Gallring

Stickvägar eller inte?

38 inlägg 26071 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145062 Här var den tråden:
viewtopic.php?f=21&t=5842&start=30

/nisse

Malwa
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

mashun02  
#145070 Ett lästips jag hittat för er som precis som jag funderar över stickvägar.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... rt_216.pdf

Är ett ex-jobb från slu där resultaten visar på bättre ekonomi för entreprenören vid 35 m mellan stickvägarna och två slinger därimellan än enbart stickvägar.

Var även bättre resultat med 35 än 25 m mellan.

Skördarkostnaderna blir lägst med enbart stickvägar medan skotarkostnaderna var klart högst. Med två slinger sjunker skotarkostnaderna mycket då det är mer virke längs varje väg.

Nu har den vissa vetenskapliga brister som kan slå lite annorlunda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Engelthon  
#145095 Med egen erfarenhet är att 20-22m stickvägs avstånd ger bättre ekonomi än beståndsgående. Så jag är inte riktigt med på det han skriver och han ger sig skälv kritik.

Vi prövade i 1½år med en bestånds gående grupp men det funkade inte och flera var missnöjda efteråt fast jag hade 3st kanon killar som visste vad dom sysslade med :sad:

Så jag tycker vi kan leverera ett lägre pris och en bättre gallring med 20-22m avstånd. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

superstig  
#154059 Stickvägar är bra att ha vid ev. Stormskador.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

skogshasten  
#169210 Själv tycker jag att detta är mest beroende pa skiftets storlek.Mindre skiften skulle jag hyra in häst och manuell huggare med vagn eller kälke gallra ut till 3 meters och lata det sta sedan pedant röja tills slutaverkning.Terrängen är avgörande för körskadorna stening och sluttande mark osv

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169217 Vad är skillnaden mellan stickväg och slinga?

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Skogsforskare  
#179800 En komplettering angående beståndets tillväxt med och utan vägar:
Så länge stamantal och grundyta är ungefär lika tycks trädens rumsliga fördelning ha ganska liten betydelse för beståndets totala tillväxt. Det betyder att stickvägarna inte stjäl produktion sett på lite längre sikt. Och väger man in risken för vindskador så är det bättre att hugga upp stickvägarna tidigt än att vänta tills beståndet är äldre.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179814 Nu gallrar du väl väglöst :wink:

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Klingstedt  
#180276 Min åsikt i diskussion är att eftersatta bestånd skall drivas med rattionell låggallring (inte ta så många av de grövsta träden) med stickvägsgående gallringsskördare. Men med uttryckligt krav på max 4,5m bred stickväg och minst 20m skog mellan stickvägarna som skall var jämnt gallrat med ett uttag på 35-40%.

Är skogen däremot röjd i rätt tid och gallringen sker i rätt tid då kan det finnas skogliga argument att minska stickvägsarialen. Uttaget skall då vara lite lägre ca 30-35%. med en höger gallringskvot 0,85-1,0.
Då kommer det att bli högre kvalitet på timmret i slutavverkningen och kanske med det ett högre netto/ha och år.

Jag har kört gallring med stickvägsgående och med betåndsgående gallringsskördare. 12tons skotare och med vimek skotare där vi bara haft 2m stickvägar. Merkostnaden för 2m stickvägar skotade med Vimek är ca 100-150 kr/m3fub fritt bilväg.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

alias  
#180279
Klingstedt skrev:Min åsikt i diskussion är att eftersatta bestånd skall drivas med rattionell låggallring (inte ta så många av de grövsta träden) med stickvägsgående gallringsskördare. Men med uttryckligt krav på max 4,5m bred stickväg och minst 20m skog mellan stickvägarna som skall var jämnt gallrat med ett uttag på 35-40%.

Är skogen däremot röjd i rätt tid och gallringen sker i rätt tid då kan det finnas skogliga argument att minska stickvägsarialen. Uttaget skall då vara lite lägre ca 30-35%. med en höger gallringskvot 0,85-1,0.
Då kommer det att bli högre kvalitet på timmret i slutavverkningen och kanske med det ett högre netto/ha och år.

Jag har kört gallring med stickvägsgående och med betåndsgående gallringsskördare. 12tons skotare och med vimek skotare där vi bara haft 2m stickvägar. Merkostnaden för 2m stickvägar skotade med Vimek är ca 100-150 kr/m3fub fritt bilväg.


Hej!

Nu känner jag att jag måste ställa några följdfrågor:

-Varför skall du ha större stickvägsareal i eftersatta bestånd, och varför så breda vägar?

-Hur resonerar du när du vill gallra ett eftersatt bestånd så hårt som 35-40 % (räknar du volymsuttag eller grundyteuttag förresten?), det lär ju inte vara stabilare än ett tidigare välskött bestånd?

