Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 85040 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

totte  
#179054 Hej Magnus,

Vi välkomnar information från tillverkare, så länge det handlar om saklig information som är relevant för ämnena och frågor som ställts. Vad vi inte tillåter är direkt marknadsföring.

Torsten

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179055
swetrac skrev:Hej
Om det inte är ok att jag svarar får moderatorn ta bort inlägget.

Motorn 1703 M lämnar ca 105 Nm. Vi har bara en hydraulmotor(hydrostatmotor) den är monterad på en växellåda som hänger på framaxeln kardandrift till boggien, det är här vi har en elhydraulisk urkoppling av vagnsdriften. Hydrostatmotor 80cc med elstyrd hög och låg som växlas i fart. vid högfart tror jag deplacementet är på 35 cc. Hydrostatpumpen är på 45 cc. IQAN systemet effektreglerar hydrostaten för att bibehålla dieselnsvarvtal. Utan den mekaniska växellådan är det omöjligt att få hastighetsregistret. Vi har betydligt mer än 35 Kn i dragkraft idag.

mvh

Magnus Wallin

Malwa


Tack för svaret. :)
Som jag misstänkte då att det fanns en växellåda inblandad. Sen har ni en variabel motor också, inte bara en variabel pump. Oljetrycket verkar vara under 180 bar får jag det till (mindre intressant kanske).

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179057 Inga problem !

Trycknivån tycker jag är mkt intressant främst avseende livsläng på komponenter.
vad jobbar du med, du verkar ha bra koll :-)

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179059 maskiningenjör men jobbar inte med hydraulik.

Tar man en volvo hjullastare så har dom väl typ 400 bar i sitt system. Normalt så ligger det väl mellan 180-240 gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179060 Dvs i de flesta system är det betydligt lägre tryck än i t.ex. volvos.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179061
swetrac skrev:Inga problem !

Trycknivån tycker jag är mkt intressant främst avseende livsläng på komponenter.
vad jobbar du med, du verkar ha bra koll :-)


När jag jobbade med hydraulik så varnade man maskinförare från att
ställa upp trycket på chockventiler.
Ett inte helt ovanligt scenario var att kugghjulspumpen var slut och man
började få problem med att man fick varmgång och att kranen kändes svag.
Då försökte maskinföraren förbättra situationen med att skruva åt chockventilen lite,
dock utan att man uppnådde avsedd effekt.
Då köpte man en ny pump, och tyvärr fick man då ett nytt haveri pga
felinställd chockventil.

Det man sa till maskinförarna var att en 10% höjning av chocktrycket
kan halvera livslängden på komponenterna, däremot en 10% sänkning
av trycket kan fördubbla livslängden.

Dessutom är det viktigt att undvika transienter(tryckspikar) i hydraulsystemet.
Tyvärr hade jag inte tillgång till bra mätutrustning så jag kunde
dokumentera transienterna vid testning men jag blåste en 400bar
manometer när jag upprepade gånger testade hysteresen på en
100bar chockventil.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179069
swetrac skrev:Hej
Om det inte är ok att jag svarar får moderatorn ta bort inlägget.

Motorn 1703 M lämnar ca 105 Nm. Vi har bara en hydraulmotor(hydrostatmotor) den är monterad på en växellåda som hänger på framaxeln kardandrift till boggien, det är här vi har en elhydraulisk urkoppling av vagnsdriften. Hydrostatmotor 80cc med elstyrd hög och låg som växlas i fart. vid högfart tror jag deplacementet är på 35 cc. Hydrostatpumpen är på 45 cc. IQAN systemet effektreglerar hydrostaten för att bibehålla dieselnsvarvtal. Utan den mekaniska växellådan är det omöjligt att få hastighetsregistret. Vi har betydligt mer än 35 Kn i dragkraft idag.

mvh

Magnus Wallin

Malwa


120 bar i systemtryck borde det vara.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#179176
Anders_S skrev:
120 bar i systemtryck borde det vara.

Varför tror du dom bara kör med 120 bar?
Det vore väldigt oeffektivt...

Sauers 80cc axialkolvmotor klarar mycket tryck, vi använder den i en maskin vi bygger, där kör vi med 350 bars arbetstryck.
Att köra med låga tryck gör att man måste pumpa väldigt mycket olja för att få ut nån effekt, väldigt oeffektivt. Det är betydligt mindre förluster att köra med högre tryck och lägre flöden.

Gissar att du räknat efter effekten på dieseln och sedan fått fram vilket tryck den skulle klara av vid 45cc flöde från pumpen.
Det blir lite galet, visst när pumpen är fullt utvinklad och ger sitt maxflöde så orkar motorn inte med och klarar inte att få upp trycket högre.
Men vid lägre hastighet = mindre utvinkling på på pumpen så har du ett lägre flöde, det går då åt mindre effekt och pumpen kan gå med högre tryck vilket ger mer dragkraft.

I praktiken så kommer pumpens maxtryck bara att kunna hållas upp till en viss hastighet.
Man kommer till en gräns där flödet+trycket kräver mer effekt än motorn kan ge. Om man då vill åka fortare så ökar flödet ytterligare samtidigt som trycket kommer sjunka.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#179177 Magnus: Har ni begränsat er motor till 35cc i min.deplacement?

