Före och efter jobbet

Holk för svalor?

8 inlägg 11886 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Holk för svalor?

M_M  
#179134 Har lite problem med svalor som bygger bo och skitar ner i mitt förråd/garage.
Gillar svalor men inte dess avföring överallt, så till nästa vår ska jag sätta igen öppningarna där de tar sig in.
Så nu till frågan: hur hjälper man dessa trevliga fåglar med boplats utomhus istället?
Ska man göra holkar och sätta upp på väggen, eller räcker det med nån sorts plattform som de kan bygga på?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Fredrik N  
#179136 Problemet är att du antagligen har Ladusvalor och dom bygger bo inomhus.
Det är inte lätt att stänga dom ute för dom behöver inte specielt stor öppning för att flyga in, men prova att sätt igen öppningarna, det kan hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Tosca  
#179140 De här hemma, jag vet inte vilken sort de är, brukar klara sig med en brädlapp uppe under takutsprånget. Jag tror de gamla som sitter på lagårn är placerade en dm från taket på väggen.

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Blivande snickare  
#179145 Toscas idé fungerar här åxå...

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Tosca  
#179157 Jag kan nog tyvärr inte ta åt mig äran för idén, de följer nog med sedan före laga skiftet skulle jag tro.
Förr ansågs det som ett gott tecken att svalorna ville bo i eller på husen, då var de mindre risk att husen brann upp när de ansågs brandsäkra nog av svalorna.

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Blivande snickare  
#179161 Visst, det var gammelfarfar som lade upp bräderna före jag föddes så helt färsk är nog inte idén :lol: .

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

Fredrik N  
#179212 En bräda under takutsprånget fungerar utmärkt om det är hus svalor.

Avatar Fallback

Re: Holk för svalor?

M_M  
#179238 Alltså bli en bräda under utsprånget :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).