Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

60 inlägg 45212 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

selsmoran  
#179510 Har varit ute med min alldeles nya Husqvarna 545Fx
tankad med Aspen bränsle.
Sågen går knappt att använda.
Går på tomgång men varvar inte.
Bytte till vanligt oljeblandat 2%-bränsle och då funkar
det så att jag nästan är nöjd.

Har du varit med om detta?
Har du fått det att funka?
Vad gjorde du i så fall?

Bytte till Stihl?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Nonkan  
#179514 Det kan vara samma sak som händer med vissa Stihl FS490. Ibland är det beläggningar kvar i förgasaren från tillverkningen som Aspen inte får bort vilket gör att sågen går som en påse skit. Det brukar ordna sig genom att man kör första tanken på handelsbensin, efter det är det inga problem med Aspen.

Kanalerna i dagens förgasare är väldigt små, så minsta skit sätter igen direkt. Det är även ett vanligt problem med Hondas förgasare, men där är det tvärt om, handelsbensinen lämnar beläggningar om maskinen stått länge (vinterförvaring) medan Aspen är lugna puckar.

Vi tankar ju alltid upp och provkör det vi säljer, och vissa maskiner startar vi alltid med handelsbensin av just den här anledningen. De som är på listan just nu är Stihl FS490, FS38, MS201, Husqvarna 122 C & LD och nu hamnar nog 545 där också.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

selsmoran  
#179536 Tack, då provar jag.
Det funkar säkert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

totte  
#179537 Fortsätter den att jäklas så byt bensinslangarna, sitter ofta beläggningar på insidan och de löser upp av Aspen och så korkar det till inloppssilen i förgasarn.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

finskpinne  
#179540 Min 545 FXT gick bra när jag drog igång den men den började gå lite sämre efter ett tag, jag fick inte den justerad så magert som jag ville. Men vid den första servicen så justerades den så den går perfekt. Den började dessutom ta en hel del mindre soppa. Jag kör inte på aspen och det kan hända att dom justerade in den med aspen i butiken när jag köpte den. Men jag hade i macksoppa i den när jag var in med den på servicen så då justerades den ju med macksoppa i. Vet inte om det har så stor betydelse men vissa påstår att det är viktigt att man har i samma soppa när man justerar den som man tänker använda i framtiden. Eftersom munstyckena har en begränsad justermån så är det ganska viktigt på vissa sågar att man för in den på första servicen så dom kan justera om den helt och hållet. Man kan nog göra det själv med lite hemmafixarknep eller så tar man bort begränsarna helt. Men jag vet inte vad som händer med garantin då... Och dessutom så ingår ju första servicen i priset!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

selsmoran  
#179549 Den 545'a jag använder är helt ny, som jag skriver i mitt första inlägg,
så det är nog inte aktuellt att byta några bensinslangar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

totte  
#179556 Aha ny, slarvade med att läsa där :oops: . Om den inte går som den skall på Aspen så är det defintivt nåt som säljaren skall åtgärda, en ny såg skall gå på det tveklöst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Hema  
#179585 Du har inte råkat fått med dig Aspen 4-takt hem istf 2-takt? Du ska ha den röda dunken, inte blå.
Men det är nog låg sannolikhet att det är det som är felet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

selsmoran  
#179599 Jag köper Aspen i större dunkar och dom är röda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179604 ja vi har haft ett elände med att köra aspen på de nya 490 sågarna... väldigt missnöjd över att man måste köra med hemmablanding under första tanken på de nya sågarna.... har aldrig varit så med 460 sågarna eller några andra men med 490:n är det tyvärr ett måste vid första tanken..... :(

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

totte  
#179658 Det är inte relevant för tråden att diskutera om sågar som stått med Aspen i tanken länge. Jag har avlägsnat den numera välkända trätan on Aspen, vi har sett den många gånger och det räcker. Om nån har fakta som rör trådens ämne så välkomna att posta.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179659
totte skrev:Det är inte relevant för tråden att diskutera om sågar som stått med Aspen i tanken länge. Jag har avlägsnat den numera välkända trätan on Aspen, vi har sett den många gånger och det räcker. Om nån har fakta som rör trådens ämne så välkomna att posta.

Varför inte stänga trådar som innehåller ordet aspen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Tosca  
#179660 Nu kan jag inte uttala mig om röjsågarna, men nya Hq 560 gick då utan problem på Aspen.
Finns det några skillnader på förgasare och bränslesystem mellan röj- och motorsågarna?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Blivande snickare  
#179663
knaggen skrev:
totte skrev:Det är inte relevant för tråden att diskutera om sågar som stått med Aspen i tanken länge. Jag har avlägsnat den numera välkända trätan on Aspen, vi har sett den många gånger och det räcker. Om nån har fakta som rör trådens ämne så välkomna att posta.

Varför inte stänga trådar som innehåller ordet aspen.

Det där var en ovanligt dum idé...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179667
Blivande snickare skrev:
knaggen skrev:
totte skrev:Det är inte relevant för tråden att diskutera om sågar som stått med Aspen i tanken länge. Jag har avlägsnat den numera välkända trätan on Aspen, vi har sett den många gånger och det räcker. Om nån har fakta som rör trådens ämne så välkomna att posta.

Varför inte stänga trådar som innehåller ordet aspen.

Det där var en ovanligt dum idé...

Varför då när mod går in och trasar sönder trådar bara för att vi diskuterar soppa och jag vid håller fortfarande att den är riktigt dålig inte alkalyten utan oljan för blandar man från blå dunk och en annan olja så går både röjare och såg bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).