Själv hade jag nog inte vågat ligga högre än 25-30% i eftersatta bestånd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Klingstedt  
#180280
alias skrev:
Klingstedt skrev:Min åsikt i diskussion är att eftersatta bestånd skall drivas med rattionell låggallring (inte ta så många av de grövsta träden) med stickvägsgående gallringsskördare. Men med uttryckligt krav på max 4,5m bred stickväg och minst 20m skog mellan stickvägarna som skall var jämnt gallrat med ett uttag på 35-40%.

Är skogen däremot röjd i rätt tid och gallringen sker i rätt tid då kan det finnas skogliga argument att minska stickvägsarialen. Uttaget skall då vara lite lägre ca 30-35%. med en höger gallringskvot 0,85-1,0.
Då kommer det att bli högre kvalitet på timmret i slutavverkningen och kanske med det ett högre netto/ha och år.

Jag har kört gallring med stickvägsgående och med betåndsgående gallringsskördare. 12tons skotare och med vimek skotare där vi bara haft 2m stickvägar. Merkostnaden för 2m stickvägar skotade med Vimek är ca 100-150 kr/m3fub fritt bilväg.


Hej!

Nu känner jag att jag måste ställa några följdfrågor:

-Varför skall du ha större stickvägsareal i eftersatta bestånd, och varför så breda vägar?

-Hur resonerar du när du vill gallra ett eftersatt bestånd så hårt som 35-40 % (räknar du volymsuttag eller grundyteuttag förresten?), det lär ju inte vara stabilare än ett tidigare välskött bestånd?

Själv hade jag nog inte vågat ligga högre än 25-30% i eftersatta bestånd.

MVH
Alias



Går man in i ett eftersatt bestånd och gör en gallring med hög gallringskvot så tappar du för mycket tillväxt då de kvarlämnade stammarna då har för liten grönkrona kvar. Dessa stammar är också alldeles för långa och smala för att tåla snö och stormskador. Då menar jag att man i stället gör en ren låggallring med inriktning på maximal volymstillväxt och maximalt netto i förstagallringen.

För att köra med stickvägsgående skördare med 11m kran och 12 tons skotare klarar man inte det med smalare vägar om terrängen är lite varierande.

Uttaget är % av grundytan. Högre uttag tål det om man gallrar underifrån dvs. inte gör uttag av de grova stammarna.

Men när jag gör en låggallring finns det ju alltid undantag några av de grova stammarna som inte duger till timmer i framtiden tar jag bort. Men inte om det äventyrar stabiliteten för mycket.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

alias  
#180286
Klingstedt skrev:
alias skrev:
Klingstedt skrev:Min åsikt i diskussion är att eftersatta bestånd skall drivas med rattionell låggallring (inte ta så många av de grövsta träden) med stickvägsgående gallringsskördare. Men med uttryckligt krav på max 4,5m bred stickväg och minst 20m skog mellan stickvägarna som skall var jämnt gallrat med ett uttag på 35-40%.

Är skogen däremot röjd i rätt tid och gallringen sker i rätt tid då kan det finnas skogliga argument att minska stickvägsarialen. Uttaget skall då vara lite lägre ca 30-35%. med en höger gallringskvot 0,85-1,0.
Då kommer det att bli högre kvalitet på timmret i slutavverkningen och kanske med det ett högre netto/ha och år.

Jag har kört gallring med stickvägsgående och med betåndsgående gallringsskördare. 12tons skotare och med vimek skotare där vi bara haft 2m stickvägar. Merkostnaden för 2m stickvägar skotade med Vimek är ca 100-150 kr/m3fub fritt bilväg.


Hej!

Nu känner jag att jag måste ställa några följdfrågor:

-Varför skall du ha större stickvägsareal i eftersatta bestånd, och varför så breda vägar?

-Hur resonerar du när du vill gallra ett eftersatt bestånd så hårt som 35-40 % (räknar du volymsuttag eller grundyteuttag förresten?), det lär ju inte vara stabilare än ett tidigare välskött bestånd?

Själv hade jag nog inte vågat ligga högre än 25-30% i eftersatta bestånd.

MVH
Alias



Går man in i ett eftersatt bestånd och gör en gallring med hög gallringskvot så tappar du för mycket tillväxt då de kvarlämnade stammarna då har för liten grönkrona kvar. Dessa stammar är också alldeles för långa och smala för att tåla snö och stormskador. Då menar jag att man i stället gör en ren låggallring med inriktning på maximal volymstillväxt och maximalt netto i förstagallringen.

