Små skogsmaskiner och övriga maskiner

köpa minigrävare med gummi/stållarv?

16 inlägg 21427 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa minigrävare med gummi/stållarv?

ÅsaNisse  
#181279 Jag är på jakt efter en 2-3 tons grävare, men vet inte om man ska välja gummi eller stållarv.
Jag tycker det har gått mode i gummilarv och har egna ( dåliga) erfarenheter från en hyrmaskin som krängde av bander tre gånger samma dag. Det var lite småstubbar och stenar i en gallring där jag skulle göra väg.
Synpunkter mottages tacksamt. Jag har mest tänkt att jobba i egna skogen och tomten så det handlar inte om att knalla på asfalt.
Även tankar på prisbilder på lite olika maskiner är intressant.



   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

finskpinne  
#181280 Är det inte lite svårt att hitta så små grävare med stålband?? Har inte själv ägt någon grävmaskin men alla dom grävare jag har kört har haft gummiband och det har nog fungerat bra. Men å andra sidan så har jag bara kört där jag har grävt och jämnat först. Kör man i skogen så kan det ju vara en annan femma. Du får helt enkelt bara jämna till det där du kör.

En annan grej som inverkar på hur bra banden hålls på är ju åt vilket håll du kör. "Backar" man så blir ju bandet löst på undersidan och hoppar då av lättare. Om man alltid kör framåt så spänner ju drivmotorn på bandet på undersidan så då hålls det på bättre.

Användarvisningsbild

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

Bax  
#181281 Gubben som kör hela dagarna åt mig tycker att gummilarv bara är av ondo, med undantaget om man kör mycket på (varm) asfalt.
Men som sagts, små grävare med stållarv är svåra att finna.

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

Nolltax AB  
#181291 På egen mark - gummi.

På annans mark - där vet man inte markförhållanden.

Hade två grävare med gummi som grävde avlopp på ny tomt.
Ena grävaren skar sönder ett larvband på sprängsten.
Svetsa går ju inte, så den blev ståendes i väntan på nytt band.

I övrigt. Militärens bandvagnar hade förr i tiden smala band.
Knepet för att undvika krängning band var att alltid ha styrfart vid sväng.
Stillastående sväng var ofta ett enkelt sätt att få av banden....

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

foton  
#181313 Skall man köra i skogen tror jag att det är stålband som jäller. Med stålband har man bra möjligheter att svetsa på klackar som hindrar larven att krypa av.
Jag kör bara i skogen med en 3,7 ton med stålband det är aldrig några problem.

Användarvisningsbild

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

machonisti  
#181318 Du ställer en mycket svår fråga, har begrundat den ett dygn.

Tänker du på en ny eller begagnad maskin?

Stål kan köras hjälpligt även som defekt, gäller inte gummi. Är halva bandet skuret ramlar det av hela tiden.
Stål kan även fixas till med svetsen.

Användarvisningsbild

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

finskpinne  
#181371 Jag skulle nog välja stål. Men dom är ju som sagt svåra att hitta på såna små grävare. Köper man en ny maskin så får man väl välja men jag antar att du inte skulle köpa en ny... Jag vet inte hur det ser ut på begagnad marknaden i Sverige men att hitta någon begagnad 2-3 tons grävare med stålband i Finland är nog dömt att misslyckas. Från 5 ton och uppåt kan man hitta nån men dom allra minsta har nog gummi.

Själv ser jag inte så mycket fördelar med gummibanden. En så liten grävare som 2-3 ton gör ju ändå inga spår efter sig.

Angående det där med att banden krängs av om man svänger stillastående är nog korrekt. Men man får ju vara lite klyftig och lyfta upp ena änden av bandena när man ska svänga stillastående, det sparar mycket på grejerna...

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

ÅsaNisse  
#181379 Tack fö synpunkterna. Det gav visst lite huvudbry hos somliga. Hos mig med, därav frågan.
Det där med att kränga av banden har jag lyckars med gummi vid larvning rakt fram över en sned rot. det gör att jag är restriktiv till gummi. Den synpunkten om vad man kan göra med en svets är ju kanon. Det behöver ju inte stanna i flara dagar i väntan på nya dyra gummiband.
Har ni några funderingar på priser?

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

Tosca  
#181383 Det borde väl gå att kosta på nya stållarver till en liten grävare med dåligt gummi?
Går väl iaf att kolla vad det kostar med nya.

Användarvisningsbild

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

Skogstomte  
#181384 Stållarv är bäst till nästan allt utom på hårda ytor, de ger märken och är hala. På gräsmatta går stållarv minst lika bra som gummi, lyfter man bara maskinen lite vid sväng så blir det inte mycket märken. Ska man köra blandat finns det "pads" i plast eller gummi att skruva på stålplattorna. Om man råkar göra ett sprätt i en gummilarv (utan att skära sönder den) så rostar stålcorden av på ett år ungefär. Kör själv stållarv i skogen, det man kan önska är larvstöd, en skena var sida inuti larven som stöder plattorna om man går snett.

Det går vanligen att byta till stållarv utan att byta något annat men kolla för en del maskiner får man även byta rullar har jag hört.

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

skruva  
#181387 stål!!!!!!! om du ska åka skogen eller varsomstans.....stål e de enda!!!!!! gummi drar inte ett skit å stål håller i busken när man dikar å hugger å stål håller över stubb me bandstöd flrståss....välj stålband..du kommer inte å ångra..en som vet!!!!! :grin: :grin: :grin: (vemfan kör på asfalt me en grävare....då fixar man trp)

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

Torgny  
#181431 är bäst med stål larver.

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

495 xl  
#181462 Tveklöst stållarv! Ingenting att diskutera. Enda rimliga argumentet för gummilarv är om det ska köras inomhus.

Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

ÅsaNisse  
#181551 Nä du 495! Det räcker med tantens gummiklackar till att rita svara märken på golven.
Jag lutar nog åt att stål får det bli, men då kommer nästa fråga. Priset!!!
Hitta en begagnad maskin med stål i 2-3 tons-klasse verkan nästan kört, och en sats band kostar 17-20000:-
Behövs rulla med så är det 700:- st. Sen sägs det att byter man band så ska man alltid byta drivkransar samtidigt. ( Gammalt axiom sedan Mc-tiden. Byt drev när du byter kedja.)
Helt plötsligt rullar det 25-30000:- på en gammal maskin........
Vad göra????

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa minigrävare med gummi/stållarv?

495 xl  
#181552 Jag hadde en 2 tonnare förut å den gick inte att få stållarv till, Nu har jag en volvo ecr38 med stållarv så frågan är om gränsen för stållarv går vid 3,5 ton? det måste du kolla upp. Och säg åt kärringen att ta av sig skorna inomhus ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).