade sig behövde bah va omringat område
vad jag vet så behöver man ett c kort till lastbil vad har förarbevis med det att göra?
sen det med inhängnat område då räknas det som industriområde och då är det andra regler som gäller då jobbar man med egen personal och så länge man jobbar med egen personal och området är avspärrat så behövs inget förarbevis.
tyvärr att jag rättar dej men inhängnat område kan t.ex vara en häst hage
sorry ponken men det är inte inhängnat område enlig arbetsmiljölagen minst 2 meter högt staket skall det vara för att inte obehöriga skall komma in
det var vad dom sa till min far när han ringde in och hörde om det sen även gatuchefen på örebro komun sa att det bah behövde vara avspärrningsband:o
var det åt komunen du utförde jobbet åt eller åt någon annan var du anställd av ett företag att utföra jobbet åt.
företag inte åt komunen:P
hade du skadat någon eller det hade hänt en olycka så hade företaget åkt dit
nej kollade upp det med och det var bara om man tog betalt för utfört arbete. om man istället säger att man tkr det är kul och tar svarta pengar så är det ingen som tar skada;)
ännu värre
nej eftersom om man kör gratis gäller alla försäkringar och så för då klassas det som utbildning;)
hur skall du nu ha det först så körde du svart sen körde du gratis och kör du gratis så gäller ingen försäkring du måste vara anställd av företaget som utför jobbet.
är du anställd av företaget så kan man få en utbildning där i genom men då måste det vara en van förare med som utbildnings ledare.
men sen tillkommer den teoretiska utbildningen också man kan i dag inte få ut ett förarbevis på bara pratisk utbildning.