Traktorn i skogen

Antal hydrauluttag på traktorn?

26 inlägg 27311 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180945 varför har inte skgs vagnar LS ????? bara undrar, styrnig drivning kran o gud vet va mer dom har. kräver ju utag i förbannelse o ett bra varv på traktorn för trycket ska funka till allt. hade varit fan så mycke enklare me ett ls system där

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Amatörhuggare 62  
#180948 Jag monterade den här tanken å pumpen, bytte en nippel i ventilpaketen. Så nu har jag lastkännande system.
Foto0064.jpg


Satte vikterna på sidan av hyprotanken. klöv bara gamla fästet svetsa fast.
Fanns inga lysen i den tanken, gjorde en egen ramp.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

mannen  
#180953
jd6630 skrev:har inte me pumpen o göra så mycke
du har de tryck o de flöge de ögon blicket du behöver de, sen stängs flödet tills nästa signal komme rom tryck o flöde.
finns även elstyrda proportions ls styrning men de tar vi en annan dag

jd6630 skrev:varför har inte skgs vagnar LS ????? bara undrar, styrnig drivning kran o gud vet va mer dom har. kräver ju utag i förbannelse o ett bra varv på traktorn för trycket ska funka till allt. hade varit fan så mycke enklare me ett ls system där


Pumpen i ett LS system ändrar utvinklingen för att kunna öka flödet vid behov. LS trycket säger hur mycket flöde som är aktuellt och pumpen anpassar sig efter det. Så att säga att inte pumpen har så mycket med saken att göra är fel.
Sedan har inte varvtalet på en kugghjuspump inte med trycket att göra utan det är flödet som styrs av varvtalet. Även om du har ett LS system så kommer du till en punkt där pumpen är maxutvinklad och för att kunna öka flödet ytterligare då så kan du bara öka varvtalet på pumpen.
Hur många traktorer är det som har LS hydraulik idag? Ingen traktor eller hydraulikexpert men de enda jag vet av är John Deere som haft konstanttryckssystem länge.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Robertberg  
#180965 Vagnarna är väl anpassade efter traktorerna de dras efter, och de har sällan lastkännande system.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Snowblow06  
#180966
Amatörhuggare 62 skrev:Ett enkelverkande och fri retur. och ett dubbelverkande, borde räcka till.
Beror på hur avancerad vagn man köper.

Instämmer. Klarar mig fint med två dubbelverkande uttag och en friretur till huggarvagnen, har egentligen inte större behov än exempel ovan. Kör vagnsstyrningen med egen "ventilkrets" så den är lätt att manövrera samtidigt som man kör. Får ta mig tid att slå på och av "kretsen" till ventilpaketet när jag skall flytta ekipaget lite längre sträckor.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180990 i ett LS Sysem ger pumpen mer flöde eller mindre flöde. kan ge mer eller mindre tryck.
men du behöver inte ha axialkolv pump för LS de går med konstant pump med. de e uttagen de hänger på. dom ger ju inte olja utan signal.
både case och john deere ford med flera, nästan alla nyare traktorer ar LS i dag ju
vet av erfarenhet att ls funkar utan axial pum, men du har ett konstant tryck o flöde men du tar bara ut de vid behov.
normalt sett ger ju pumpen max flöde redan på tom gång, du kan ju ställa flöde o tryck på moderna traktorer och pumpen ställer sej efter de. på JD kan du välja LS system eller vanligt system i datorn.
men ja anser att skogs vagnarna tjänat på ls, hade ju dessutom varit smidigare o koppla in

Användarvisningsbild

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180994 Enklast, billigast och mest kortfattat är: Ett enkelverkande med returslang i oljepåfyllningslocket.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181001
jd6630 skrev:i ett LS Sysem ger pumpen mer flöde eller mindre flöde. kan ge mer eller mindre tryck.
men du behöver inte ha axialkolv pump för LS de går med konstant pump med. de e uttagen de hänger på. dom ger ju inte olja utan signal.
både case och john deere ford med flera, nästan alla nyare traktorer ar LS i dag ju
vet av erfarenhet att ls funkar utan axial pum, men du har ett konstant tryck o flöde men du tar bara ut de vid behov.
normalt sett ger ju pumpen max flöde redan på tom gång, du kan ju ställa flöde o tryck på moderna traktorer och pumpen ställer sej efter de. på JD kan du välja LS system eller vanligt system i datorn.
men ja anser att skogs vagnarna tjänat på ls, hade ju dessutom varit smidigare o koppla in


De flesta traktorer idag finns i utföranden med LS-system(åtminstone i klassen över 100hk).

