Före och efter jobbet

dubblerat bränslepris blir miljösmart

51 inlägg 19448 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#173650 debattklipp ur land lantbruk

Linda HedlundFoto: Pär Fornling
Dieselbrist kan bli en möjlighet
Publicerad 2012-04-26 | Uppdaterad 10:15
Share on favorites Share on print Share on email

Dieselbrist hotar. Det är en ny bild som målas upp av omvärldsspanare. Orsaken är att fler och fler väljer att köra sin personbil på diesel, så efterfrågan på diesel har ökat markant i förhållande till efterfrågan på bensin.

Det som motverkar obalansen är Europas byte av bensin mot diesel med USA, där dieselförbrukningen jämfört med bensin är mycket lägre, men nu börjar dieselkonsumtionen öka även i USA.

Det finns inget som tyder på minskad efterfrågan globalt. Även om Indien och Kina från början satsat på mycket mer energieffektiva tekniker än vi har, driver ändå befolkningens storlek och utvecklingen på efterfrågan.

Jag bytte själv min bensindrivna personbil mot en dito diesel för snart tio år sedan. Är inne på min andra diesel och är mycket nöjd. Har inte haft en tanke på att det skulle vara något problem, annat än att jag naturligtvis räknat med att priset på både diesel och bensin skulle fortsätta stiga. Fler effektiva dieselbilar har också medfört att utsläppen från den svenska, tyngre, fordonsflottan minskat och nu är i nivå med övriga EU.

Plötsligt ser världen annorlunda ut. Om vi lämnar personbilarna och övergår till traktorer och andra arbetsmaskiner blir situationen mer komplicerad. Vi som försöker speja på utvecklingen för att lantbruket i Sverige ska kunna ligga långt framme, vi ser inga självskrivna alternativ till diesel, i alla fall inte kortsiktigt.

El och hybrider kan bli ett alternativ för en del verksamheter, men det krävs teknikutveckling innan det blir användbart, särskilt krävs förkortade laddningstider.

Gas är ett bra drivmedel för många fordon och maskiner, men logistiken i hanteringen gör att flytande bränslen sannolikt kommer att passa just lantbruket bättre. Det betyder inte att vi inte jobbar vidare med biogas, men det krävs fortsatt utveckling för lönsamhet, och varje tankställe är dyrt.

Återstår biodiesel. Det är helt klart ett alternativ. Kanske inte för personbilarna, där krävs enorma kvantiteter. Men för lantbruket är volymerna som krävs hanterbara. Det finns redan tekniker för att framställa förnybar diesel, till exempel RME eller syntetisk diesel via förgasning. Förmodligen är teknikerna utvecklingsbara, och det på lite kortare sikt än övriga alternativ. Därför är det väldigt viktigt att regeringen behåller skattefriheten på biodrivmedel. Annars tappar vi drivkraften för utveckling av befintliga tekniker och innovationskraften för nya tekniker.



Linda Hedlund
energistrateg LRF

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

snubblaren  
#173678 Hur mycket billigare diesel får företagen jämtemot privatpersoner vet att de får kvitta momsen men får de någon mer rabbatt?

Användarvisningsbild

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Kse  
#173693 Man får återbäring på energi och koldioxidskatten vilket totalt ger ca 2:-/liter. Denna återbäring kommer dock att fasas bort. Så även om dieselpriset står helt still i tre år så kommer vi ändå få betala 2:-/liter xtra. Tankar man nog mycket så brukar man få nån % rabbat.

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Hema  
#179445 Efter att ha sett presentationen känns det som om gengas kanske kan komma att få ett uppsving. för en månskensbonne som mig själv, kan man ju ta, att det tar några minuter o starta traktorn.
Närproducerat kommer bli än mer aktuellt. vi kan nog glömma billigt från Kina, då transporterna kommer äta upp förtjänsten. Jag gissar att de som bedriver flexibla verkstäder kommer få ett uppsving. Vi kommer laga grejer i större utsträckning än att slänga o köpa nytt.

Urbanniseringen av glesbyggden kommer kanske få sig ett abrupt slut. Värdet på våra fastigheter kommer skjuta i höjden :) Hört att mark visst inte tillverkas längre :))

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Midgård  
#179460
Hema skrev:Efter att ha sett presentationen känns det som om gengas kanske kan komma att få ett uppsving. för en månskensbonne som mig själv, kan man ju ta, att det tar några minuter o starta traktorn.
Närproducerat kommer bli än mer aktuellt. vi kan nog glömma billigt från Kina, då transporterna kommer äta upp förtjänsten. Jag gissar att de som bedriver flexibla verkstäder kommer få ett uppsving. Vi kommer laga grejer i större utsträckning än att slänga o köpa nytt.

Urbanniseringen av glesbyggden kommer kanske få sig ett abrupt slut. Värdet på våra fastigheter kommer skjuta i höjden :) Hört att mark visst inte tillverkas längre :))


Det kan ligga en hel del i det du nämner ovan. Dock är det på gång olika moderna sätt att producera flytande drivmedel från bioråvara, vi får se hur väl det utvecklar sig. Att producera är egentlgen inget problem idag men att producera till en konkurrenskraftig kostnad är lite av kruxet. Vänta bara, det är inte fråga om, utan när priset på fossil drivmedelsråvara rakar i höjden och då... Politiskt är detta lite känslig då många inte vågar inse realiteter och vidta relevanta åtgärder. Dock i militära sammanhang har detta kommit upp högt på agendan och det pågår en rätt så omfattande analys och forskningsinsats på olika håll i världen för att komma bort från fossilberoendet. Dock kommer vi nog, som det ser ut, inte att i framtiden kunna slösa med energi på samma sätt som vi varit vana vid de senaste 150 åren....

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Hema  
#179483 Det finns inte biomassa nog att ersätta dagens oljebehov för transporter.. Det kommer bli ransonering. Företagens tid kommer vara förbi såsom vi nu känner till dem. Stat/Samhälle kommer bli tvugna att ta över kontrollen så att samhället fungerar på bästa sätt. Då kommer inte fokus ligga på nästa kvartalrapport. Hade vi inte släpp företagen fria, hade vi kanske redan haft andra alternativ, då olika områden/länder har olika förutsättningar för vad som funkar bäst där. Nu vill företagen tjäna pengar o då helst globalt. Vi måste gå tillbaka till att bli bäst att leva med naturen på vår hemadress efter bästa förmåga.
Det är vad jag tror eller är tämligen övertygad om. Såvida inte det verkligen finns en vattendriven motor som saudierna har tagit patentet på o lagt i bankvalvet :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).