Vedmaskiner, flishuggar

Hyra ut vedmaskin

14 inlägg 14659 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra ut vedmaskin

marcus_ford 3600  
#180194 Hej. Vad är ett vettigt pris att ta för en eldriven vedkombi per dag? har bättre kapacitet än kellfri kw340 och snäppet sämre än bala agri 320 om det är viktigt?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hyra ut vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180202 Prissättningen är ju fri osv men på Blocket har jag sett 1200:-+moms/dygn.
Sen får man väl vara lite galant och ge lite rabatt osv och kanske ta betalt
extra för sånt som går paj.
Men det hör ju till affärsmannamässigheten så det är svårt att ge råd om.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

marcus_ford 3600  
#180268 jag hade tänkt ta 500 kronor dygnet men det kanske är för billigt??
om det går sönder är ett annat stort bekymmer som blir svårt

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

Boarpan  
#180299 Ja det är för billigt, Vi köpte en vedmaskin tillsammans med grannarna och det funkar bra men fler människor skulle jag inte vilja ha på min vedmaskin. Tänk på kedjan, oljan där har du mkt slit redan så om du skall hyra ut bör de ha egen kedja i jalla fall. Ngt som kan vara ett alternativ är att de hyr dig med vedmaskinen. Då har du koll samt får ut lön för maskin och dig. Tar ju inte mer än ngn dag att få till hela årskörden om du har bra bitar. Lycka till och skriv gärna hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut vedmaskin

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180308 När man hyr är man kanske inte lika rädd om grejorna. Det ska hinnas med så mycket som möjligt och man kör därefter.

Det behöver inte gå sönder något med en gång. Men det blir slitage. Då är det inte kanske så lätt att den som hyr den när det går sönder får pynta.

Man måste även se hyran som ett bidrag till att byta till något nyare. Om det skulle bli aktuellt.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

marcus_ford 3600  
#180333 Det är klart det slits ju nåt fruktansvärt när "amatörer" lånar och ska kör många kubik ved på ett dygn.
Men man får nog räkna cirka 50% av intäkterna får gå till en ny maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra ut vedmaskin

Vedproducent  
#180364
Boarpan skrev:Ja det är för billigt, Vi köpte en vedmaskin tillsammans med grannarna och det funkar bra men fler människor skulle jag inte vilja ha på min vedmaskin. Tänk på kedjan, oljan där har du mkt slit redan så om du skall hyra ut bör de ha egen kedja i jalla fall. Ngt som kan vara ett alternativ är att de hyr dig med vedmaskinen. Då har du koll samt får ut lön för maskin och dig. Tar ju inte mer än ngn dag att få till hela årskörden om du har bra bitar. Lycka till och skriv gärna hur det går.

Ja du ska nog inte överdriva kostnaden för kedjorna, jag har klarat 5000 m3 på 3 kedjor och ett svärd för då cirka 1000 kr plus moms. Då är oljan värre, runt 1,50 kr/m3 plus moms.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

marcus_ford 3600  
#180422 Men de är skillnad när du kör din ved än en villaägare med kanske träd som ståt i trädgårn fulla me spik och fanskap.
Men det känns lagom 500 kronor dygnet det kosta ju bara underhåll det är ju rätt lätttjänade pengar OM rätt personer hyr som det givetvis inte altid är :x

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra ut vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180434 Min ringa erfarenhet av uthyrning har lärt mig att det blir slitage, sen om det är värt det
det är ju frågan.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

Månskensbonnen  
#180661
marcus_ford 3600 skrev:Hej. Vad är ett vettigt pris att ta för en eldriven vedkombi per dag? har bättre kapacitet än kellfri kw340 och snäppet sämre än bala agri 320 om det är viktigt?

Du kan fundera på att ta m3-pris. Om kunden får ett fast pris per m3 istället för ett dygn eller timpris så finns inte anledning att idiotköra så många m3 som möjligt på kortast möjliga tid. När du levererar maskinen så mät upp högen å ge ett pris baserat på hur mycket som ska klyvas, ja tror det kan spara en del onödiga reparationer.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180664 Det lät intressant.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

jd6630  
#180669 500 spänn för ett dygn??? de e ju gratis. skulle ja hyra ut så 2000spänn dagen annars kan om leta nån annanstans
men duu??? försäkringar ifall maskinen går sönder,eller gubben kapar armen de kan ju va en bra sak o kolla upp. som kostar pengar
men visst vill da ha 500 spänn dygnet så bokar ja 5veckor i vinter

Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

marcus_ford 3600  
#180772
jd6630 skrev:500 spänn för ett dygn??? de e ju gratis. skulle ja hyra ut så 2000spänn dagen annars kan om leta nån annanstans
men duu??? försäkringar ifall maskinen går sönder,eller gubben kapar armen de kan ju va en bra sak o kolla upp. som kostar pengar
men visst vill da ha 500 spänn dygnet så bokar ja 5veckor i vinter

Så dum ä jag inte så jag hyr ut till nån 30 mil bort kanske kommer i en container hem igen :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut vedmaskin

jd6630  
#180773 haha nädå ja skickar hem den i rekat brev på posten.....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).