Dessa motorer har ju ett utv.förhållande på 1:5
Max dep. 80cc
Min dep. 16cc

Men med 16cc kanske maskin blir att gå onödigt fort?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179178 Det stämmer vi använder inte hela registret idag. Vi får mycket frågor kring motoreffekten i maskinen och det ärl här vi har begränsningen. Högre hastighet suger väldigt mycket effekt...

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179182
Holm skrev:
Anders_S skrev:
120 bar i systemtryck borde det vara.

Varför tror du dom bara kör med 120 bar?
Det vore väldigt oeffektivt...

Sauers 80cc axialkolvmotor klarar mycket tryck, vi använder den i en maskin vi bygger, där kör vi med 350 bars arbetstryck.
Att köra med låga tryck gör att man måste pumpa väldigt mycket olja för att få ut nån effekt, väldigt oeffektivt. Det är betydligt mindre förluster att köra med högre tryck och lägre flöden.

Gissar att du räknat efter effekten på dieseln och sedan fått fram vilket tryck den skulle klara av vid 45cc flöde från pumpen.
Det blir lite galet, visst när pumpen är fullt utvinklad och ger sitt maxflöde så orkar motorn inte med och klarar inte att få upp trycket högre.
Men vid lägre hastighet = mindre utvinkling på på pumpen så har du ett lägre flöde, det går då åt mindre effekt och pumpen kan gå med högre tryck vilket ger mer dragkraft.

I praktiken så kommer pumpens maxtryck bara att kunna hållas upp till en viss hastighet.
Man kommer till en gräns där flödet+trycket kräver mer effekt än motorn kan ge. Om man då vill åka fortare så ökar flödet ytterligare samtidigt som trycket kommer sjunka.



Kommer inte riktigt ihåg hur jag räknade men det var nog som tror. Du har helt rätt i att maxtryck kan man inte räkna med att ha vid max varvtal. Orbitmotorer t.ex. tål inte mer än 120-140 bar.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#179188 Nej det är sällan man dimensionerar så att motorn orkar med max tryck vid max flöde.
Man väljer oftast att ha ett större flöde, så att man kan låta maskinen gå fort vid lättare belstning.
Orkar motorn max tryck vid max flöde kommer den gå lika fort lastad som olastad, uppför som nerför.
Kan väl ha sin tjusning, men oftast är det bättre om man kan få den att gå fortare utan last.

Vet inte vad du fått orbitmotorer ifrån?
Vad jag förstår så använder Malwa en enda hydraulmotor som driver en mekanisk drivlina.
Man använder då en axialkolvmotor som tål höga tryck, upp mot 400 bar är vanligt i ett hydrostatsystem.

Tänker du hjulmotorer så kan man använda Orbitmotorer, men som du säger tål de låga tryck.
Då är det bättre att använda radialkolvmotorer, typ Poclain eller Hägglunds, mm...

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179189
Holm skrev:Nej det är sällan man dimensionerar så att motorn orkar med max tryck vid max flöde.
Man väljer oftast att ha ett större flöde, så att man kan låta maskinen gå fort vid lättare belstning.
Orkar motorn max tryck vid max flöde kommer den gå lika fort lastad som olastad, uppför som nerför.
Kan väl ha sin tjusning, men oftast är det bättre om man kan få den att gå fortare utan last.

Vet inte vad du fått orbitmotorer ifrån?
Vad jag förstår så använder Malwa en enda hydraulmotor som driver en mekanisk drivlina.
Man använder då en axialkolvmotor som tål höga tryck, upp mot 400 bar är vanligt i ett hydrostatsystem.

Tänker du hjulmotorer så kan man använda Orbitmotorer, men som du säger tål de låga tryck.
Då är det bättre att använda radialkolvmotorer, typ Poclain eller Hägglunds, mm...



Jag har inte påstått att dom använder orbitmotorer utan det var bara ett exempel på en motortyp som inte tål så mycket tryck.

Att dom bara har en hydraulmotor har ju Magnus Wallin skrivit längre upp i tråden.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

clasandre  
#226401 Intressant tråd!


Men jag har en lite fundering om Malwas Skördare alternativt kombi skördare. även om de är framförallt skotaren och biokombin som diskuterats här.

Malwa är en lite maskin men funkar det att göra mindre slutaverkningar eller är den "under dimensionerad" för det?

För anser att den skulle kunna vara en bra maskin för att en lite större skogsbruksfastighet samt att jobba på granars fastigheter med.

Sen är det ju fråga om priset, inga återförsäljare skriver ju riktpriser ens...

mvh Andre

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

John-Arne Sandström  
#226528 Hej Andre!
I västerbottningsk skog går det att köra mindre/klenare slutavverkningar med Malwa-skördaren, jag kör själv den första renodlade skördaren som Malwa byggde och har sedan tidigare även en Vimek 404T som numera används på föräldragården utanför Burträsk. 404:an har jag kört klenare slutavverkning (ca 25 cm i rotskär) med och det fungerar men naturligtvis får man tänka sig för lite extra hur man jobbar med maskin och kran. Malwan är kraftigare byggd och har klart mycket bättre stabilitet än den gamla 404:an + mycket mer kraft i kranen. Den nya 560:an som kommer att visas på Skogs-Elmia har större motor än min prototyp och kommer även i kombiutförande att klara av att ge bra skjuts i aggregatet!
460-skördaren tror jag Malwa begärde ca 1,9 MSEK för, var den nya 560:an hamnar vet jag inte.

Mvh John-Arne

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).