Traktorer och processorer

Släntklippare??

52 inlägg 74818 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släntklippare??

mats.n  
#181249 Hejsan! Jag är på jakt efter en släntklippare. Är det någon som har erfarenht av Kellfri släntklippare. Har tänkt köra en del grov busk,dikesklippning där det finns en hel del sten. Vill även kunna köra den som betesputs vid vissa tillfällen. Kanske kedjeröjare vore mer lämplig för mig?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181253 Grannen har en kellfri 140cm. kört med den i två år nu. fick börja med o byta slager pga de gick av. stod kellfri för ioförsig.
han kan köra som snabbast ca 2km i timmen vid normal släntklippning i dike annars så slirar remmarna. I år har jag fått köra åt honom med min släntklippare.
jag har en berti 180 inga bekymmer med vare sig sten eller sly. en som kör åt mej fick in en armeringsmatta o maskinen höll fast det tog tvärstopp & jag har fått in stora stenar som legat i gräset.
Kör väl kanske inte jättemycket, den brukar gå ca 80 timmar om året o på de fem åren jag haft den så har jag byt alla slagor men bara en pga av sten

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

mats.n  
#181267 Tack det var bra info avslutar planerna på Kellfri. Har hittat en beg Ferri ZMT-E 200 på blocket det är kanske ett vettigare köp. Vore kul att höra några erfarenheter om Ferri. Tar gärna mot omdömen om andra maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

HÅkan N  
#181282
mats.n skrev:Tack det var bra info avslutar planerna på Kellfri. Har hittat en beg Ferri ZMT-E 200 på blocket det är kanske ett vettigare köp. Vore kul att höra några erfarenheter om Ferri. Tar gärna mot omdömen om andra maskiner.



Ska du köra skogsbilvägar titta på Ilsbo och Optimal dom med kedjor... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

stegmaster  
#181327 Kör själv med en Sovema 180 med y knivar. (Fått byta 5 knivar på 3 år)
Kör alt från betesputsing til traktorvägar.
Tar träd/sly upp til ca 5-6cm utan problem, dessutan inga större problem om den lyckas hitta en sten. :wink:
En fin universal maskin tycker jag.
Finns en video jag nyss gjordet vid lite betesputs. (kör en dikesslänt helt på sluten)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VY7Kn9XmvjU[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

hayabusa 08  
#181350 En annan sak jag funderar på ang släntklippare.

Ska det vara y-knivar eller hammarslagor??
Vilka är bäst?

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

värmSkog  
#181360 Y-knivar är bäst om det är i huvudsak gräs och smått sly. Är det grövre sly och stenig mark så är hammarslagor att föredra.

Osma power är en fin maskin också

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181377
värmSkog skrev:Y-knivar är bäst om det är i huvudsak gräs och smått sly. Är det grövre sly och stenig mark så är hammarslagor att föredra.

Osma power är en fin maskin också


Jag trodde det var tvärtom med hammarslagorna, att de går lättare sönder när det är stenig terräng.
På klipparen jag har så tog jag knivar istället och där har ingen gått sönder ännu trots en del stenkörning, lite böjd har någon blivit.

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

värmSkog  
#181380 Har iaf inte vart några problem för mig med hammarslagor.
Visst allt kan vell gå sönder

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

mats.n  
#181457 Har tittat på ivå olika släntklippare dels en Agrimaster med Y slagor o en Maschio giraff med hammarslagor. Är det någon som känner till o kan lämna omdöme om dessa maskiner.
Är Hammarslagor att föredra vid grövre busk sälg snår o liknande

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

värmSkog  
#181496 Jag tycker iaf att hammarslagor är att föredra då

Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

stegmaster  
#181507
värmSkog skrev:Jag tycker iaf att hammarslagor är att föredra då

Dags med lite "fakta" från KTS om Y-knivar vs hammerslagor.
http://www.miljosaga.no/index.pl?avd=&a ... ntklippere

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

mats.n  
#181553 Står i nuläget ö velar som den kända åsnan mellan hötapparna :???: Har fått lika pris på en Agrimaster FL190 o en Maschio Giraffa 210. Någon som känner till dessa maskiner. Är tacksam för rekomendationer o eventuella svagheter???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare??

hayabusa 08  
#181564 Tja du. är det likvärdigt pris så verkar det just bero på om du vill ha y-slagor eller hammarslagor.

Det verkar som om man kör mest gräs så är y-slagor som gäller.
Kör man mer sly och busk så ska man ha hammaslagor.

Förresten, placering av växellådan kan oxå skilja mellan olika modeller.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare??

mats.n  
#181693 Tack för tipsen kanske hammarslagor passar mig bäst då det lär bli en hel del busk körning.
Kedjeröjaren är väl bäst när det gäller busk men klipper väl inte så fint när det gäller gräs eller..????

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).