Traktorer och processorer

Valtra i skogen?

68 inlägg 37868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra i skogen?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18057 Hejsan har funderat och sett lite bilder och annat på valtra som skördare?
en av dem har dom satt en Cranab kran 8,5 m kran och en Abro Stroke aggregat på.. och en annan har dom satt en Kronos kran 11 m kran ( ? ) och Valtras egna aggregat på... så nu undrar jag om det är någon som har nån erfarenhet av detta eller synpunkter på för och nackdelar på denna kombinationen.

Mvh Jonas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18064 vet att det brukar ju inte bli lika bra som en sködare iaf..hur funkar det med dessa transmissioner i skogen?? brukar väl bli lite ryckigt med den kopplingsfria frambacken tex :? 8)

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18068 Är det mark som liknarträdgårdstomt så funker det kanske.
Välkommen till södra Östergötland :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18076
timberjack810c skrev:vet att det brukar ju inte bli lika bra som en sködare iaf..hur funkar det med dessa transmissioner i skogen?? brukar väl bli lite ryckigt med den kopplingsfria frambacken tex :? 8)


Nja man får ju ha turbinkoppling.. :)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18078
Röjkvist skrev:Är det mark som liknarträdgårdstomt så funker det kanske.
Välkommen till södra Östergötland :wink:


Haha men bor i småland så här är ganska så fin mark ... och kan man bara köra så tar man sig ju fram i stort sett överallt :)

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18092 ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18094 Köp en motorsåg istället och en huggarvagn!

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18108
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18111
Skogsante skrev:Köp en motorsåg istället och en huggarvagn!


haha ja jag kör med det nu xD men ska man då köra lite borta med.. så vill man att det ska gå undan :D och även så är det ju lite bekvämare att sitta inne :) och så slipper man brotsla :)

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18122 Neja. den där utan matarhjul är nog itne så bra för det tar ju en himla tid med den annars så skulle jag tro på den första bilden med kronos kran för dom har riktigt fina vagnar och fina kranar i dom större modellerna :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18128
Ungdomshuggare skrev:Neja. den där utan matarhjul är nog itne så bra för det tar ju en himla tid med den annars så skulle jag tro på den första bilden med kronos kran för dom har riktigt fina vagnar och fina kranar i dom större modellerna :wink:


hehe ja det lutar lite åt det hållet med ^^ går lite snabbare som sagt med matarhjul med :)

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18148 Ja sen slirar det ju inte lika mycket och sen har det bra fart om det kommer krova kvistar eller dubbeltopp :)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18151
Ungdomshuggare skrev:Ja sen slirar det ju inte lika mycket och sen har det bra fart om det kommer krova kvistar eller dubbeltopp :)


hehe jao helt sant :wink:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18152
970D skrev:
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)


jag trodde det skulle gå på lite mer faktist... vad e det för en traktor du har räknat på då??

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18155
timberjack810c skrev:
970D skrev:
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)


jag trodde det skulle gå på lite mer faktist... vad e det för en traktor du har räknat på då??


en N121 med kronos kran och valtras aggregat... själva traktorn med den utrustningen jag vill ha kostar ca 550 000 och kran ungefär 80-100 000 och då aggregat kostar ca 300 000 så räknade visst lite fel xD så ca miljonen blir det...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).