Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Band till huggarvagn

12 inlägg 10549 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Band till huggarvagn

Skogsflickan  
#165021 Hej!

Har funderat på att sätta band på min huggarvagn (Vreten 1000) och undrar nu om ni har några tips?
Har ni band på era huggarvagnar?
Förslag på prisvärda tillverkare mottages gärna.

Hugg lugnt! :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

jonathanA  
#165133 Antar att du har drivning på vagnen isf. navdrift lr!?
VRETEN-1100-NY-MODELL-2009-012.jpg


på min utan drivning så blir det oxå tajt!
stora hjulen2.JPG

Avatar Fallback

Re: Band till huggarvagn

Skogsflickan  
#166153 Nej jag har inte drivning på min vagn. Har nyss införskaffat den, så jag är inte så insatt i detta. Är det vanligt att man har drift? Tror att det går på ett band, men det kan bli tajt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Band till huggarvagn

fidde66  
#180471 Om du inte har navdrift så är det nog inte att rekomendera ! Har du ingen drivning alls tror jag inte är lönt att klabba med, visst du vinner lite i bärighet men samtidigt tror jag det går tyngre för traktorn.

Har du hittat några prisvärda band ? Funderar på det om det blir ny vagn, KTS med navdrift.

Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

Mäki  
#180474 Håller med föregående det är nog mera minus att ha band utan drift.

Avatar Fallback

Re: Band till huggarvagn

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180506 här har du en som tillverkar band till skogsvagnar
http://www.messmide.se/produkter-och-tjanster/

Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

jonathanA  
#191196
viewer.png

En sådan vagn jag köpt nu så man blir ju lite sugen på band! :grin:

Avatar Fallback

Re: Band till huggarvagn

ulfgustav  
#191258 Det är i princip inga problem med att ha band på en vagn utan drivning.
Fördelen med band är att hjulen inte hittar alla håligheter utan med band så flyter det mera ovanpå, även då det är mjukt underlag så kommer det att underlätta med band.
Banden skall inte vara överspända utan vara rätt lösa
Skulle du då däremot köra på fast mark så är det ingen fördel

Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191266 Har robsondrift på vagnen. Antar att om band användes samverkar båda hjulaxlarna och boggiehjulen blir som ett drivpaket istället för individuella hjulaxlar.

Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

jonathanA  
#191884 Hittade en bild i en annons på blocket! :smile:
3502758360.jpg

Avatar Fallback

Re: Band till huggarvagn

ulfgustav  
#191959
OAS-forests skrev:Har robsondrift på vagnen. Antar att om band användes samverkar båda hjulaxlarna och boggiehjulen blir som ett drivpaket istället för individuella hjulaxlar.


Om man har drift på vagnen oavsett om det är robson eller fulldrift så skall amn eftersträva att ha banden så slacka som det bara går, detta för att det måste finnas rimligt utrymme för "utväxlingsutjämning = slirning" för att utjämna skillnader i rullningsdiametrar på de båda hjulen. dessutom så ökar rullningsmotståndet enormt med överspända band.

Användarvisningsbild

Re: Band till huggarvagn

jonathanA  
#194717 Jag var och mätte på ett par band från en bm 868 idag, och dom var breeeda! Ca: 650mm och det blir i bredaste laget för min vagn, om dom går dit! skulle varit max 620mm för att det skulle bli bra, lite synd!
CIMG1699.JPG

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).