Avverkning (slutavverkning)

plantera blöta områden

51 inlägg 44480 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

flisshejk  
#178986 Alen kanske inte är det bästa elda med under bistra vinterdagar, men för den som vill ha fin glöd vid fiskhalstring så är alen bland det bästa, här hos oss är det al som gäller när vi sitter på sjöstranden och skall halstra fisk och helst torra alar som redan har ramlat ned.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

JonnyiBullaren  
#179032 Var det min kommentar som åsyftas med "vadå värdelös att elda" så var det ju precis det jag skrev. Att den INTE är värdelös att elda! :-)

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

foton  
#179053 En förklaring till uttrycket värdelös att elda betyder inte att det inte brinner, utan att det inte går att sälja som ved. Halm brinner oxså!

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Skogsforskare  
#179710 Al är ett underskattat trädslag, framförallt därför att det inte funnits någon större marknad för sågad al, massaindustrin inte var intresserade av al, och tillverkningen av träskor sjunkit drastiskt. Idag när energived blir ett allt större sortiment borde al kunna bli mer intressant.

Al växer fort och har faktiskt en hyfsad volymproduktion. Den klarar av fuktig/blöt mark och den gödslar marken i och med att den fixerar kväve. Det borde dessutom fungera att föryngra gran under alskärm på ungefär samma sätt som under björk.

Idag är det ju många som är nyfikna på hybridasp, men den har ju nackdelen att viltet gillar de så man måste hägna planteringar med hybridasp. Al är inte speciellt populär hos älg och rådjur så det slipper man.

Så al är inte alls nåt dumt alternativ om man har blöt mark.

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

towes  
#192332 Väcker denna tråden igen.

Har ett mycket blött parti som växlar mellan tät gräsväxt och "vatten i dagen" (rena risfältet) beroende på väderlek. Här har inget självsått sig, inte ens björk pga gräset gissar jag. Här har även jag tänkt på Al.

Ni som redan prövat, hur går det att plantera Al där det är tjockt grästäcke? Hur höga är plantorna? Frågar därför att jag vet att gräset även efter en fläckvis markberedning medelst hacka kommer tillbaka snabbt. Var tidigare i höst i dryg knähöjd. Maskiner, även den minsta tänkbara fyrhjulingen, är helt otänkbara i detta området idag.

Vidare: Är Alen även så beständig mot viltbetning som det sägs t.ex. här: viewtopic.php?f=6&t=7077 ?

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192333 Kan du inte ens plantera björk? Jag har ju också några rejält blöta områden, som numera förblir blöta i och med att det alltid regnar. Men där trivs björken även i värsta blöta. Men det kan vara så att den etablerade sig före det blev så här blött. Där har jag tänkt plantera björk i vår, har faktiskt förbokat plantor redan. (ska visst bli rakare och finare björkar med plantor)

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192352 Vad jag känner till så äter inte får al, har buskröjt ett par ängar som var fulla utav alsly där det före hade varit fårbete.
Så då kanske det gäller lika för klövvilt.

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

towes  
#192363 Plantering av Björk vågar jag inte av två anledningar:
- Allt betas villkorslöst här, helst sådant löv som planterats. Ja förhoppningsvis utom Al då om man ska gå efter vad som läses här hittills.
- Vid eller just efter planteringstiden i år stor det vatten över marknivå till o från. Även om Björk suger väta så var det nog lite väl blött.

Jag är jätteglad för alla tips och info ni ger, stort tack. Kom gärna med mera. Jag är fortfarande lite nyfiken på vilka plantstorlekar som finns för Al.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

nalle34  
#192369 Al har den fördelen att den klarar av att stå i vatten nästan hela året. Röjde ett träsk i höstas där det stog nästan en meter vatten. Alen växte så det knakade. Nackdelar är man måste som björken röja minst tre gånger med ca. 4 års intervaler när dom kommer upp i ca.2-3m. Titta i länken och läs lite om hur mycket volym den produserar. Dock har ju den fördelen gödslar marken och blir inte vilt betad och kan växa bra där nästan inget klarar av växa p.g.a för mycket vatten i marken. Har använt den till skärm träd vid gran föryngring när marken börjar torka upp efter alen (drickande av vattnet) behåll dock några för at det inte ska bli vatten sjuk igen. Skulle inte marken torka upp tillräkligt så har du nog bra volym en då på ALEN. http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... %20asp.pdf

Al kan vara något för dig towes

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

nalle34  
#192375 Towes man måste ta kontakt via mail häller telfonen så hjälper den plantskolan som ligger bäst för dig.
Titta i länken om den är någon plantskola som ligger nära dig. Går ju ochså att få från andra hem skickat. Klicka på den plantskola som intreserar dig. Det är så pas uda träd slagså dom håller det inte på lager häller har liten tillgång om man inte beställer av dom.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=254

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

machonisti  
#192384 Vad fan karlar. Ingen har väl planterat i annat än blöta områden!

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

towes  
#192393
machonisti skrev:Vad fan karlar. Ingen har väl planterat i annat än blöta områden!

Fredag kväll??? :smile:

Det du syftar på är väl kanske mer att definiera som sådd??? :grin:

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

nalle34  
#192394 ramlösa plantskola har plantor. se länk om det är nära dig?
http://www.ramlosaplantskola.se/

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Chainsaw Charlie  
#192397 Om vilttrycket är hårt så kan även planterad al betas, även om den inte är lika eftertraktad som andra trädslag.

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

machonisti  
#192399
towes skrev:
machonisti skrev:Vad fan karlar. Ingen har väl planterat i annat än blöta områden!

Fredag kväll??? :smile:

Det du syftar på är väl kanske mer att definiera som sådd??? :grin:

Joo hamna in i skötseln av detsamma en stund :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).