Skördare

Arbetsskada av minispakar

11 inlägg 6172 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetsskada av minispakar

guido  
#180282 Har fått en arbetsskada efter att i ca 10 år kört skördare med minispakar.
Det hela startade med att jag fick lite värk i höger tumme. Tänkte väl inte så mycket på det, men efter ca en månads tid fick jag även värk i vänster tumme. Försökte justera hur jag höll spakarna och arm-/ stolsinställningarna. Efter två månader gick jag på semester med hopp om att komma tillbaka som en frisk människa, men problem var kvar och fortsatte. Tillslut kunde jag inte använda tummarna till vardags ens.
Det här startade för över 2 år sedan. Har varit sjukskriven över 1 år nu och problem är fortfarande inte borta.

Är det någon annan här på forumet som fått problem efter att ha kört med minispakar, eller har liknande åkomma?



   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180283 Det är nog så tragiskt att alla spakar ger problem. Oavsett hur komfortabla dom är så är det ensidigheten som ger skador i längden. Man ska ha massvis med olika jobb och göra olika saker hela tiden. Det mår både kropp och själ bäst av.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskada av minispakar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180301 Tråkigt att höra, det är nog såsom Skogsola säger att all enformig belastning ger problem. Har några på jobbet som fått "musarm" av monotont arbete på kontor framför datorskärm och enformigt klickande med datormusen.

Då minispakarna kom i maskinerna (tror jag såg dem första gången 1989) menade alla att nu är sådana problem ur världen. Men även om arbetsmiljön blvit bra mycket bättre i hytterna sedan dess så finns ju ändå risken att få någon överbelastning.

Vad har du fått för diagnos? har du fått hjälp av sjukgymnast för rehabilitering?

Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

mannen  
#180306 Karpaltunneln påverkar den tummarna?

Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

ÅsaNisse  
#180347 Japp. Inflammation i karpaltunneln påverkar oftast tumgreppet. Både tumme och pekfinger, men mest tummen.

Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180351 Har haft musarm, men det hjälpte med 6 veckors vila. Samtidigt klättrade jag, vilket jag tror påskyndade behandlingen. Mitt tips till dig är att göra något som belastar och stärker musklerna på ett annat sätt än "minispakandet". Monotont arbete är inte bra.

Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

Skogshuggaren83  
#180356 Hade ont i höger tumme utav ansättning och kap, varje kap tumme ner... men tjurig som man är körde man på.
Bytte maskin med ny typ av spakar med knappar på framsidan vilken skillnad för tummen, nu efter några år med detta systemet håller fingrarna bättre.
Tror också att det är bättre att ha allt sammlat i spaken än att sträcka fingrarna till palletterna när minispaken drars åt andra hållet.
Samt att ta mini pauser.

Kanske detta kunde funka på skotaren med att ha en vippa eller dylikt och köra grip/utskjut med andra fingrar, och variera mellan tumme och resten av fingrarna.
Varför inte pedaler till dessa funktioner?

Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

guido  
#180420 Kirurgerna är inte så kompetenta på mjukdelar (enligt dem själva), det enda de kunde komma på var att det är en överbelastning i musklerna (No shit, EINSTEIN!! ;). Har gjort plan röntgen, magnet röntgen, tabletter, akupunktur, kortison, diverse skydd. Det slutade med att de skickade mig till en sjukgymnast och arbetsterapeut. D v s stretchövningar som jag redan hade gjort själv i 6 mån och en dålig skena, resten får man fixa själv idag.
På eget bevåg har jag gått hos en handkirurg i Sthlm, sjukgymnaster, kiropraktiker + andra läkare. Man måste ju hålla försäkringskassan nöjd också mitt i alltihop.


Har kört med minispak med knappar på framsidan, alltså sakae 5 knapps. Jag tycker att man har bäst kontroll med dem och man kan variera knapparna så som man vill ha dem.
Man blir rätt rapp i knapptryckningarna och det visar sig även på produktionen. Fast vad hjälper det när man blir sjuk :(
Det negativa med sekvenskörning är att man trycker ändå mer med tummen.

En sak som är ett STORT minus med sakae 5 knapps spaken, är att vippan sitter betydligt längre ner än en standard spak. Det gör att tummen skall trycka ändå längre ner och det betyder ännu sämre ergonomi.

Har vridit om sakae-spaken till en "liten EME spak", d v s vippan framåt istället för innåt. Så vippan används med pek och ringfinger. Gjort en bygel för handen och en hållare för tummen på insidan.
Två pedaler på golvet som sköter 4 knapptryck (enkel- och dubbeltryck), sen har jag sekvenskörning på höger vippa.
Tyvärr så behövs det bara att jag trycker med de andra fingrarna på knappar för att få ont, så projektet ligger på is.
Inte så konstigt kanske, när man knappt kan dra på sig jeansen eller plocka mjölken från kylskåpet.

Säger bara det, var rädd om tummarna!
Mikropauser, stretch och inte för långa pass. Sprid ut service, smörjning, klavning och dylikt under hela dagen. Inte allt innan man åker hem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180426 Kan man röststyra en telefon så borde vissa funktioner i en skördare gå
att få till på samma sätt?

Användarvisningsbild

Re: Arbetsskada av minispakar

Mäki  
#180430
Röjkvist skrev:Kan man röststyra en telefon så borde vissa funktioner i en skördare gå
att få till på samma sätt?


Detta är i provstadiet på en maskin i Sverige men kommer nu inte på vad den heter.

Kollade upp det så den heter T-Bear


Avatar Fallback

Re: Arbetsskada av minispakar

Blivande snickare  
#180441 Då får man bli hemma om man är hes...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).