Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst Järnoxe

25 inlägg 38429 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31063 Kan tänka mig runt 30k plus moms. Vi får vänta och höra vad andra tycker.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31097 20 år gammal? Då har den väl ingen backväxel och variator utan bara en centrifugalkoppling. Skulle nog max ge 25+moms med vagnen.

Avatar Fallback
karlsson  
#31397 Har själv en goliat hydraul ca 20 år med 16hk, back, hydralisk vinch och skogsvagn som ska säljas, hade tänkt runt 20 000, men det kanske är för billigt? Det finns ju inte så många begagnade till salu.

Avatar Fallback
Lundstroem1  
#36174 Den hade/har back och variator, gick för 25 000 efter lite prutande.

Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
sjodin  
#38267 Har själv en järnhäst, tycker den är alldeles utmärkt för ved hämtning i snåriga marker. Kanske inget för entrepenören men för hobby/privat bruk perfekt.

Även perfekt om du ska dra fram älgen ! Går överallt! Kalhyggen som surmyr! Slår en fyrhjuling i framkomlighet klockrent!

Avatar Fallback
Fisketorp  
#38785 Reservdelar är kanske ganska billiga också?

Då behöver man ju inte gråta varje gång något går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst Järnoxe

viktor57  
#181270 Funderar på Oxen att ha att skogsdikesrensa med... Förmodar att det är tandemoxen som gäller då med kran.

Först och främst för mina egna diken, sen eventuellt ta lite jobb hos andra skogsägare.

Vad tror Ni? Finns det underlag för en sådan manöver att som entrepenör erbjuda sina tjänster?

Fördelen som jag ser det med en Oxen eller Järnhäst är ju att dom är enormt smidiga. Just till skogsdikesrensning borde dom vara suveräna. Menar är det trångt och bestånden står när ett dike, behövs ju ingen avverkning som det annars hade varit aktuellt med om en traktorgrävare varit alternativet.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst Järnoxe

Hema  
#181309 Just angående dikesrensning med oxen: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=15&t=14121&start=15 Ser mycket trevligt ut.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst Järnoxe

viktor57  
#181316
Hema skrev:Just angående dikesrensning med oxen: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=15&t=14121&start=15 Ser mycket trevligt ut.



Enormt smidig maskin det där... Är dig enig att det ser trevligt ut.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst Järnoxe

viktor57  
#186595 Var och fick mig en visning av grävoxen härförleden. Måste säga att jag blev mäkta imponerad av dels framkomligheten i terräng, men även styrkan samt kapacitet i grävmoment. Vet att den inte kan konkurerra med konventionella grävare, men med utgångspunkt från sin smidighet i terräng, tycker jag nog att den har sin plats i kanske framförallt dikesrensning.

Funderar lite på den faktiskt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).