Skogsvagn (Huggarvagnar)

driven huggarvagn??

56 inlägg 20715 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

driven huggarvagn??

Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18070 Någon som känner till eller har någon bra huggarvagn med drift på som inte är så himla dyra i ny pris?? :wink:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: driven huggarvagn??

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18074
Ungdomshuggare skrev:Någon som känner till eller har någon bra huggarvagn med drift på som inte är så himla dyra i ny pris?? :wink:


Hallå! nja vet inte nån riktigt billig så... men däremot prisvärda huggarvagnar med drift är Moheda och Kesla och även Patu..

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18077 Moheda har jag kört men det är ju en riktigt tung klump tycker jag:/ Är inet bra på lite blöttare marker:/

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18082
Ungdomshuggare skrev:Moheda har jag kört men det är ju en riktigt tung klump tycker jag:/ Är inet bra på lite blöttare marker:/


nja vill inte riktigt hålla med dig där.. för finns ju både 10 och 12 tons kärror som är drivna (även 14) och sen för att minska marktrycket ännu mer kan man lägga på Band på kärran :D Gör underverk :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18085 Går det att lägga band utan att ta i rullarna??? Hur löser ni det?? Min morfar har en 12 nu och har hatt en 9 innan:)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18088
Ungdomshuggare skrev:Går det att lägga band utan att ta i rullarna??? Hur löser ni det?? Min morfar har en 12 nu och har hatt en 9 innan:)


jag vet faktiskt inte hur dom har löst det... har själv ingen driven kärra.. däremot har grannen har driven och har lagt på band... men tror att han har drivningen nersänkt hela tiden... sen vet jag inte om man kan ha dom nere utan ha drivningen på?

det får vi nog fråga nån som har det :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18093 Det var det jag ville ha reda på lite :wink: Körde annars en Timberjack 1110 i veckan med band och det gör väldigt mycket med band runt om :lol: Annars så har jag funderat på om man inte kan koppla så att det inte blir tryck i hydralik motorn så det rullar fortare.... Något du tror skulle kunna gå? :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18096 ska man handla en driven huggarvagn kan man lika gärna lägga till lite till å köpa en skotare.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18098
Ungdomshuggare skrev:Det var det jag ville ha reda på lite :wink: Körde annars en Timberjack 1110 i veckan med band och det gör väldigt mycket med band runt om :lol: Annars så har jag funderat på om man inte kan koppla så att det inte blir tryck i hydralik motorn så det rullar fortare.... Något du tror skulle kunna gå? :wink:


ja det låter ju inte helt omöjligt ut faktiskt...

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18099 Men det är stor skillnade mellan en skotare och en driven kärra:/ Visst en skotare är mycket bättre att ta sig fram men mohedas drivna vagn är inte illa alls med heller.. Morfar har kört efter en slutaverkningar efter en skördare utan att göra några stora spår som du gör med skotare :?

Sen är det billigare med en sånt ekipag än en skotare som dricket som tusan :?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18100
Ungdomshuggare skrev:Det var det jag ville ha reda på lite :wink: Körde annars en Timberjack 1110 i veckan med band och det gör väldigt mycket med band runt om :lol: Annars så har jag funderat på om man inte kan koppla så att det inte blir tryck i hydralik motorn så det rullar fortare.... Något du tror skulle kunna gå? :wink:


allt går om man vill.
Vet inte hur Moheda har kopplat sin drift i nuläget men borde gå att ha två lägen med en elventil.
läge ett parallell kopplade.
läge två serie kopplade.
Borde gå å lösa med en elventil, dock kräver det även att motorerna har läckage ledning kopplad.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18101
Henrik K skrev:ska man handla en driven huggarvagn kan man lika gärna lägga till lite till å köpa en skotare.


nja håller inte riktigt med dig där Henrik! för då har du en extra maskin som bara står... och står då spec en skogsmaskin väldigt mycket stilla så blir det bara en massa krångel.. och då blir det att du får reparera i 10 timmar för att kanske ha 1 timmeskörning... till skillnad mot en skogskärra som bara är att koppla på i stort sett :) inte så mycket som kan krångla helller :)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18104
970D skrev:
Henrik K skrev:ska man handla en driven huggarvagn kan man lika gärna lägga till lite till å köpa en skotare.


nja håller inte riktigt med dig där Henrik! för då har du en extra maskin som bara står... och står då spec en skogsmaskin väldigt mycket stilla så blir det bara en massa krångel.. och då blir det att du får reparera i 10 timmar för att kanske ha 1 timmeskörning... till skillnad mot en skogskärra som bara är att koppla på i stort sett :) inte så mycket som kan krångla helller :)


Självklart beror det på utnyttjande graden...

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18105
Ungdomshuggare skrev:Men det är stor skillnade mellan en skotare och en driven kärra:/ Visst en skotare är mycket bättre att ta sig fram men mohedas drivna vagn är inte illa alls med heller.. Morfar har kört efter en slutaverkningar efter en skördare utan att göra några stora spår som du gör med skotare :?

Sen är det billigare med en sånt ekipag än en skotare som dricket som tusan :?


sen så har man bara tillräcklig utrustning på traktorn (och då driven kärra) så tar du dig fram lika bra som en skotare.. näst in till ännu bättre.. och även mindre markskador :) fast det föresätter att man kan köra i skogen med :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18106 Håller med dej 810:) Sen är det ingen vidare el på dom ännu:) Sen är det en kostnads fråga också att ha dom och stå för det kostar det med:) Sen går ju inte slangarna lika lätt tycker jag på en skogskärra som skotare :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).