Motorsåg och handhållet

Nybörjar renovering av Husq 357

89 inlägg 44623 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#180721 Är det någon ide att beställa billiga kit från USA eller är kvaliten kass.?
De flesta kit på ebay är både till 359 och 357 och är då 47mm istället för 46 som 357 är orginal. Spelar detta någon roll? Blir sågen klenare som 359 då?


Senast redigerad av kallen sön 05 aug 2012, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

foton  
#180739 Om cylinder o kolv är 47 mm istället för 46 så blir ju sågen lite starkare.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#180745 Fast orginal är 357an starkare än 359 trotts sina 46mm mot 47mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180749 Inte starkare, men rappare.

De cylindrar som köps från andra tillverkare är lite olika när man mäter upp dem i de flesta fallen.
Att lägga lite tid på dem o kopiera de mått och tider som finns på orginal cylinder kan löna sin om man gör det snyggt.
Likaså putsa till ojämnheter och så.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#180753 Det jag mena är att 357 är på 3,2 kW och 359 på 2,9 kW.
Har tyvärr ingen orginal cylinder att jämföra med och kolven är också skrot.
Men vad tror ni om kvaliten i övrigt, bruar ju få vad man betalar för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180757 Jo, så är det oftast. Jag tror inte det har stor betydelse om du inte hugger mycket och gör pengar.
Då är ny såg bättre och mer kostnads effektivt.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

SawTroll  
#180830
kallen skrev:Fast orginal är 357an starkare än 359 trotts sina 46mm mot 47mm.


Utfyllingene på veivakslen i 357xp ar nok også av betydning, men jeg vet ikke helt hvilken. Høyere veivhuscomp skulle det jo bli.... :?:

Uansett, så ville jeg antakelig ha kjøpt originaldeler fra USA. :wink:
Senast redigerad av SawTroll ons 18 jul 2012, 10:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

SawTroll  
#180831
foton skrev:Om cylinder o kolv är 47 mm istället för 46 så blir ju sågen lite starkare.


Portingen er annerledes, så det er ikke så enkelt!

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#181277 Hur gör ni när ni rengör vid cylinder byte för att inte få ner allt skräp i sågkroppen? Eller delar ni kroppen och gör rent? Vad är det för typ av packning man ska ha när man sätter ihop kroppen igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

totte  
#181287 Rengör grundligt först, borstar och blåser bort all lös smuts. Lyfter cylindern en bit, stoppar rena luddfria trasor runt vevstaken och drar av cylindern. Skulle inte få för mig att dela sågen när det inte finns en anledning.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#181403 Problemet är att sågen stått utan cylinder en längre tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

totte  
#181425 Aha, då häller du bensin, eller lacknafta, minst halvfullt, i vevhuset, skakar ordentligt och häller ut. Upprepa några gånger. Håll den gärna upp och ner och blås med tryckluft sen. Droppa några droppar olja sen vid sidorna och på vevstaksänden och drar runt lite så lagren inte är helt smöjtorra när du skall starta den sen.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#181467 Bra! Det var nått sånt jag tänkt mig. Hur vet jag om jag behöver byta nÅgot mer än kolv och cylinder? När jag rör vevstaken runt så känns det mjukt och inga glapp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

totte  
#181470 Det kan du bara veta genom att just känna, och det låter ju helt bra på din beskrivning.

Avatar Fallback

Re: Köpa cylinder o kolv till 357 från ebay?

kallen  
#182277 Har nu lyckats leta reda på cylindern som suttit på sågen. Ingen vet varför den är "trasig" men jag kan inte se eller känna några fel på varken cylinder eller kolv. Bara några ränder men som inte känns. Ska kika mer i bättre ljus imorgon men vad ska man polera med om man vill göra rent och provmontera?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).