Skördare

köp begagnad skördare

18 inlägg 15189 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köp begagnad skördare

b.hansback  
#179917 Tänker sälja av mina entreprenadmaskiner och satsa på skötsel av mina skogsfastigheter. vill gärna få tips på lämplig skördare för avverkning och gallring. Hade tänkt mig en begagnad maskin. Maskinen bör inte vara allt för komplicerad. Har ungefär 1000 ha skog.
Kommer inte att sälja externa tjänster utan bara köra för eget bruk.



   TS
Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

Klingstedt  
#179918 En Ponsse dual. Visst är den avancerad men det är nog alla alternativ. Fördelen är ju att den klarar både upparbetning och skotningen.

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

Mäki  
#179920 Det beror väl på om det är mycket första gallring, andra gallring eller slutavverkning?
Hurudan terräng har du?
Har du något att köra ut virket med redan?

Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

b.hansback  
#179921 Det är mest andragallring och slutavverkning. Terrängen är både och, inte allt för avancerad. Jag har inget att skota med
bertil

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

ösa250  
#179928 hej köp en ecolog 560 me 5000 logax det är en bra maskin te både gallring å slutavverkning

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

Mäki  
#179933 Vad tycker du om 4,5 meter breda körvägar? Är det okej så skulle jag absolut satsa på en 6 hjulare i medelklassen typ JD 1070 eller Ponsse Beaver, Valmet 901/911 Om du inte har att skota med så kanske En Ponsse Dual som Klingstedt tippsade om.
Rottne H8 är ett bra alternativ om du vill ha smalare vägar men där kommer storleken emot i slutavverkningar.

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

finskpinne  
#179937 Hade du tänkt skörda och skota själv eller skall du bara skörda själv?? Om du tänkte göra båda själv, tänkte du dig två skillda maskiner eller en dualmaskin som sköter båda? Hur stor budget har du då?? Är lite svårt att komma med förslag då man inte har någon aning om hurudana summor det får röra sig kring...

Men oavsett vilket märke du köper så kommer det förr eller senare (ibland både förr och senare :wink: ) att gå sönder, så det är ju ganska viktigt att du då har service och reservdelar nära dig. Det är ju en sak att tänka på när man väljer maskin.

Men med tanke på att du har mest grövre gallringar och slutavverkningar så skulle jag satsa på en lite större skördare, då blir hållbarheten lite bättre. Men inte heller större än nödvändigt, dom drar mera bränsle än nödvändigt. Och en liten beståndsgående maskin är väl egentligen inget alternativ eftersom du skall hugga slutavverkningar...

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180038 Var i landet bor du?
skogen varierar ju en del i grovlek osv.
Hadde jag varit i din situation så hadde jag nog skaffat en 901.3 med ett 350 eller ett logmax 5000 och en rottne F-12 med styrbar vagn. Den ska vara grymt smidig sägs det :)

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180039 Den här borde ju passa bra http://www.blocket.se/varmland/Skordare ... ?ca=17&w=3

Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

b.hansback  
#180084 :ymdaydream: Tack för alla förslag till skördare. Eftersom jag är nybörjare uppskattar jag mycket att få ta del av edra erfarenheter. Skogen finns i moratrakten i Dalarna. Jag är inte intresserad av någon jättemaskin utan en mindre men händig maskin som kan användas i slutavverkning. jag kan tänka mig att den kostar mellan 500 tusen och en miljon.
Bertil

   TS
Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

snubblaren  
#180085 Husqvarna 242 är en bra tvågreppskördare går fint enkelt att laga och går nästan aldrig sönder ;)

Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

valmet862  
#180088 Ingen direkt erfarenhet av skördare men en ponsse beaver, john deere 1070/1270 skulle nog jag välja på

Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

Pendelarm  
#180090 Köp en sködare med log max 5000 så har du allafall ett drift säkert å allrond agregat!

Användarvisningsbild

Re: köp begagnad skördare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180109 Va dhar du för budget till skotaren?

Avatar Fallback

Re: köp begagnad skördare

b.hansback  
#180200 Du som svara från Evertsberg , hör av dig igen , du försvann i datorn
Bertil

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).