Traktorn i skogen

Kellfris Grävaggregat

14 inlägg 33589 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfris Grävaggregat

Skog 2345  
#179353 Hej,
Funderar på att skaffa ett gräv-aggregat till min traktor.jag undrar om det är någon som har erfaren het av kellfris gräv-aggregat?Tror ni det fungerar att dika med?


Länk: http://www.kellfri.se/SE/Catalog/mark_v ... -LW09.html



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

mannen  
#179364 Jag har ingen ingen erfarenhet alls av traktor aggregat men tänk dig för när du monterar det.
Det finns ett par olyckor där föraren klämts mellan aggregatet och traktorn. Det går till så att när bommen trycks ner eller stickan dras in så viks aggregat in mot hytten och däremellan sitter föraren.
Så vid eventuellt köp se till att toppstångsfästet och annat inte kan ge vika så att ingenting olyckligt händer!

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

axwell  
#179470
mannen skrev:Så vid eventuellt köp se till att toppstångsfästet och annat inte kan ge vika så att ingenting olyckligt händer!


Det brukar ingå säkerhetsstag som måste monteras för att eliminera den risken.
Tycker att Kellfris tekniska beskrivning är kortfattad men grävdiameter, nästan 4 meter borde väl vara radie.

Som en av nackdelarna ser jag den separata stolen, troligen utom räckhåll för ratten och övriga reglage i traktorhytten, kan ev byggas om så att spakarna kan manövreras från traktorsitsen.

Klar fördel om kombinationen kan flyttas utan att föraren skall behöva byta sittplats.
Visst går det att flytta traktorn med grävarskopan men det fungerar inte alltid så bra.

Kellfri rekommenderar 60-100 hp för sitt aggregat, själv kör jag med 18 hp ett som har ungefär samma räckvidder, sitter omvänd på traktorsitsen efter egen modifiering.

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

Skog 2345  
#179489 Vet någon om det följer med säkerhetsstag till kellfris grävaggregat?Har nu beställt ett grävaggregat och sen tog jag med en dikesskopa.Aggregatet ska komma omonterat i fem delar.Är det svår monterat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179490 Hur mycket lyfter grävaggregatet vid max räckvidd?

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179491 Ja det naturliga hade väl varit att man hade ett löst ventilpaket att sätta i hytten. Särskilt som
här där de flesta har skogsutrustade traktorer redan. Är väl en del jobb att bygga om, man får
väl förlänga varje slang.

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

axwell  
#179500
ATK skrev:a det naturliga hade väl varit att man hade ett löst ventilpaket att sätta i hytten. Särskilt som
här där de flesta har skogsutrustade traktorer redan. Är väl en del jobb att bygga om, man får
väl förlänga varje slang.


http://www.lassinanttis-maskin.se/

Inte alltför dyrt till denna maskin, 4600 kr, Kellfri bör ha något liknande till lägre pris.
På NorDigg ingår det i priset.

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

oestergard  
#179600 Köp hellre begagnat av annat märke för samma pris som Kellfri. Har som tur själv endast ett schaktblad av Kellfri och det är första och sista av denna tillverkare. Bara skit...undermåliga svetsfogar och järnet känns väldigt "mjukt".

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179646 Det är några här som också har haft stora problem med Kellfels snöblad. Det vore bättre
att de la lite mer pengar på kvalitet och lite mindre på annonser. Däremot vet jag flera
som har haft skopor och balklämmor länge och kört mycket med och det har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Kellfris Grävaggregat

traktorz  
#179889 Det bästa med Kellfris grävaggregat, är att det är europeisk standard på hydraulkopplingarna, till skillnad från de ovanliga kinesiska dito, som vårt aggregat är utrustat med. Blev lite omständigt vid en ombyggnad av hydrauliken.

Kellfris aggregat är för stort till vår lilla traktor, annars var det ett sådant vi kikade på.

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

rikard_e  
#179950 Hade låtit bli kellfri i störta allmänhet om du vill ha något som ska hålla, speciellt ett grävaggregat som blir stor påfrestning på.

Har många snöblad och balgripar av kellfri,
dom spricker i svetsar och är otillräcklig stryka i järnet

Användarvisningsbild

Re: Kellfris Grävaggregat

traktorz  
#179969 Mycket tycka och tro, men ofta litet vetande. Tyvärr är många forum-kommentarer från de som aldrig sett, än mindre kört ett grävaggregat. Kommentarer från de som äger/ägt ett grävaggregat som Kellfri säljer, skulle naturligtvis få en helt annan dignitet.

Hur som helst, de grävaggregat som anses bäst är de italienska, följt av de koreanska. De kinesiska är populära pga prislappen, föga förvånande. Kan man acceptera deras primitiva egenskaper, kan det ibland vara värt pengarna.

De kinesiska aggregaten, ser i princip lika ut och finns i ett antal olika storlekar, där beteckningen motsvarar grävdjupet i fot (trots att kineserna i huvudsak använder metrisk standard).

Det minsta grävaggregatet LW-6 har ett max grävdjup på ~6 ft = 180cm.
Vårt grävaggregat LW-7 har ett max grävdjup på ~7 ft = 210cm.
Kellfris grävaggregat LW-09 har ett max grävdjup på ~9 ft = 270cm.
(Lite variation beroende på skopa.)

Infästningen på traktorn är viktig, helst skall det vara ett ram-montage, på samma sätt som frontlastaren monteras. En kompromiss är att komplettera trepunktsinfästningen med ett par extra stabiliseringsstag, som tyvärr inte medföljer alla grävaggregat. Dessa stabiliseringsstag ger också en extra säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

MrPlow  
#180554 Vi köpte ett kellfri med dikesskopa för drygt ett år sedan.

Visst är det lite glapp och lite dålig kvalitet på vissa komponenter. Just hydrauliken lämnar mer att önska men man vänjer sig.

Vi har väl kört 10h och det funkar verkligen bra till att rensa diken.

Vi har en MF240 och det räcker väl!

Jag tycker kellfri har ok produkter - vi har fått en vertikalklipp som var kass men den byttes snabbt ut mot en större och bättre.

Jämfört med att köpa något gammalt och rostigt så köper jag hellre nytt och avdragsgillt med garanti!

Avatar Fallback

Re: Kellfris Grävaggregat

bergbengt  
#180596 Jag vet inte så mycket om Kellfris men jag har ett Möre Maxi 12s7, som är lika bra som en 2,5 ton minigrävare och ibland bättre. Har haft mindre grejer tidigare med dålig erfarehet. Köp inte för små prylar du blir besviken. Jag har Valmet traktor med vändbar sits så det blir ju som en traktorgrävare. Min utrustning, 3 skopor och slänthydralik, kostar 110+moms idag och jag har haft det i 5-6 år och priset är väl halverat idag. Vad kostar Kellfris som du tänkte köpa?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).