Motorsåg och handhållet

Vad rengör ni förgasare med?

7 inlägg 46542 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad rengör ni förgasare med?

Pongu  
#181011 Underhåller ni förgasaren regelbundet med någon typ av rengöring?
Bromsrengöring finns t ex på Biltema och borde funka bra, men är sannolikt lite för aggressivt mot membranen, men om man plockar isär och lägger metalldelarna i en burk kan man ju spruta på och låta det verka. Vad tvättar man i så fall membranen med? Kemiskt ren bensin? Diskmedel och skölja med mycket vatten?

/Pontus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad rengör ni förgasare med?

totte  
#181031 Om man kör sågen regelbundet behövs det knappast nån underhållande rengöring, förutsatt att filter och slangar är i gott skick. Att köra på alkylat minskar också behovet. Men sågar som används sällan och får stå länge behöver ofta rengöring. Brukar använda alkylatbensin och WD40. Om det är mycket beläggningar T-sprit som löser hartsartade avlagringar.

Avatar Fallback

Re: Vad rengör ni förgasare med?

Nonkan  
#181034 När vi inte kör med ultraljud så använder vi Honda förgasarrengöring, artikelnr. 08CAD-CCL-400.

Grymt effektivt medel, mycket bättre än CRC förgasarrengöring vi använde förut.

Avatar Fallback

Re: Vad rengör ni förgasare med?

Pongu  
#181037 Ah, man tackar!
Jag kör WD40 på allt annat, både metall och plast, men skulle vilja använda något som inte lämnar för mycket beläggningar. Bensin känns ju rätt logiskt!
Men jag ska kolla upp Nonkans tips! Undrar var man kan få tag på den?

Pontus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad rengör ni förgasare med?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181039 Bensin.
Det finaste och bästa jag vet som tar allt även viss lack.

Avatar Fallback

Re: Vad rengör ni förgasare med?

Dane  
#181045 Kem. ren bensin och tryckluft är mitt standardrengöringsmedel till det mesta.
Vissa applikationer kräver T-sprit.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Vad rengör ni förgasare med?

skruva  
#181105 Häll i vanlig ksprit även i aspen......funkat för mek i 25 år aldrig behövt rengöra kanske inte rätt men min erfarenhet iallafall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).