Föryngring

Blir galen vad har hänt

38 inlägg 21664 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179122 Blir tokig [-x ^:)^ ~x( har satt plant i början på maj både gran o tall-
Var dit i dag o titta gran har klarat sig bra

Sen när jag ska kolla tall planten så ser jag att flera av dom ligger i sättgropen
På vissa planteringspunkter är planten helt borta,,

Är det nån som varit med om nåt liknande,,



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

Tosca  
#179124 Älg?

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179126 Har sett fåglar rycka upp plant..

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179127 Ja jag tänkte på älg,, men ingen som haft samma problem som kanske vet -
Blir så frustrerad ,,,, törs inte ens tänka på hur mycket som borta,,

Tur att jag satte åtmistone 75 % gran ,, gick på en yta 60 x60 m där var planten uppriven eller-
Så ser man sätthålet efter plantan,,,,

Fågel vad då för fågel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179129 Jag ä tyvärr riktigt kass på fåglar men tror de va tjäder eller orre.

Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

halvproffs  
#179132 Kan vara korp som dragit upp planten. Har hänt både mig och andra. Är planten hela?

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179135 Ja det tycker jag att dom var hel ,men korp ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179138 Är det finkornig jord? kan vara pipkrake som orsakat detta.

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179141
OAS-forests skrev:Är det finkornig jord? kan vara pipkrake som orsakat detta.



När jag satte i våras var det snudd på fruset i skogskanterna men där i svartjorden
Sattes ju granplant!

Tallen sattes på högbackarna med tall där var det mycket småsten,, med andra ord-
Stenig mark,,

Såg några tallplant som såg att ha fått stryk av nåt !

Men att tallen ligger brevid eller är borta har jag aldrig sett förut,, hmmm
Om det skulle vara älg så borde det finnas spår efter dom!

Tallen som låg var röd så dom har nog legat ett tag på backen ,,
pipkrake vad är det för fågel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179144 Pipkrake är ingen fågel. Det är ett uppfrysningsfenomen som kan uppstå då temperaturern pendlar runt nollan på finkorning mark, se länk; http://sv.wikipedia.org/wiki/Pipkrake och kan då trycka upp plantorna ur sina planteringsgropar så att de välter omkull. Det ser ut som att någon ryckt upp dem med det är alltså en naturfenomen. På sådan jord är det mycket viktigt att få ner plantoran djupt och trampa till ordentligt.

Citat; "Pipkrake är ett fenomen som kan inträffa på marken, när markytans jord har en temperatur över 0 °C, men dess yttemperatur är lägre än 0 °C. Kapillärkrafter kan då tvinga fuktigheten under jord upp på markytan. Isnålarna är typiskt några få centimeter långa. När de växer till kan de lyfta eller trycka iväg små jordpartiklar".

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179148 Okej men varför tryckdes inte granen upp? nu kan det ju vara pipkrake men ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir galen vad har hänt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179158 Tror inte det bildas pipkrake i jord som innehåller torv, alltså matjord eller annan svartjord.
Pipkrake bildas endast i finkorningare mineraljord där det finns tillgång till markvatten.

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

Hema  
#179160 Kan det vara en kombination av pipkrake och hård blåst? Då kanske de lösa plantorna blåste iväg. Om det nu är så att jordmånen är olik, den du satt granplantor på.

Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

PETER.ERIKSSON24  
#179168
Hema skrev:Kan det vara en kombination av pipkrake och hård blåst? Då kanske de lösa plantorna blåste iväg. Om det nu är så att jordmånen är olik, den du satt granplantor på.


Ja så kan det vara med andra ord man skulle satt planten senare -
Med bättre temp i marken.. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir galen vad har hänt

wrytter  
#179170 Peter, lösningen på ditt problem är att skaffa en ordentlig markberedning och plantera plantan på den optimala punkten, dvs i en mineraljordshög på omvänd torv. Tumregel nr ett är att plantan skall högt upp(på omvänd torv ifall mineraljord finns, för att få värme och solljus) men samtidigt djupt ner(planteras djupt i den omvända torvan, så att ingefär halva stammen är under jord för att plantan skall få tillgång till fukt och näring). En bra markberedning är A&O

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).