Inomgårdsmaskiner

Köpa Lövblås

51 inlägg 28612 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Lövblås

Torparnicke  
#179475 Ska köpa mej en lövblås, de lokala handlarna rekommenderar STIHL BR 500 och 600 modellerna som kostar 7200-8500kr. Såg att det finns Makita BBX7600 och Dolmar PB 7600 (samma maskin, olika färg och dekaler) för 5300Kr. Har någon erfarenhet av Makita/Dolmar maskinerna? Jag är frestad att köpa en Makita eftersom den kostar som en begagnad STIHL.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

zeetorg  
#179546 Jag har ingen erfarenhet av någon lövblås, men rent generellt så tycker jag att Makita brukar ha riktigt bra kvalitet på sina grejor.

Jag skulle inte ha tvekat till att att köpa Makitan.

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Torparnicke  
#179553 Har också bra erfarenheter av Makita, men det är elverktyg. Vet inget om deras förbränningsmotordrivna verktyg. Motorn är av fabrikat Subaru-Robin. Är det grejor att lita på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

machonisti  
#179557 Robin brukar finnas på vattenpumpar etc min kontakt med maskinerna har varit att de funkar. Reparationerna har rört sig om dålig olja bränsleproblem men ingen har så bra kvalitet ännu att de klarar vanskötsel.

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Blivande snickare  
#179563
machonisti skrev:Robin brukar finnas på vattenpumpar etc min kontakt med maskinerna har varit att de funkar.

Nej, nej, nej. Robin (jag) sitter framför datorn... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Torparnicke  
#179569 Antar att du inte heller klarar vanskötsel?? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

viktor meck  
#179615 stihlmaskinerna är ju fyrtaktare som går tvåtaktsbränsle. de låter mindre, drar mindre soppa och har mindre vibrationer än en tvåtaktare. vi säljer mest br600 magnum med "cykelstyre" och kunderna är skitnöjda. har själv en br550 :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Blivande snickare  
#179642
Torparnicke skrev:Antar att du inte heller klarar vanskötsel?? :grin:

Bara om det är bra betalt :lol: :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Torparnicke  
#179861 Tack för alla fina tips, har beställt en Makita nu. Återkommer väl med omdöme när den blivit testad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Torparnicke  
#182412 Lägesrapport så här långt: Låg ljudnivå och skön gång på motorn (4-takt). Blåser grymt bra. Tror att det var ett bra köp. Det negativa är att det verkar finnas få återförsäljare för Makita trädgårdsmaskiner, vi fick beställa/köpa via en Meca bildelsbutik i stan. Av/på knappen ger inget "premium" intryck, i övrigt verkar maskinen ha god japansk finish.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

machonisti  
#182427 Lövblås??? Är inte höstens nordan lövblås så det räcker????

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182539
machonisti skrev:Lövblås??? Är inte höstens nordan lövblås så det räcker????


Det är ju inte alltid som man lyckas bli av lövet den naturliga vägen....... :D

...så grannen blir glad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414825 Dags för ett trådlyft. Hur står sig Husqvarnas ryggburna lövblåsar jämfört med Stihls dito? Är det "cykelstyre" som gäller på ryggburna lövblåsar?

Sett att Stihl har tillbehör för att blåsa rent takrännor. Är det något som fungerar bra i praktiken? Finns dessa tillbehör även till Husqvarnas ryggburna lövblåsar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

bgl  
#414826 Det är motorljudet/bullret som är problemet med Husken. I villaområden kan den höras flera kvarter, men i ödemarken och med bästa hörselkåpor fungerar den väl lika bra som andra. Lite högre bensinförbrukning gör nog inte så mycket för den som inte heltidsblåser hela hösten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

JensSkoog  
#414837
Niking skrev:D
Sett att Stihl har tillbehör för att blåsa rent takrännor. Är det något som fungerar bra i praktiken?
/Niklas

Funkar rent för bra :lol: :lol:
Man får byta kläder innan man sätter sig i bilen och kör hem :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).