Traktorn i skogen

Är Ford något att ha?

19 inlägg 46109 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är Ford något att ha?

Applegate  
#179698 Har sneglat lite på Fords traktorer att ha i ett mindre skogsbruk (med huggarvagn) men även kunna fungera på en mindre hästgård och kunna lyfta en rundbal då och då.
Funderar en Ford till detta? Bortse från något revir tänk till annat märke, tack. Vilken modell passar bra i så fall? Tror att jag skall gå på 4WD och 60-90hk. Siktar på 1980-1995 års modeller? Skall vara en lastare också men man kanske skall satsa på en utan och monter på en i efterhand? Har kollat lite på 4610 eller liknade, är jag rätt på det då? Har Forden något speciellt man skall se upp med? Något som skall bytas en vid en viss tid annars..... :shock:
Känns som de ligger lite lägre i pris och antar att det finns en anledning till det, eller?

Många frågor men hoppas det finns många seriösa svar att få! :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Bax  
#179707 Det är ju alltid dyrare att montera på en lastare i efterhand.
Fördelen är ju att du vet att inte framaxeln har levt ett tufft liv tidigare.

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179756 4610 tycker jag är en lagom stor traktor, är nog rattväxel på dom men det är väl
en vanesak att köra med det. De större Fordarna med 4-cylindriga motorer har
inte bästa ryckte, motorblocken höll inte men är det nyare traktor eller utbytt
block är det nog inte så farligt. Fanns en 4610 i Halland på Blocket idag, lastaren
är nog monterad senare eftersom det är en Vreten.

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Skogshuggarninorr35  
#179759 Köp en Ford för då kommer du till himmelen, för du har haft ett sånt helvete på jorden.
Amen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179764 Jodå Ford kan rekommenderas, god kvalitet och pryder gården.
Jag kanske skulle rekommendera att gå upp en storlek till 5000 serien
då blir den mer allround men det är nog en smaksak.

http://www.konedata.net/Traktorit/ford.htm

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

volvo_buster  
#179765 När Ford och Fiat försvann så kom New Holland!
Fordarna är väl kanske inte direkt de bästa traktorerna MEN det avspeglar sig också i priset.
Jag anser iaf att Ford/Fiat är hyffsade maskiner men trånga i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179770
volvo_buster skrev:Jag anser iaf att Ford/Fiat är hyffsade maskiner men trånga i hytten.

Jämfört med tex Valmet & Volvo BM är de ju rymliga.

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Mäki  
#179772 Vi har en Ford 4000 och en 4610 båda är bakhjulsdrivna men det är nog 4000 som gäller när det skall köras i skogen på jordbruk är 4610 en bra traktor med lastare.
Har inget att klaga på Ford.

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

josip  
#179775 På vår gård har alltid funnit en Ford! 5600, 5610 och nu 6610. Dock som andra traktor numera. Är väl inte sämre än andra samtida traktorer skulle jag vilja påstå. Skick och service avgör allt + litet tur / otur (måndagsexemplar, som alltid har funnits av alla märken).

Enkel och robust teknik och smidig även som 4wd. Rätt bra val i skogen då den är smidig och inte har så mycket plastdetaljer och annat tjafs. Vill man slippa att stå på knäna vid lastning med huggarvagnen så går det att göra om hytten baktill. (Sök t.ex. på mina inlägg för bilder..) På 4wd krävs nog åtminstone ett rejält skydd under axeln till framhjulen.
Framaxeln på de tidigare -10 modellerna är väl kanske inte av hållbaraste typen om man har frontlastare, så se upp med slitage där om traktorn är utrustad med lastare. Detta på 4wd alltså.

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179784 Skulle nog satsa på en 66xx-serie,har kört en hel del med en 5610 och på väg tappar den allt vad fart heter vid lite motlut ,men man behöver inte växla ned för den orkar men det går sakta.
Men annars en smidig och stark traktor.

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

Storken  
#179835 Angående att blocken inte skulle hålla så fick vi byta motor på vår 5600 vid 5000 timmar på grund av att en ventil gick av och slog hål i kolven. Satte dit en renoverad motor från en 6600 i stället, så nu är det mycket trevligare gång i den, plus några extra hästar. 8)

På 7710an vi hade tidgare fick vi också byta spis, men där skar den på vevaxeln när den stod för flishuggen.
Troligtvis orsakat av bristfälligt underhåll av tidigare ägare, för den var jävligt smutsig invändigt...
Således två motorbyten, men inte på grund av att blocket skulle spricka. :(

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Mäki  
#179837 Det jag har hört angående motorerna är att dom rostar sönder så det är väldigt viktigt att hålla färsk kylvätska i motorn, en gammal kylarvätska tappar sin antikorrsions egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179844 Nu pratar vi ju om 20 år gamla traktorer, de som ev haft svagheter i gjutningen lär ju ha
blivit åtgärdade för 15 år sedan.
Samma oavsett märke, inget speciellt Fordproblem såvitt jag kan förstå.

Avatar Fallback

Re: Är Ford något att ha?

Applegate  
#179972 Mmm, det var ju en del synpunkter att ta till sig.
För att komma lite billigare undan kanske jag skall titta på en Volvo 430 eller en MF 575. Synpunkter på dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Ford något att ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179980 Om du jmfr BM430 & MF575 så ska du nog kolla på Ford 3000 eller 4000 för att
prisbilden ska bli rätt.

Här ett exempel:
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_41 ... ca=1_8&w=3

Bild


Några burkar sprayfärg så blir den roligare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).