För att köra med stickvägsgående skördare med 11m kran och 12 tons skotare klarar man inte det med smalare vägar om terrängen är lite varierande.

Uttaget är % av grundytan. Högre uttag tål det om man gallrar underifrån dvs. inte gör uttag av de grova stammarna.

Men när jag gör en låggallring finns det ju alltid undantag några av de grova stammarna som inte duger till timmer i framtiden tar jag bort. Men inte om det äventyrar stabiliteten för mycket.


Jag ifrågasätter absolut inte låggallring som gallringsform i eftersatta bestånd, utan bara det höga grundyteuttaget. Bara för att ett bestånd är eftersatt behöver det ju inte innebära att det har stor höjdspridning och om man då gör ett stort grundyteuttag i någorlunda jämnhög stamtät, klen skog så blir det ju ett stort volymsuttag också.

Anser nästan att det är fel förare eller maskin om man behöver mer än 4 meters stickvägsbredd (om det inte är mycket kuperat eller storblockigt så att det kan motivera ett större maskinsystem).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

Smålandshuggarn  
#180293 Vilket e bäst då??

Först gefan i o röja, sen när beståndet är ca 6 meter högt tar man in en stor jävla slutavverkare så kranjäv sticker upp ovanför träden o gör 6 meter vägar o ställer ut en timmerställning me 10meter mellan träden o kör ut skiten me en 20tons skotare o sen får skogen stå i hundra år te de e dags o slutavverka dom övergrova grovgreniga äckliga kofållagranarna som de har blitt då som bara duger te massve bara för att markägarn ska räkna hem pengar i en förstagallring 😡

Eller röja i plantering o röja före gallring. När beståndet e moget gallra me liten skördare 3,0-3,5m stickvägsbredd 8-9m kran o två mellanzoner sen skota me 8-9 tons skotare utan 800hjul o breda lastutrymmen o skit. Sen vid 2a o 3e gallring kan man börja räkna förtjänst o vid slutavverkning har man en jäkligt fin skog som e lätt o räkna förtjänst på :smile:

Mina personliga åsikter e att skogen ska röjas före varje gallring o slutavverkning speciellt när de ska grotanpassas för o få bästa möjliga resultat! De e fan så mkt dyrare o röja me maskinerna o resultatet blir mkt sämre (höga stubbar, förbannad maskinförare, mer kapsprickor vid fällskär, förbannad flishuggare mm) o högre avverkningskostnader. O så vänta inte te skogen e 200 år o varje träd innehåller 5m3 för de får man inte bättre betalt för, 40-50cm i brösthöjd grövre ska de inte va vid slutavverkning! Då får man bäst betalt för virket o smidigast o snabbast avverkning utan manuellhuggare o skit. O bygg rediga skogsvägar/vändplan o håll efter buskar o skit vid vägkanterna o på me 0-100 o redit grus så de bär!


Annars kan ni ju lösa denna gåtan. Folk struttar runt i sin övergrova risiga skitskog me oröjda småpinnar emellan o e jättestolta. Sen ska dom slutavverka men dom vill inte röja innan för de blir för dyrt men ris helvete ska ut ändå, o inte ha dit nån stor maskin me 2tons aggregat utan nejdå de ska va en liten så de tar 5ggr så lång tid o så behöver 2 manuellhuggare va me o fälla kors o tvärs hela tiden, hur blir risanpassningen då!? Sen ska de skotas 2000m3 me en 10tonare utan band o kedjor ut på en dålig basväg som e en km lång för de får inte bli nåra spår o inget kosta o lägga ner nåra pengar på en redig grusväg o vändplan de e fan omöjligt 😈 !?

Nu gled ja ifrån själva huvudämnet men ja blev så igasen så va tvungen o skriva av mig lite. Bättre kvalitet i skogen i alla lägen från plantering, röjning te gallring, slutavverkning, vägar mm :smile:

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Klingstedt  
#180295 Jag kanske tog i lite med 4,5m stickväg men den uppmärksamma läste att det stod max 4,5m inget om genomsnittet.
Jag är för att ta hårda uttag i första gallring men det är viktigt att det är jämt gallrat genom mellanzonen.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

Mäki  
#180303 Detta med vägar eller inte och hur breda dom skall vara så avgörs mycket med hur skogen ser ut.
Där jag kör är det ibland svårt att komma under 5m breda vägar och där skulle det vara omöjligt att köra beståndsgående.

Men jag tycke det känns fel att gå in med en maskin i ett eftersatt klent energiobjekt och hugga stickvägar för markägaren går miste om väldigt mycket stammar på dom vägarna, i dessa fall skulle objektet varit röjda tidagare för att vid lite högre ålder ge mera netto vid en normal 1:a gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).