Skogsvagn (Huggarvagnar)

Utrustning huggarvagn, vinschplacering

18 inlägg 13457 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Peter W  
#179250 Jag är i dagarna i färd med att slå till på Lantmännens kampanj på Moheda M91 huggarvagn med K35 kran. Valet mellan denna vagn och ett mindre alternativ har f.ö. behandlats i en tråden viewtopic.php?f=9&t=14037

Återstående beslutsångest kommer från frågan om vilken extrautrustning man bör ha och vilken kan man vara utan. 400-hjul är standard på denna vagn, som tillval har jag tänkt mig vinsch med radiostyrning samt 2-spaks mek. ventilpaket

Behövs bromsad länk?

Vinschen kan sedan placeras endera i kranarm eller bakom grinden med brytblock i armen.
För- och nackdelar med dessa alternativa placeringar?

Som jag ser det finns fördelar med båda alternativen. I kranarmen så är den högre placerad, fast med ett brytblock i armen så får man ju upp höjden ändå. Bakom grinden så är den väl lite mer skyddad. Är någon av placeringarna att föredra om man ex råkar välta vagnen och behöver hjälpa till med vinschen för att räta upp vagnen?

Annat som jag inte tänkt på och som ni skulle välja om ni skulle köpa ny vagn?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Midgård  
#179259 Jag köpte en M91 vagn med K35 nu i våras och jag valde Mohedas standardplacering av vinschen som man kan se på Mohedas hemsida för aktuell vagn. Vinschen sitter bara någon halvmeter ut på huvudbommen, med ett brytblock längre ut på bommen. Med radiostyrningen fungerar det alldeles utmärkt. Jag valde också 2-spak, tlllbehörslåda vänster + höger samt extra banke med stöttor, bromslänk (sidleds).

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179260 Jag har vinsch placerad på kranarm men går i fundering på att istället sätta den på grinden,till saken är att det är en gammal remdriven FMV som inte är riktigt komplett i friläggande av wire så det är ett jäkla klängande så fort jag ska vinscha.En bekant har en gammal Moheda med sådant montage av vinsch och han tycker det är bra,känns inte lika i vägen på grinden.

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179276
Bild

Jag har monterat winchen enligt Igland/Patruunas instruktioner
och det känns helt ok om man bortser från att den elventil som följde med
har en klenare dimension på inlopp och retur så returflödet i kranen bromsas
därmed och man kan höra ett susande ljud hela tiden fastän att winchen inte används.
Det stör mig en smula och hade jag vetat om det från början så hade jag specificerat
till samma dimension alternativt beställt en till elventil så inte flödet behöver gå genom
winchens ventil jämt.
Det enda jag funderar med grindmonterat är om man kan wincha fritt åt alla håll?

Förhöjningsstakar
Låda för såg mm
Trepunktsstativ
Gripskopa
Förvaringshuva för ventilpaketet
Vätskefyllda däck.
Ett par burkar bättringsfärg.

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Hema  
#179299 Sålänge winschen sitter som på bilden, precis vid lyftpunkten bidrar inte direkt winschen till försämring av lyftkapaciteten (har sett exempel där winschen sitter väldigt långt ut, vilket försämrar lyftkraften om än kanske marginellt).

Har man ett block på kranen är det viktigt att alltid ha kranen/gripen i backen när man brukar winschen för att inte belasta kran/kraninfästning i onödan.

På frågan vid vältning, så kan det ju väl vara så att du har sönder winschen om den sitter på kranen eller att du inte bör röra kranen för att inte få skador på den. Har man ett brytblock, så brukar man oftast kunna fina spännpunkter för att få vagnen på rätt håll. Alltså sätta upp blocket i ett träd med spännband eller liknande. Med anledning till föregående, hade jag nog valt winschen vid grinden med block för bommen (som lätt går att placera vid behov).

På Utrustning:
Kan man ha för mycket?

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

hayabusa 08  
#179402 På min gamla vagn har jag en kraftutagsdriven starvinch och då måste den ju av praktiska skäl placeras nere vid grinden.

