Sågverk (mindre)

Kilsågat virke

25 inlägg 28530 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kilsågat virke

Jamax  
#179110 Hej! Har fått i uppdrag att såga kilsågade golvplank av tall. Nu har jag aldrig gjort det :???: och undrar hur man gör för att det ska bli som det är tänkt. Jag har en bandsåg, WoodMizer LT70.
Tips mottages tacksamt!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Blivande snickare  
#179154 Måste man inte ha en cirkel för att kunna kilsåga?

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179156
Blivande snickare skrev:Måste man inte ha en cirkel för att kunna kilsåga?

Har inte den blekaste, det är därför jag frågar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Tosca  
#179159 Det enklaste är nog att du bara skivar stocken och inte kantar förrän plankan torkat.
Gör helst något annat av centrumbiten, då den gärna vill spricka när det torkar.
Hur tjocka skivor du behöver göra vet jag inte, ligger det paketlagt kanske det inte slår sig så mycket i torkningen, men förmodligen behöver de rensågas för att få bort kupningen.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179162
Tosca skrev:Det enklaste är nog att du bara skivar stocken och inte kantar förrän plankan torkat.
Gör helst något annat av centrumbiten, då den gärna vill spricka när det torkar.
Hur tjocka skivor du behöver göra vet jag inte, ligger det paketlagt kanske det inte slår sig så mycket i torkningen, men förmodligen behöver de rensågas för att få bort kupningen.

Bör planken barkas eller kan barken sitta kvar? Inbillar mig att det kan bli insekter i virket annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Blivande snickare  
#179165 Har aldrig varit med om att det blivit insekter i sågat virke.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179169
Blivande snickare skrev:Har aldrig varit med om att det blivit insekter i sågat virke.

Har hört det nånstans iaf...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

blev  
#179174 WoodMizer LT70. är väl ett bandsågverk och då kanske det går att snedställa stocken när man sågar blocket så bakan blir lika tjock hela vägen och då blir blocket tunnare på ena sidan.
Jag har provat på Solosågen och där funkar det.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Tosca  
#179175 Jo, det brukar bli mask under barken om man inte drar av den när virket är rått.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179202
blev skrev:WoodMizer LT70. är väl ett bandsågverk och då kanske det går att snedställa stocken när man sågar blocket så bakan blir lika tjock hela vägen och då blir blocket tunnare på ena sidan.
Jag har provat på Solosågen och där funkar det.


Jo, man kan höja vardera änden på stocken för att kompensera morotsformen på stockarna så det bör gå.

Ähh, fan, man får väl provsåga på några sämre bräder för att lära sig.

Förresten, måste alla kilsågade plank ha samma bredd i toppänden som i roten för att kunna läggas in i ett rum? Har också hört att dom ska vara lika långa som rummet de ska läggas in i då det är svårt att skarva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

superdave  
#179221 när jag gjorde kilsågat golv så gjorde jag som vanligt i början, märgen i mitten och filéa upp stocken, precis som man gör när man kantar efteråt.

steg två blev att ställa plankan på högkant och ta ett mått på rotsidan från underkant planka till överkant planke

sen tog jag med det måttet till toppen där jag höjde den änden tills det blev samma mått.

mycket simpelt och efter en stock så har du koll på läget utan problem

ett tips är att filéa upp många ståckar så du slipper veva så förpannat.

jag tycker inte att alla plank ska ha samma mått i rot och topp när dom är färdiga, anledningen till att det finns kilsågat är ju för att man vill ta tillvara på allt virke som överhuvudtaget är möjligt. tänk vilket jävla företag att få ut en stock ur skogen för 100 år sedan.

som vanligt är det kunden som avgör just i ditt fall.

man ska inte skarva om det inte är absolut nödvändigt, om det måste skarvas så får man lägga en generalskarv i mitten med ändträ mot ändträ eller ett listband mellan. smaksak även där

Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

Bax  
#179254
Jamax skrev:Förresten, måste alla kilsågade plank ha samma bredd i toppänden som i roten för att kunna läggas in i ett rum?


Då är det ju inte längre kilsågat, då är det "bara vanliga" plankor, i olika bredd.

En bra idé är att ta en handcirkelsåg och såga 2-3 längsgående spår på undersidan av plankan så får spåren ta upp ev. sprickbildning.

Gammalt tillbaks har jag för mig att det bara var gran som gällde, och bara plankor ur rotstocken och var man riktigt petnoga så var det bara märgplankan som dög, för då fick man stående årsringar.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179266
Bax skrev:
Jamax skrev:Förresten, måste alla kilsågade plank ha samma bredd i toppänden som i roten för att kunna läggas in i ett rum?


Då är det ju inte längre kilsågat, då är det "bara vanliga" plankor, i olika bredd.

En bra idé är att ta en handcirkelsåg och såga 2-3 längsgående spår på undersidan av plankan så får spåren ta upp ev. sprickbildning.

Gammalt tillbaks har jag för mig att det bara var gran som gällde, och bara plankor ur rotstocken och var man riktigt petnoga så var det bara märgplankan som dög, för då fick man stående årsringar.


Nej, det har jag oxå fattat :geek: men jag uttryckte mig nog lite luddigt tror jag ang bredden. Vad jag menade var om ena änden är t.ex. 200 mm bred och den andra 300 och en annan 180 och 230 osv. Kan man ha olika såna bredder på dom? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

Bax  
#179272 Utan att säkert veta så tycker jag det, ja.
Annars försvinner ju också vitsen med att ta tillvara på mesta möjliga trä ur en stock (?)

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Blivande snickare  
#179275 Ja, det går att ha helt olika storlekar på plankorna, ingen standard bredd i nåndera ändorna, men den sista måste specialsågas för att passa in.

❗️ Idag har man varit medlem ett år på skogsforum! :ymparty: \m/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).