Arbetskläder för skogen

Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

69 inlägg 74965 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180562 Hej jag tänkte köpa ett par nya huggarbyxor till hösten och det står mellan dessa två.
Så kan ni som har använt nån av dessa byxor säga för och nackdelar och skriva vad ni tycker om dem. Som jag har förstått det så är dom lika i pris.



   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

skogsbaronen  
#180579 Hej, köpte husqvarnas Technical Extreme förra veckan, och är super nöjd. Köpte även jackan till, byxorna är väldigt lätta och smidiga att arbeta i...

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180583 Okej, står dom emot vatten bra?
Vad fick du betala?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

skogsbaronen  
#180584 Har inte testat dem i regn ännu, ordinarie pris var ju ca 3200 för byxorna o 3000 för jackan. Köpte ganska mycket grejor samtidigt så fick ganska bra pris på allt....

rekomenderar iaf jackan & byxorna...

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180645 Ingen som har provat båda byxorna ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180706 Är det någon som vet hur dessa byxor är att ha på sig när man sitter i maskinen eller traktorn?
Blir dom kanske för värma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Ljursken  
#180910 Jag har båda. Stihls jacka är superbra tycker jag. Har den nästan jämt även när jag inte sågar. Enda pyttelilla nackdelen är kanske att kardborrebanden vid ärmsluten fastnar lite mycket skit i tycker jag. Stihls byxor gillar jag dock inte. De sitter alldeles för tight åt om benen tycker jag. Husqvarnas jacka och byxor tycker jag också var helt ok. Dock är de lite stela att röra sig i. Det kanske ändra sig när man fått slitet in sig ordentligt i dem.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Amatörhuggare 62  
#180940 Jag har Stihl X fit, av dom första, sömmarna går upp. Och när man svettas riktigt så fastnar Byxbenen. Dom är lite för tajta. Jag gillar Fhanners byxor bättre.

Köpte ett par till Gudrun, när jag var förkapare, och dom håller än.
Men vilken skillnad det var på vanliga och dom här nya byxorna. Man klättrade i brötarna
hur som helst, tack vare stretchen.

Aldrig mer vanliga huggarbyxor.

Har även Fhanners eftersöksbyxor, vid vildsvinsjakt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181017 Okej det låter som att man ska sattsa på husqvarna då de inte är så tajta som stihls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181022
Amatörhuggare 62 skrev:Jag har Stihl X fit, av dom första, sömmarna går upp.


Jag köpte X-fit i Mars och på dessa gick efter bara någon vecka först den ena, sedan den andra tråden i en dubbel söm i skeket av. Men det verkar vara någon ytterligare söm, inga kroppsdelar har hamnat utanför byxorna än.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181027 Okej det låter som att sömmarna är en svag punkt på X-fiten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181063 Ja ett fruntimmer sa att elastiska tygsorter måste sys med elastisk tråd, det låter ju rätt logiskt.
När jag provade byxorna så satte jag mig ner på huk i byxor med rätt längd (170 cm 77 kg, alltså inte överdrivet fet) *pang* sa det någonstans i byxorna, "-Oj då!" sa försäljaren och gav mig ett par större (och följaktligen också längre).

Det finns väl inte annat än S, M, L o.s.v, och inga kombinationer med vidare midja och kortare ben?
På detta sätt måste ju massor med folk bli tvingade att ha för långa byxor bara för att få plats i dom, det är ju inte bara att fålla upp långa ben...

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181092 Okej, va det x-fiten su provade?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181139 Ja och jag blev ju tvungen att köpa längre än jag egentligen ville. Ändock en enorm skillnad i smidighet mot gamla sortens byxor.
Allt kändes enklare, mindre procent av energin åtgick till att röra på sig.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Volundsmed  
#181593 köp comforten istället. Funkar lika bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).