Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lasta från välta med vajerkran

21 inlägg 14953 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181473 Någon som lastat på vagnen med vajerkran från vältan? Hur gör man? Har ni en särskild grip eller bökar ni in en stropp runt eller hur går det till?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Tosca  
#181480 Vajersax?

Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Midgård  
#181481 Precis, vajersax är det som gäller. Sedan beroende på om du har hydraulsvängd bom eller inte får du placera traktorn därefter (förutsatt att kranen är montead på traktorn).

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181484 Vajersax,är det en, typ, sån här?
sax.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Tosca  
#181486 Precis, jag har sett modeller utan handtaget också, tror att de var i grövre gods.

Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Boarpan  
#181492 Inte för att vara den som är den men.. gör inte detta vajern är för farlig. Åkte in på akuten efter en olycka med vajerkranen.
Har körrt en hel del med kranen och ingen gång känns säker skall du dra ut är kranen för stark för traktorn så det finns alltid en risk att traktorn välter. Skall du lasta så skall du rikta och motluta på samma gång.
Éftersom det finns en säker långsam väg så kommer du att försöka ta genvägar och då blir du farlig.

Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Midgård  
#181500 Håller delvis med Boarpan. Speciellt om man inte har styrning på kranbommen, är lastning/llossning till/från välta det som jag upplever som de mest riskfyllda aktiviteterna med vajerkran. När traktorekipaget står vinklat och stockarna kommer i svängning... Försiktighet är verkligen på sin plats.

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181524 Jag hittade denna länken med bild på en sådan stocksax som vi har. Den finns i olika storlekar och är fjäderbelastad.

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmm ... EQ=4806760

Jag tycker den är bra för att den inte ramlar av så lätt.

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181526 Tack för alla bra svar. :smile: Sax ska inhandlas från lantmännen!

Har förstått att man måste vara försiktig, ska verkligen tänka efter före, särskilt som det hela är nytt för mig. Har hydraulsväng på kranen vilket ska underlätta har jag förstått.
(Har också fått en hel del matnyttigt kring arbetssätt från boken som "mangan" tipsade om "Virkestransport med jordbrukstraktorn")

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Midgård  
#181574
Vedmaskin skrev:Jag hittade denna länken med bild på en sådan stocksax som vi har. Den finns i olika storlekar och är fjäderbelastad.

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmm ... @EQ=480676

Jag tycker den är bra för att den inte ramlar av så lätt.


Jag ha en exakt likadan. Jag har ett par andra saxar också men den på bilden är den bästa av dem.

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181676
Uvskogen skrev:Tack för alla bra svar. :smile: Sax ska inhandlas från lantmännen!

Har förstått att man måste vara försiktig, ska verkligen tänka efter före, särskilt som det hela är nytt för mig. Har hydraulsväng på kranen vilket ska underlätta har jag förstått.
(Har också fått en hel del matnyttigt kring arbetssätt från boken som "mangan" tipsade om "Virkestransport med jordbrukstraktorn")


Om du har ett snöre att dra i för att köra kranen så går det att använda ett självupprullande hundkoppel som förlängning och för att öka avståndet till kranen så man inte kommer i kläm.
Jag läste om det på forumet någonstans.

Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Nolltax AB  
#181705 Kan varmt rekommendera vinklad lunningssax.
Den tappar, oftast, inte taget.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... mAod3k8A4w

Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Fredrik N  
#181720 Nu vet jag inte om minnet sviker mig, men jag har för mig att jag har läst om en sax som var större än en lunnings sax. Nu var den inte till för timmer utan för massaved och man trädde vajern på saxen så att den låg över virket när man lyfte och på så viss tryckte ner virket mot saxens käftar.
Den var inte så tung om jag kommer ihåg rätt.

Är det någon mer som har sett något liknande, eller har jag drömt det med. :???:

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181732
Midgård skrev:
Vedmaskin skrev:Jag hittade denna länken med bild på en sådan stocksax som vi har. Den finns i olika storlekar och är fjäderbelastad.

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmm ... @EQ=480676

Jag tycker den är bra för att den inte ramlar av så lätt.


Jag ha en exakt likadan. Jag har ett par andra saxar också men den på bilden är den bästa av dem.



Har samma erfarenhet!

Stark köpsignal :)

V

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185730 Du som lastar från välta, eller annars, med vajekran, har du lång bom (runt 290 cm) eller kort bom (runt 230) när veden är mellan 4-5 meter?

I en del beskrivningar så står det att man ska ha bommen så lång att spetsen hamna mitt över kärran. Men om man har hydraulsväng, behöver den vara så lång då? Nackdelen med lång bom är ju att man bara kan lyfta hälften mot kort. (300 i st f 600).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).