Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragvindan vargen

14 inlägg 11794 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dragvindan vargen

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17985 Har varit på jakt efter en inte så dyr winsh och så hittade jag denna, denna e mekaniskt och funktionen är som på ett bilbälte.

www.dragvindan.com

finns en länk till se filmen, klicka på en av ikonerna under bilden för att titta.

Jag har beställt en, är det nån som har sett den "in action"



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dragvindan vargen

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17996
Braxsele skrev:Har varit på jakt efter en inte så dyr winsh och så hittade jag denna, denna e mekaniskt och funktionen är som på ett bilbälte.

www.dragvindan.com

finns en länk till se filmen, klicka på en av ikonerna under bilden för att titta.

Jag har beställt en, är det nån som har sett den "in action"


Jag tror att mellanskillnaden upp till en vanlig vinsch är vär varenda krona..hoppas jag har fel. Själv skulle jag bli galen av att hoppa i och ur traktorn vör varje stock som ska vinschas.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18002 ja de hade jag oxå blivit :? så lägger man til ungefär 10k så får man en radiostyrd vinsch!

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18015 Hmm, såg ju inte så tokigt ut, men ska den sitta med en tape och en slangklämma :shock: eller såg jag fel? det jag funderar mest på är hur pass bra den matar in vajern när det dragits med lite snö in i rullen och vajern blivit isig och stel. skriv en rad när du har testat det hela, för om det fungerar så är det nog inget dumt komplement till kranen.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18056 Gäller att ha en stabil vagn, annars så är det kanske risk att man välter vagnen om den är tom....

Så länge man inte har behov av vinsch sådär jätteofta, kanske ett träd om dagen eller så, så kan detta kanske vara en bra grej, men använder man vinsch ofta så ska man nog ha lite mer riktiga grejer!

Ser lite klent ut att bara fästa med dubbelhäftande tejp och en slangklämma, men det håller kanske...

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18080 hugger mest ved och timmer för husbehovs sågning så för den lille andvändaren funkar den nog, tyckte åxå att infästningen så lite klen ut.....återkommer när jag har testat den.

Den ska in på en Vindeln 3000 kran som sitter på en tegare från 60-talet.

   TS
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18081 hugger mest ved och timmer för husbehovs sågning så för den lille andvändaren funkar den nog, tyckte åxå att infästningen så lite klen ut.....återkommer när jag har testat den.

Den ska in på en Vindeln 3000 kran som sitter på en tegare från 60-talet.

   TS
Avatar Fallback
corvette87  
#19964 Vi har en patu huggarvagn sen några år tillbaka, den har funkat fint till den ved, vindfällen och gallring vi kör på den egna gården,
Den saknade vinsch när vi köpte den så ifjol införskaffades en sån där dragvinda "vargen".
Det intryck vi har fått är att den är prisvärd och lättanvänd,
men håller med om att ska man vinscha mycket ska man nog satsa på en radiostyrd hudrulvinsch, men gäller det några enstaka trän ibland så är den här vinschen ett prisvärt alternativ.
Det stämmer att man monterar den med dubbelhäftande tejp och slangklämmor, vill man lyxa till det kan man oxå skruva fast den med två m8.
En annan fördel med den här vinschen är att när man står och vinschar in med kranen så kan man enkelt styra trädet förbi hinder som kommer ivägen.

Avatar Fallback

Re: Dragvindan vargen

Raffe  
#20018
JF skrev:
Braxsele skrev:Har varit på jakt efter en inte så dyr winsh och så hittade jag denna, denna e mekaniskt och funktionen är som på ett bilbälte.

www.dragvindan.com

finns en länk till se filmen, klicka på en av ikonerna under bilden för att titta.

Jag har beställt en, är det nån som har sett den "in action"


Jag tror att mellanskillnaden upp till en vanlig vinsch är vär varenda krona..hoppas jag har fel. Själv skulle jag bli galen av att hoppa i och ur traktorn vör varje stock som ska vinschas.


:roll: På vilket sätt måste man hoppa i och ur fler gånger än med en "vanlig" vinsch :roll:

Skulle gott kunna tänka mig en själv, det är ju inte såå ofta man behöver men ibland kör man och trixar alldeles för mycket för att nå timmer som ligger lite långt bort från körstråket. Dessutom kör man ofta sönder grejer när man bökar allt för mycket.....

Infästningen kan man säkert anpassa/förstärka

Avatar Fallback

Re: Dragvindan vargen

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20072
Raffe skrev: :roll: På vilket sätt måste man hoppa i och ur fler gånger än med en "vanlig" vinsch :roll:

Om man ska vinsha mer än en stock utan att flytta traktorn.

Avatar Fallback
oestergard  
#107860
Braxsele skrev:hugger mest ved och timmer för husbehovs sågning så för den lille andvändaren funkar den nog, tyckte åxå att infästningen så lite klen ut.....återkommer när jag har testat den.

Den ska in på en Vindeln 3000 kran som sitter på en tegare från 60-talet.


Hejsan
Skulle vara intresserad av att höra hur den funkar. Faktiskt lite intresserad av att skaffa en själv. Ser ju ut att funka hyffsat på filmen på deras hemsida i alla fall.

mvh RH

Avatar Fallback

Re: Dragvindan vargen

Lövnäsen  
#108532 Jag har en Vargen vinch på min Farma 6 -38 vagn, har inte kört så jättemycket med den, men jag är helt klart nöjd fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Dragvindan vargen

Husqy346  
#272358 jättegammal tråd men för dagspriset 8300:-för ny dragvinda så det finns hydrauliska vinsch satser att få för nästan samma pengar om man letar runt på nätet . vissa skickar t o m med radiostyrning.
Sedan att bara ha 20 Meter wire känns som väldigt lite . Det finns ju en begagnad dragvinda på blocket för 2000:- nu .

Användarvisningsbild

Re: Dragvindan vargen

Gaversta  
#464470 Hej! Barnbarn till uppfinnaren av dragvindan här.

Fördelen med dragvindan jämfört med en hydraulisk vinsch är enligt morfar att den är enkel att montera, man kan styra stocken förbi hinder. Den vinschar även helstam. Man sitter inne i traktorhytten och kör, och är helt skyddad. Med vinschkroken "Lägg av" kan man frigöra stocken från hytten.

Tidigare har Nordpost sålt den och tagit ett rejält prispåslag men nu säljer vi den direkt så den borde bli billigare.

Finns en film och kontaktuppgifter på vår hemsida:

https://dragvindan.github.io/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).