Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyvare för amatörer

24 inlägg 25876 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
snoken  
#1797 Förstår inte vad det skulle vara för fel på Hultafors Klyvyxor. Skaffade för ca fem år sedan en handsmidd 1.5kilos med rakt skaft, och har sedan dess klyvt 7-10 kubik per år. Suverän yxa! Det jobbiga är ju bara att hinna med och föda den med ved...
Har dock skaftat om en gång, efter ett år, tog i för kung och fosterland men träffade inte så bra i början :wink: ...så plastskaft kan nog vara bra.

Trejon
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1798 Jag är lite kinkig, kanske men jag vill ha en yxa som fungerar så bra som möjligt. Eftersom Jag inte har möjlighet att köpa alla o testa så får jag lita till ögat o vana.

Det finns säkert massor med bra yxor, alla är vi olika o jag trr nästan all kan hitta nåt de gillar.

Ang plast handtag så var det till o med sämre än trä.
Manchetter är bra att ha på. Bara en plåtbit under gör nytta....

Själv missar jag aldrig :roll: :lol: :lol: :lol:
(Kunde inte låta bli :oops: ..)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1799 Har en likadan sm snoken, klöv lite sälg som hade legat sen i höstas. det var jobbigare att lyfta yxan över huvudet, än själva slaget.

Hur gör ni för att slippa böja er ner så jäkla mycke? Vissa klabbar vill man dessutom klyva i fyra eller fle delar, så det blir ett fasligt böjande. Tips?

PS. Jag är amatör. DS.

Användarvisningsbild

Slippa böja sig ,,

swe#kipp  
#1801 Jag brukar slå¨fast yxan i bitar som ligger på marken, kanske inte så säkert men det funkar bra om man har en vass yxa !!!
Kan lägga ut bilder på mina yxor när jag tagit några bilder !!
Kan tillägga att jag föredrar träskaft tycker om känslan av det i handen plus att det svärt att hitta ett plast skaft som ger lika bra vibrations dämpning som ett hickory skaft .

/Kipp

Avatar Fallback
snoken  
#1802 Vill påpeka att jag inte missar längre.. :? För övrigt räcker det att släppa en välbrynt Hultafors på vedträna för att lyfta upp dem.
Bryningen utförs helst en soligl kväll sittandes på en sten vid vedboden med en pilsner vid sin sida, har blivit lite av en ceremoni...
Allvarligt talat, jag kapar veden i där jag fällde och slänger bitarna på en hemmabyggd vagn med lemmar, rymmer ett par kubik, och kör sedan till vedbacken och backar till. Sedan har vedträna i behaglig höjd brevid mig. Bara att plocka fram på kubben med vänstran och slå...
Går som tusan! :D

Alla sätt är bra...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1803
Mangan skrev:Har en likadan sm snoken, klöv lite sälg som hade legat sen i höstas. det var jobbigare att lyfta yxan över huvudet, än själva slaget.

Hur gör ni för att slippa böja er ner så jäkla mycke? Vissa klabbar vill man dessutom klyva i fyra eller fle delar, så det blir ett fasligt böjande. Tips?

PS. Jag är amatör. DS.


Nu har jag ved klyv, men min morfar hade ett "bord" runt kubben med sidor. Nu bör det tilläggas att han lavade rundstackar och tog då från bordet.

Om du har ett träslag som Alm så kvittar det om du har vasst eller inte.
Det är ren kraft som gäller.
Jag har haft oturen att få mycket alm, och detta träslag är i mitt tycke det mest tung jobbade som finns :(
Lite trist för det ger en himmla massa energi.
Vres Alm är lätt värst. Bara att gå o lägga yxan.
Engelsk (Allé) Alm o Tysk (Skogs) Alm funkar men är inte kul med yxa.

Bok/Björk/Ask är fint o klyva med yxa, ett rent nöje faktiskt.
Pil/Al/Sälj/Poppel/Fur etc är extremt lätt kluvet enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback
Hansson  
#1811 Hittade ett klyvyx test
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=190416# :)

Avatar Fallback
Anders Gustavsson  
#1885 Jag använder en klyv från Rusta, 52 cm, 5 ton. Clas Ohlson har en likadan. Priset ligger runt 2000 kronor. Förra säsongen klöv jag drygt 35 kubik med denna klyv - det fungerade utmärkt. Nu har jag även köpt Biltemas klyv, 52 cm, 7 ton. Den fungerar också alldeles utmärkt.

Anledningen till att jag har två klyvar är att det går dubbelt så fort, åtminstone om man har medhjäpare.

Två personer vid klyven går mer än dubbelt så fort jämfört med när man är ensam.

Vi var 5 personer som klöv med två klyvar denna säsong. Även detta år dryga 30 kubik.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2042 i sommarstugan där vi har bilbatteri för el till läslampor, och fotogen för belysningslampor dvs ingen direkt el så, där skulle vi nog behöva en bra yxa, men varför jag hellre skulle arbeta med en vedklyv är att vedklyven svinger man inte, där håller man en spak å e man försiktig och inte håller koll på vad grannen gör på sin tomt utan på händerna och vekubben å klyvhuvet så går det riktigt bra, jag provkörde en större modell hos min morbror men iom att han e svetsare m.m så hadde han gjort en stor ställning för den så den kom upp i ungefär midjehöjd och sen breve klyven te vänster hadde han svetsa dit ett "bord" för att ställa kubbar på så man har dom nära te hands å slipper gå varje gång

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).