Verkstan

Betongplatta

28 inlägg 36761 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betongplatta

skogsbaronen  
#181449 Hej, hur tjock skall en betong platta vara till en maskinhall? skall vara 12x8m



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181454 Om du funderar på en tvåpelarlyft i framtiden så gjut 30cm 1mx1mdär pelarna står.
Annars borde det väl räcka med 15cm.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

axwell  
#181459 Ungefär som Slurfi skriver men det beror på hur våldsamma maskiner som skall in där.
Lägg på några centimeter till om det kommer att vara kallstält, dvs inte uppvärmt vintertid.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

valmet862  
#181460 12 cm håller nog ifall grunden är ordentligt gjort och armeringen ska du ju inte glömma armera med mattor typ 8 mm och 200x200 rutmönster.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

totte  
#181469 Lite offtopic, men se till att avväga odentligt och se till att golvbrunnen, om det skall vara en sån, är lägsta punkten och att den ite får en vall omkring sig. Det är sånt som det slarvas gräsligt mycket med.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogsbaronen  
#181475 ok, bra att få lite tips. Skall bygga garaget 20x8m totalyta, 3,5m i portöppning, håller på att kolla upp allt man skall köpa inför bygget så att det är helt klart till nästa sommar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betongplatta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181493
skogsbaronen skrev:ok, bra att få lite tips. Skall bygga garaget 20x8m totalyta, 3,5m i portöppning, håller på att kolla upp allt man skall köpa inför bygget så att det är helt klart till nästa sommar..


Vad får du betala per m3 betong?
20x8x0,15=24m3

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogshasse  
#181506
Zalman skrev:
skogsbaronen skrev:ok, bra att få lite tips. Skall bygga garaget 20x8m totalyta, 3,5m i portöppning, håller på att kolla upp allt man skall köpa inför bygget så att det är helt klart till nästa sommar..


Vad får du betala per m3 betong?
20x8x0,15=24m3

hej zalman nu har du genat lite i räkningen du måste ha kantbalk också

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

Nolltax AB  
#181508 Har en maskinhall med betongplatta. Hur tjock vet jag ej.
Spontant när jag borrade för tvåpelarlyften, 10 cm.
Dock borrade jag ej igenom så plattan kan vara tjockare.
En standardlyft köpte jag, fundamentet fördelar tyngden över stor yta.

Hur som haver, en grävling minerat ett hörn av maskinhallen har.
Släpper jag ett vanligt bilhjul från en meters höjd så lättar vi ifrån betonggolv.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

johan eriksson  
#181577
totte skrev:Lite offtopic, men se till att avväga odentligt och se till att golvbrunnen, om det skall vara en sån, är lägsta punkten och att den ite får en vall omkring sig. Det är sånt som det slarvas gräsligt mycket med.


Trodde faktiskt att gällande byggnorm var att avloppet skulle vara högsta punkten, har inte jobbat i någon verkstad där det varit annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

totte  
#181595 Minns vi hade ett lite samtal om det ja. Har nog varit så, mitt garage är byggt enligt den normen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

axwell  
#181630
johan eriksson skrev:Trodde faktiskt att gällande byggnorm var att avloppet skulle vara högsta punkten, har inte jobbat i någon verkstad där det varit annorlunda.


Så är det nog, en idrottsförening i närområdet förlorade en process, det var inte tillräckligt tydligt angivet hur golvet i duschutrymmet skulle luta.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

ÅsaNisse  
#181734 Tänk på att betongen är ytlagret.
Det som fördelar ut trycket mot underlaget är ca 20-30cm bärlagergrus eller makadam, som är väl dränerat så du inte får olika tjällyftningar. Tjäle knäcker vilken betong som helst om det blir olika.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181826
skogsbaronen skrev:ok, bra att få lite tips. Skall bygga garaget 20x8m totalyta, 3,5m i portöppning, håller på att kolla upp allt man skall köpa inför bygget så att det är helt klart till nästa sommar..

Efter ett eget påbörjat bygge så slår jag för att man skulle satsat på 4-4,5m port,har en 3m tyckte det var stort men den är för liten.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

valmet862  
#181835 Jo porten ska man inte snåla med,har 6 meter och det tycker jag är minimum. Beror förstås på användningen också. Behöver ni inga ritningar o bygglov i sverige till hallar o dylikt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).