Sågtimmer

Trä håller minst lika länge som betong

20 inlägg 16392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trä håller minst lika länge som betong

haggloader  
#178904
OAS-forests skrev:Den hösten (för fyra år sedan) sålde jag ett avverkningsuppdrag. Fick in tre anbud, och Martinssons fick köpa. Brutto betalade de 515 kr/m3f och tog 80 kr/m3f för huggning och skotning. Allt fungerade bra förutom att skotarföraren fick för sig att gena över grannens skifte utan tillåtelse så några tallplantor strök med.
Tack för infon.
Har du några mera data ex. volym, ålder och medelstam?

Användarvisningsbild

Re: Trä håller minst lika länge som betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179010 Vet ej medelstammen men skogen var en 100 årig T18 (95% tall) som slutavverkades. Totalt 716 m3f varav 473 m3f timmer, medelstocken blev 0,134 m3f.

Avatar Fallback

Re: Re:

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180327
Engelthon skrev:
Jasi skrev:Det ligger i köparnas intresse att prata ner priset. Men det kommer att stiga, såg att Fortum börjar köpa biobränsle till sitt värmekraftverk i Birsta av Sveaskog.
Konkurrensen om vår råvara hårdnar.
Personligen tycker jag vi har för dåligt betalt för virket idag. Tänk vilken lång omloppstid det är.


Vad tycker du att priset på virket ska ligga på då?? Ge några förslag!


För att nå samma reala priser som vi hade under mitten av 70-talet så skall massapriset ligga kring 550 kr/m3fub och timmerpriset kring 750 kr/m3fub.
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... --figurer/

Om man räknar lågt (200 kr/MWh) så är energin i tall värd 460 kr/m3fub. 400 kr/MWh -> 920 kr/m3fub

Avatar Fallback

Re: Re:

Engelthon  
#180377
Jasi skrev: För att nå samma reala priser som vi hade under mitten av 70-talet så skall massapriset ligga kring 550 kr/m3fub och timmerpriset kring 750 kr/m3fub.
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... --figurer/


Men har trävaror, massa och papperspriset öka i liknande takt under samma period? Dessutom ska priserna på investeringar, transporter, insatsvaror, löner m.m. löpa jämte dessa för att i slutändan man ska kunna betala högre priser på råvaran.
Tittar man på marginalen och kapital omloppet så är det ingen strålande affär för vissa delar av industrin.

Jasi skrev:Om man räknar lågt (200 kr/MWh) så är energin i tall värd 460 kr/m3fub. 400 kr/MWh -> 920 kr/m3fub


Ja med dom priserna förutsätter att det växer torr flis i skogen och inte träd :shock:

Avatar Fallback

Re: Trä håller minst lika länge som betong

ord bind  
#180380 kraftverkstuber byggsfortfarande ofta av trä med järnband om.
sveriges älsta är ca 150år,2m i diameter 2tum ek och ned grävd i blålera.
för ett antal år sedan monterades en stötupptagare på den.
när man tvättat borrt leran syntes märkena på banden efter två olika
hammare forfarande efter så många år. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).