Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor vs. Vimek minimaster

25 inlägg 23703 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alstor vs. Vimek minimaster

Andreas_93  
#17940 Alstor eller Vimek minimaster vad tycker ni?
begangnad eller ny??

de ser ut att vara ungefär lika stora
vad ska man tänka på
fördelar/nakdelar
vilken är mest värld pengarna
går de bra i skogen? om man gämför med en fyrhjuling



   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17949 Jag skulle välja alstor... har en bekant som har en bekant som har haft en alstor men köpte en vimek istället vilket han ångrar, största anledningen verkar vara det här me att backa, vimekens vagn har en tendes att driva rakt fram medan alstorn har ju riktig midja å svänger lika bra framåt som bakåt, sen har du det här me hur du sitter.. alstorn äre bara å svänga runt på stolen medan vimeken lär du va atletisk...

förmedlar bara det ja hört å grundar EJ de skrivna på egna erfarenheter så håll till godo :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17952 Alstor verkar riktigt trevlig

Järnhäst är iallafall något jag avråder ifrån

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17958 jag tycker inte du ska skaffa en vimek minimaster i alla fall, men om du vill ha en så tror jag nog min kusin skulle sälja sin med glädje :D

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17961 De spelar ju i samma storleksklass och Alstorn torde vara mer följsam och smidig. Dock måste man komma ihåg att för kostnaden av en Alstor får man nästan två Vimek Minimaster.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17964 Skiljer det så mycket, det är väl snarare 250 kkr för Vimek, och 300-350kkr för Alstorn? Beror lite på utrustning, men ändå?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17975 Är det Vimek 620 du syftar på?

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17984
Skogsante skrev:Är det Vimek 620 du syftar på?


Vimek minimaster är 620 och priset ligger på Ca 250kkr som mangan sa!

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17988 Jag var inne på de priser som fanns för 101:an. Om nu 620:an kostar 250 kkr blir ju jämförelsen mer jämlik. Har bara sett bilder på 620:an men tycker om att de satt ratt med servostyrning istället för styret som fanns förrpå 101:an. Vimeken verkar lite mer "drögaktig" än Alstorn men samtidigt mer robust byggd för hård körning.

Avatar Fallback
ptorparn  
#17989 Glöm inte att kolla på skogis också !!

Avatar Fallback
Andreas_93  
#18011 jag har tänkt lite på skogis också
åldern spelar inte så stor roll
vad ska man tänka på när man köper
en begangnad minimaster/alstor

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18012 Man skall tänka att man har en jäkla tur som hittar en begagnad Alstor eller Minimaster. :-) Om man tänker för länge, så är den redan såld, dock.

Användarvisningsbild
Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18018 Ett billigare alternativ kanske Jinma med huggarvagn?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18149 Ja det blir säkert billigare på kort sikt. Dock tror jag inte på de grejerna i skogen. Jag betalar gärna någon krona mer (då detta ändå är en hobby) och får riktiga prylar. Sedan bör man ju även tänka på grejernas restvärde. Jag menar; vad tror du att kinaprylarna är värda om tio år jämfört med de svensktillverkade...

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18172
Skogsante skrev:Ja det blir säkert billigare på kort sikt. Dock tror jag inte på de grejerna i skogen. Jag betalar gärna någon krona mer (då detta ändå är en hobby) och får riktiga prylar. Sedan bör man ju även tänka på grejernas restvärde. Jag menar; vad tror du att kinaprylarna är värda om tio år jämfört med de svensktillverkade...


jag tror inte det är så mycke svenska grejer i vimek och alstor! dom flesta delarna tror jag är kköpta från utlandet sen är det bara monterat i sverige!

Det skiljer ju ändå 100k på vimek och jinma! jag hade nog köpt jinma tror jag, ifall jag hade köpt nåt av det, men de funkar nog bättre med traktor och huggarvagn!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).