Varför har då LS-system blivit så populära? Ju om man behöver ett oljeflöde på över 80-100lpm så börjar man få problem med värme och effektförlust med en kugghjulspump
med fast deplacement.

Med en pump med variabelt deplacement (vanligtvis en kolvpump) anpassas flödet efter
behovet.

Min fråga till dig jd6630 är, vilken standardtraktor har ett LS-system med en pump med
fast deplacement?

"normalt sett ger ju pumpen max flöde redan på tom gång"
Känns som en vilseledande kommentar, även en pump med ett variabelt deplacement
ger ett högre flöde vid ett högre varvtal på motorn.

Dock kan ju en traktorförare uppleva att ett LS-system har en pump med så stort
deplacement redan vid tomgång att problemet är istället att man måste minska
flödet i varierande utsträckning för att redskapen ska bli praktiskt användbara.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#181006 ja 80-100 min lter verkar lite i mina ögon det är inte därför man har LS för kylningen hade gått att lösa. anledningen är väl främst maskiner med höga krav på snabbhet och exakta flöden.
ex en betupptagare med ett oljebehov på 230 l min med ett tryck från 30 bar till 250 bar till en massa funktioner samtidigt, hyd motorer styrning drivning mm

kan bara uttala mej om de traktorer ja känne rtill och en standard traktor med standard pump existeerar inte för min del.
case har i många år haft axial kolv pump på sina traktorer
jd har 2 pumpar en för yttre hyd, och ja valde en dubbelverkande pump även där. en pump som jobbar mot den andre. låg tryck högtryckja tror valtra har fasta deplacement på sina ls modeller

beror på hur du stället parametrarna för pumpen, motor varvet spelar liten roll ihop med tryck flöde, tror de skiljer 30 l från tom gång till hög varv på john deeren så helt fel e de inte

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181028
jd6630 skrev:ja 80-100 min lter verkar lite i mina ögon det är inte därför man har LS för kylningen hade gått att lösa. anledningen är väl främst maskiner med höga krav på snabbhet och exakta flöden.
ex en betupptagare med ett oljebehov på 230 l min med ett tryck från 30 bar till 250 bar till en massa funktioner samtidigt, hyd motorer styrning drivning mm

kan bara uttala mej om de traktorer ja känne rtill och en standard traktor med standard pump existeerar inte för min del.
case har i många år haft axial kolv pump på sina traktorer
jd har 2 pumpar en för yttre hyd, och ja valde en dubbelverkande pump även där. en pump som jobbar mot den andre. låg tryck högtryckja tror valtra har fasta deplacement på sina ls modeller

beror på hur du stället parametrarna för pumpen, motor varvet spelar liten roll ihop med tryck flöde, tror de skiljer 30 l från tom gång till hög varv på john deeren så helt fel e de inte


Valtras N, T och S serie finns i versioner med LS-system.
Alla har pumpar med variabelt deplacement med flöden på 115, 160 och 200lpm.

Vet en som tittade på en John Deere 6430 på men köpte en Valtra 143 Direct istället.
Saker som avgjorde till Valtrans fördel:

Bränsletank
John Deere 6430, 185L
Valtra 143 Direct, 230L

Hydraulflöde
John Deere 6430, 110Lpm
Valtra 143 Direct, 160Lpm

Redskapslyft
John Deere 6430, 5,7ton
Valtra 143 Direct, 8,1ton

Ljudnivå
John Deere 6430, 70,6dBA
Valtra 143 Direct, 68dBA

Valtran har ca 10% lägre bränsleförbrukning pga SCR.

Dessutom har Valtra möjlighet till Twin Trac.

Användarvisningsbild

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

BjörnS  
#203834 Hej,

jag har en Case Maxxum 5130. Och det är väl LS på den.
Vad är nu nackdelen om jag använder min Patuvagn med vanligt ventilpaket?

Hälsningar
Björn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).