Traktorer och processorer

valmet 805 SKOGEN ??

41 inlägg 31530 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Griffin  
#18036
970D skrev:jag är tveksam till att 705:an och 805:an är lika stora... iallafall i chassi och i utseende... för har dom samma motor och allt hade dom ju inte ens behövt göra en 805:a? eller har jag helt fel?


Det sitter olika turboaggregat på dem så det är olika motorstyrka på alla fyra traktorerna.
ca 70hk i 505
ca 75hk i 605
ca 90hk i 705
ca 95hk i 805
http://www.valtra.se/ovriginformation/Manuals/1_2.htm

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18048
Ungdomshuggare skrev:Behöver man en 805 eller 705 i skogen igentligen??? Dom är så stora och nog tyngre än en 605 som jag skulle föreslå om man ska ha en stor skogstraktor :wink: Själv kör jag 604 som är helt perfekt 😈



Hehe ne jag vet inte de heller :P Har själv också en 604:a med en gammal brorayd 9 tons kärra med 500 hjul och Ilsbo 5,10 kran med utsjut :) men det enda jag tycker är lite dåligt med den är att man inte kan vända stolen och att pumpen ger så lite :( men annars så tar den ju sig fram som vara denn :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18073 Jag har också en valmet 604 med :wink: Dom tar sig fram som bara den för sin storlek :) Men jaag tycker att pumpen är lagom för den fatren vi får på kranen i tomgång är mycket bra 8)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18079
Ungdomshuggare skrev:Jag har också en valmet 604 med :wink: Dom tar sig fram som bara den för sin storlek :) Men jaag tycker att pumpen är lagom för den fatren vi får på kranen i tomgång är mycket bra 8)


hehe okej ^^ men då är det la ändå inte original pumpen? för vi har original pumpen och ska man köra tex 2 saker samtidigt på kranen vid 1500 rpm så går det ändå inte så snabbt :S

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18083 Jo det är orginal 8) Fast jag funderar på att skruva upp den lite nu så den går ännu fortare :wink: Har ni styrservo på eran??

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18087
Ungdomshuggare skrev:Jo det är orginal 8) Fast jag funderar på att skruva upp den lite nu så den går ännu fortare :wink: Har ni styrservo på eran??


Hehe okaj ^^ då är det nog våran pump som håller på att lägga av :cry: 8)
fast ska bygga om så vi har pump på kraftuttaget istället till skogskärran så de gör inget :D aa vi har styrservo på traktorn :) skönt som fasen :) har ni oxå det ?

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18089 Där har vi förklaringen till att våran är snabbare :wink: Vi har sammankopplat styrservon till kranen så den får dubblet så mycket flödde så den går fortare :wink: Ass smidigt är det 8)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18091
Ungdomshuggare skrev:Där har vi förklaringen till att våran är snabbare :wink: Vi har sammankopplat styrservon till kranen så den får dubblet så mycket flödde så den går fortare :wink: Ass smidigt är det 8)


hehe okej det låter ju inte helt dumt ut ^^ det kanske man ska höra med farsan om vi inte kan göra :D för som det är nu så blir man bara trött av att köra kranen xD

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18097 Nej för tusan.. Den blir typ dubbelt så snabb:) Jag testar ibland att koppla av den och sen på den och det känns att det gå mycket fortare och får man någon svår timmer bit där man behöver lite fart så går det jätte bra med den kranen som vi har i allafall :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18107
Ungdomshuggare skrev:Nej för tusan.. Den blir typ dubbelt så snabb:) Jag testar ibland att koppla av den och sen på den och det känns att det gå mycket fortare och får man någon svår timmer bit där man behöver lite fart så går det jätte bra med den kranen som vi har i allafall :wink:


hehe ja då är det nog inte så mycket att tveka på att bygga om det då :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18109 Jag vet inte hur man bygger om men det kan dom på verkstans annars:) Men du kan inte styra när du har den funktionen på.. Det märker du också för du kan inte rubba ratten 8)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18113
Ungdomshuggare skrev:Jag vet inte hur man bygger om men det kan dom på verkstans annars:) Men du kan inte styra när du har den funktionen på.. Det märker du också för du kan inte rubba ratten 8)


hehe okej ^^ men har en granne som är en jävel på allt som har med hydralik och motorer och allt sånt så de ska nog inte vara nåra problem :) aa men det får man ju komma på nått fiffigt som man slår över på :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18114 Vi tog väcke en knapp till något lysse som vi inte hade så satte vi ditt en knapp som lysste röd sen var det hur bra som hälst :wink: Har nio hatt något problem med fram axlarna på traktorn??

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18116
Ungdomshuggare skrev:Vi tog väcke en knapp till något lysse som vi inte hade så satte vi ditt en knapp som lysste röd sen var det hur bra som hälst :wink: Har nio hatt något problem med fram axlarna på traktorn??


okej det var en smart lösning :wink: nej har faktiskt inte det... däremot har jag krökt stången som går "bakom" axlen en gång när jag backade... annars har det inte varit något problem :D det är det enda jag tycker är dåligt att det sitter så pass oskyddat när man backar :(

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18121 Nää? Eller har in ingen backruta??? Jag har inga el när jag backar back:) Jag fick ett tips på verkstan att man skulle hälst inte ha kedjor fram på dessa för dom är klena i framaxlarna:/..

Styrstången har jag funderat på om jag skulle ta väck och kotta och böja om så den blir rak istället fö den böjen för den är ju läggsta punkten och den får ju mtcket pisk :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).