Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köpa maskin från Finland....

25 inlägg 19777 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa maskin från Finland....

väghultarn  
#179544 hallå. Ja funderar på att åka över till finland o kolla på en 1170 där. är det nån som har erfarenhet av utlandsköp och hur de står till med utrustningsnivån på de finska skördarna??



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

Mäki  
#179548 För det mesta så har finska maskiner all tänkbar utrustning som du behöver med tanke på att bolagen kräver allt från data överföring, mätklave till stubbehandling osv osv.
Det finns några enstaka maskiner som kör i privat regi eller åt mindre sågar som kanske inte har all utrustning men dom kör sällan med nya grejer.
Sedan huruvida det är lönt eller inte så beror väl på hur bra affär du får.

Jag vill minnas att det finns en tråd om detta från tidigare någon stans på forumet, återkommer om jag hittar den tråden.... kollade lite och det verkar som jag minns fel det var att sälja till Finland och inte köpa från. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

Skogshuggarninorr35  
#179551 Det som inte brukar finnas är väl brandsläckningsystemet och det vill försäkringsbolaget ha.
Eller har ni det Mäki?

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

machonisti  
#179554 Hemma hos oss finns en gammal valmet från 90 eller 91 med brandsläckningssystem dock så gammalt att det är ur funktion.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Finland....

väghultarn  
#179555 de har du ju rätt i..
tycker när man kollar så ligger maskinerna under i pris jämnfört med här hemma

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

Mäki  
#179558
Skogshuggarninorr35 skrev:Det som inte brukar finnas är väl brandsläckningsystemet och det vill försäkringsbolaget ha.
Eller har ni det Mäki?

Det stämmer, jag glömde det :oops: , för här krävs inte brandsläckningssystem.
Det kan vara en ganska dyr sak att eftermontera :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Finland....

väghultarn  
#179559 de är en sak man ska tänka på.pratade med en skruvare,han trodde på 15-20 tusen så skulle de kosta att bygga in..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

machonisti  
#179560 Minns att när maskinen kom hem till oss 90 fick man rabatt på försäkringen men det var nog inget krav.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

machonisti  
#179561 Hur i vida världen är det möjligt att väghultarn överväger maskinköp från finland. Den enda vägen maskinflödet varit är import till finland. Är växelkursen starkare eller ruskar euroblocket ned de finska överpriserna som vi finländere tvingats utstå i decennier.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Finland....

Blivande snickare  
#179562 1 euro=8,43 svenska kronor i dagens valuta.

http://www.valutor.se/
Bra sida förövrigt...

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Finland....

väghultarn  
#179564 enl den svenske mellanhanden så är de rätt trögt på begagnatfronten o dom man hittar här hemma ligger högt i pris. pris ex svensk 1170,09 5500H 412 begärt pris 2,250 tusen. finsk 1170,10 4500H 414 begärt pris 2,3 milj.
se där ja.då bkev den genast billigare.ja räknade på 8,90 :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179578 Jag har glott länge på maakiner från finland i norge o dom brukar vara mera välskötta där o lite mindre driftstimmar också på en del, har sett en hel drl äldre 1270D som ser ut som nyskick o även fina 1410or ska ja byta så kan de tänkas bli beg finn el norsk maskiner :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

Mäki  
#179579 En annan maskin typ som kan vara billigare i Finland är "billiga" äldre maskiner.
Chefen sålde gamla Valmet 836án tillbaka till Sverige när han kört sitt med den efter att han importerat den från Sverige.
Det var valuta skillnaden som avgjorde.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Finland....

Mäki  
#179580
huggarn82 skrev:Jag har glott länge på maakiner från finland i norge o dom brukar vara mera välskötta där o lite mindre driftstimmar också på en del, har sett en hel drl äldre 1270D som ser ut som nyskick o även fina 1410or ska ja byta så kan de tänkas bli beg finn el norsk maskiner :smile:


Det är ju så att "gräset är alltid grönare på andra sida" när jag tittar på maskiner tycker jag att dom svenska är bättre sköta och finar i skick :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Finland....

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179624 Här i FIN har vi inget tvång att maskinerna ska vara inregistrerade ifall maskinerna inte hjulas efter allmänna vägar.
MEN vid nyköp kräver finansieringsbolagen att maskinerna inregistreras ( detta för att försvåra ev. flykt till Ryssland ) så är samtliga nya maskiner inregistrerade ( dock är dom på ståförsäkring )

Så köper du en nyare maskin ( under 4-5 år ) så är det nästan garanterat ett finansieringsbolag som är ägare på maskinen.

Innan affär så kolla upp med finansbolaget att du faktiskt får ägarbeviset från dom.

Du kan oxå kolla upp all service och alla reparationer som blivit utförda på maskinen via servicelämnaren,räkna dock med att skicket överlag är sämre på finska maskiner,men undantag finns förstås.....

Affären sker med moms 0,du uppger bara ditt VAT-nummer så får du en faktura med moms 0 ( nånting positivt är det trots allt med EU :mrgreen: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).