Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är en äldre Nokka griplastare bra?

6 inlägg 7867 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är en äldre Nokka griplastare bra?

aywa  
#181485 Funderar på att köpa en Nokka skogsvagn m hyd stödben och som är monterad på vagn. Den har vinsch och grävsticka dessutom.

Min fråga är om denna kran som är en ca 20/30 år gammal är något att ha?? Är Nokka ett kvalitetsmärke och hur väl funkar det att gräva exempelvis lite dräneringar och liknande med en skogskran med skopa på??

Prislappen ligger nog runt en 30kkr skulle jag tro.

Vilka är era åsikter?? :roll:


Senast redigerad av aywa tor 26 jul 2012, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Är en äldre Nokka skogsvagn bra?

foton  
#181487 I såfall skall det vara nästan gratis! För du får många problem med en sådan. Har äkt en sådan och lagat på alla ställen.

Avatar Fallback

Re: Är en äldre Nokka skogsvagn bra?

aywa  
#181489 Okay....:/ på vilka sätt hade du bekymmer, kass hydraulik eller gick själva metallen och svetsarna sönder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är en äldre Nokka skogsvagn bra?

halvproffs  
#181527 Är det en Nokkakran monterad på en vagn och som mitt fall en KMA-vagn så köp. Körde fram 3000fub under 18 år. Böt en slang och svetsade dit förstärkningskilar vid boggien. Grävning är jag tveksam till med en skogskran överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Är en äldre Nokka skogsvagn bra?

aywa  
#181545 Ja, det är en Nokka - kran monterad på vagn ( vet ej märket på själva vagnen, men har ändå tänkt montera den på min moheda- vagn vid ett ev köp).

Sedan tror jag att det finns ett trepunktsfäste på kranen om man vill använda kranen utan vagnen, vilket jag ser som en klar fördel då enklare grävjobb på betesmarken behöver göras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är en äldre Nokka griplastare bra?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181569 jag har en NOKKA 1600 som jag montera på en moheda vagn.
Jag tycker den funkar jättebra.
Fått byta infästningen av innersta armen mot "centrumstolpen".
Stolpen är en grov stående "u-balk" med lager i och en bult som förbinder stolpen med vikarmen.
Stolpens gods var lite för klent så den flexade lite, så bulten gled ur lagerhylsorna.
Ibland kan det vara en nackdel med lavetage ben som viks ut, kan bli trångt att få plats.
Tex när man skall lasta av timmer och upptäcker att man lagt stockarna för nära så man får inte upp stödbenen. :oops:
Men i det stora hela är jag nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).