När jag välte med vagnen denna gången så vart det tur att den var placerad där :grin:

PICT1004.JPG


PICT1005.JPG


Denna gången klarade jag mig själv att komma på rätt köl igen genom att koppla ett block i olika träd i närheten och vinscha bort dom flesta stockarna på lasset.
Därefter så blockade jag i ett annat träd och tillbaka i en av stöttorna på vagnen och lyckades att dra upp vagnen på rätt håll igen.

Nackdelen med vinschen på grinden kan vara att man måste stå på exakt rätt ställe om man inte vill skava träden i en gallring t.ex.
Är vinschen på kranen så år det nog lättare att rikta den rätt.

Men överlag så skulle nog jag välja att ha vinschen framme på grinden. kan ju åxo ha med att göra att jag inte är van vid nått annat :P

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Hema  
#179412 Det där såg jobbigt ut, för hög fart, snäv kurva, lutningen eller för högt lastat?

Din kärra.. Kan du svänga med boggien?

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

hayabusa 08  
#179415
Hema skrev:Det där såg jobbigt ut, för hög fart, snäv kurva, lutningen eller för högt lastat?

Din kärra.. Kan du svänga med boggien?


Som vanligt när en olycka händer så var det en kombination av olika saker. Bra lutning och en liten stubbe under riset som inte syntes. Dessutom så var det sista lasset för dagen. När jag vände mig om i traktorn och såg förödelsen så bara suckade jag, drog ur stoppen i traktorn o gick hem.
Kom tillbaka morronen efter utvilad och med friska ide'er så gick det bra.

Och ja, du har rätt det är hydraliskt styrd boggie på kärran.

Nåväl tillbaka till tråden, hade ibland tyckt att det hade varit bra med belysning på kranen, kan det vara något??

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Hema  
#179418 Beroende på din terräng Peter W, kanske vagnsbroms kan var av intresse?

Bromsad länk är väl skönt att ha. Men jag har det inte o avsaknaden får mig att mer tänka på att köra med mjuka röreslser, så för mig är det kanske bäst utan, så jag lär mig! :)

Belysning är väl väldigt bra, men blir nog billigare om du köper det själv efterråt.

Har du trixiga vägar i skogen kanske svängbar boggie kan vara intressant (fast det kanske inte Moheda har, samt att ingen vagn jag har sett har haft både vagnsstyrning och svängbar boggie)

Men minst 3st bankar, så du kan köra ris på ett enklare sätt. (kanske den redan är utrustad med)

Sist att du förhandlar till dig att de fixar till en fin lucka för ventilpaketet i hytten? så slipper du börja med det. Har man en ny leksak vill man ju ut o testa direkt :)

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Midgård  
#179427 Beroende på vad du har för traktor kan en bakrutekil vara aktuell. I min beställning på huggarvagnen beställde jag också bakrutekil. I bestälningen ingick även att jag skulle få allt monterat och anslutet på traktorn inklusive provkörning. Jag menar då bl a vagnstyrnigen som jag ville ansluten för att styra med traktorns ordinarie spak för bakre hydraulikuttag. Smidigare än att ha det på krannens ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179430 Det är väl ofta en separat tryck/retur för vagnsstyrningen, just av den anledningen?

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Skogsmästarn  
#703150 Jag följer denna tråd 🚜 🚜 🚜

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703153 Jag har vinchen på kran men hade hellre haft den i grinden, framförallt för den titt som tätt går emot stående skog när man kör i gallring.. Sen är det ytterliggare 2 slangar och en kabel som ska upp på kran..

Avatar Fallback

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Skogsmästarn  
#703188 Jag har vinchen på grinden, men önskar ett alternativ att kunna vincha i fler riktningar.
Tänkte köpa ett öppet brytblock att fästa på kranen, då kan man lägga i wiren snabbt vid behov 🤠 vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Utrustning huggarvagn, vinschplacering

Klyv Bixby  
#703209 Små block är trevligt. Senast jag vinshade hade vi ett löst block i en stropp, supersmidigt att kunna vinkla om👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).