Inomgårdsmaskiner

Erfarenheter av maskin (Eliet Minor)?

8 inlägg 7057 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av maskin (Eliet Minor)?

karlastrid007  
#179062 http://www.elietmachines.com/private/pr ... 3;132;160;

Den hette tidigare klippo och hade en hondamotor på 160cc (5hk) istället för 190 (6hk) som på Eilets identiska modell. Tydligen köpte Eilet bara upp denna del av klippo och producerar numera likadana maskiner, eller?

Den skillnaden som jag uppfattat är att klippo pro k 400 kostade 15000sek medan Eilets EXAKT likadana (förutom 30cc) minor kostar 24 000sek.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av denna maskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179065 Funderar bara lite, finns det nån liknande maskin för trepunktsmontage?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av denna maskin?

karlastrid007  
#179067 trepunktsmontage?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av denna maskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179068 Hänger bak i traktorn.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av denna maskin?

karlastrid007  
#179071 ah, så att den drivs med traktorns motor istället för 5hp honda? Dom är väldigt bensinsnåla dom där traktorerna har jag fått uppfattningen av, trots att det är 100 hästar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av denna maskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179077 Haha, jag bara funderade ju.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av maskin (Eliet Minor)?

Nonkan  
#179274 Klippo köpte en del grejer från Eliet, ett franskt familjeföretag. I samband med att Husqvarna köpte Klippo så renodlades verksamheten och kvar finns bara gräsklippare och lite andra småmaskiner.

Eliet var inte heller så sugna på att jobba med Husqvarna, och det var nog ömsesidigt. det är lite skillnad att samarbeta med ett företag som omsätter ~150 millar och ett som ligger på 30-40 miljarder årligen...

Att priserna gick upp en del har nog till viss del att göra med att man behöver en helt ny svensk organisation, sedan var nog en del av maskinerna subventionerade under klippotiden för att få ut dem på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av maskin (Eliet Minor)?

viktor meck  
#179411 ja. de finns till traktorer. vi har en på våra kubota 3500 på jobbet som visningsex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).