Föryngring

Blir galen vad har hänt

38 inlägg 21676 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179185 Okej ja markberedningen var dåligt gort ingen tvekan om detta,,
När jag satte åt fadern så hade jag kravet på utkörning av planten föt att det skulle gå-
Så smidigt som möjligt han körde ut plant o hämtade tom kasseterna!


Detta hygge var på 6,5 hek när plantering var klar så var det satt 19 400 plant 8)
Under planteringen så hade markberedaren korsat sina egna harvningar flera gånger
Plogen hade gått alldes för ytligt på vissa ställen , sen fanns det luckor där han missat!

Sen har han gort alldes för många planterings punkter ,, detta borde jag väl sett
Så där har jag väl en skuld ,, jag litade på att punkterna stämde o kutade o satt!!

Denna plantering blir dyr ingen tvekan om det! o nu är det stora luckor med tallplant som ligger-
Suck!!

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179196 Var ut på hygget i dag o granen har klarat sig medans 70-80% av tallen ligger,,,
jävla skit"""

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179292 Blev lite orolig av vad du berätttat så jag gjorde ett besök på mitt hygge som jag planterade i slutet av mak. Satt 4000 tall på 2,5 ha tallmark. Denna junimånad har varit bra för skogen, jag blev glad av vad jag såg. Lämpligt med regn i kombination med måttliga temperaturer har gjort att plantorna kommit igång bra. De är redan dubelt så höga sedan planteringsdagen och de har rotat sig bra.

Bara att vänta i 80 år nu sen kan man casha in :)

Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179296 hmm ja det måste väl nästan ha varit något djur som gjort det... har du mycket rådjur i trakterna? iofs brukar de gå på gran också...

Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179298 är man osäker på hur tätt det blir när man planterar är ett snöre på 5.64m värt mycket, samma som i röjningen... brukar kunna variera en del mellan hur tätt det är mellan harvspåren... ibland är dom bara en dm ifrån varandra och i skräckexemplar kan det vara över 4 meter.... gör en viss skillnad i vilket avstånd man bör hålla :S

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179306 Ja så här i efter hand så skulle jag gort en provyta,, men dum som man är gick jag
o reta mig på den dåliga markberedningen,,

Vet inte varför granen klarat sig från att lägga sig ? på några hårdbackar har jag både
Gran o tall men tallen ligger o granen klarat sig,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

valmet862  
#179321 Har varit med om att rådjur har dragit upp tallplantor,dom brukar gå i harvspåret o dra upp plantorna men man brukar ju se deras spår...korpen äter kadaver

Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

halvproffs  
#179323 Har själv sett när korpen dragit upp plant som jag nyligen planterat. Kråkfåglar är både smarta och nyfikna. Vad har dom gömt under planten? Ätbart?. Har själv vid ett par tillfällen fått tryckt tillbaka planten i hålen, senast i år, men dock enbart ca 20 st.

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

Botvig  
#179393 Rådjuren kan i vissa fall vara svåra vid plantorna främst tall. Om det är rådjur bör man kunna se spåren i harvningen.
Älgen rör sällan småplantor de vill ha beteshöjd 0,5-2m.
För ganska många år sedan såg jag ett stort antal korpar på grannens hygge vid ett flertal tillfällen.
Första gången gick jag dit och kollade om där låg något kadaver men såg inget.
Satt senare på pass i kanten på hygget och då såg jag hur korpen plockade upp ett flertal plantor, det verkade som de knipsade av toppskottet också.
Kollade senare på hygget och nästan hälften av plantorna var uppdragna.
Varför de gör så har jag ingen aning om men det är kanske något ämne i toppskottet som de tycker om.

Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

viktor57  
#179454 Haft samma erfarenhet men då var det gran.

Min erfarenhet samt efter lite smyg i buskarna gav beskedet att det var rådjur, men även hare som var boven.

Fick informationen, att plantorna är fullmatade av välsmakande vätska från plantskola som klart gillas av viltet. Förmodligen innehåller denna vätska mängder med mineraler.

Sätt 2 viltstenar på var sida av hygget.

Hos mig försvann problemet på studs faktiskt.

Hoppas det funkar hos dig med.

M.v.h

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179720 Okej ,,sett har ungar under planteringen ,, men man funderar om det inte har med-
Dålig markberedning att göra? så plantan trycks ur men då borde granen välta,,

Så det kanske är viltet som är boven i detta fall,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

viktor57  
#179723 Förmodligen en kombination av dålig markberedning samt vilt. Kanske!!

Plantan har ju inte etablerat sig efter en plantering, så den står inte emot om t.e.x hare eller rådjur tar ett "nappatag" om toppen.

Så var det i mitt fall iallafall..

Saltstenen hjälpte faktiskt.

Hoppas det fixar sig för dig som sagt.

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179801 Var inne på plantskolan i dag o hämtade mer plant för att sätta i tomluckorna,,,
Nämner just detta som hänt mig med dom utdraga tallplanten!!

Gubben som jobbar där säger att det till 100% är tjädern som är boven!!
Han berättar att det tidigare kommet dit en kund som hämtade tallplant ,,detta var på en fredag
Han kör ut planten till en vändplan till hygget som planten ska sättas på,,

På månd.. morgon kommer dom dit o ska köra ut planten o börja sätta tallen!!
När dom kommer fram till vagn med plant så ser dom det ligger en död tjäder på marken,,

Tjädern hade ätit i hjäl sig på tallplanten!! så man får börja jaga tjäder i höst :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

halvproffs  
#179812 En fråga; Är plantorna oskadda eller är dom avbetade?

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179815 Dom flesta är avknipsade i toppen på plantan inget mer

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).