Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

47 inlägg 71327 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Fredrik B  
#132437 Tack för det tipset!

Man kunde se lådan på deras hemsida+youtube och den verkade vara precis vad jag letade efter.

Jag tror också att jag köper den ;)

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

H-E  
#135886 Då vi har Yamaha ÅF här i närheten ska vi kolla på en Grizzly nu i dagarna. Av de som kört Kodiak 450 verkar det räcka gott och väl. Och ni lovordar även 450. Såå, finns det ingen risk att man blir besviken med bara en 450 med skogsvagnen efter? Är inte 700 ändå mer att åka med?

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135914
H-E skrev:Då vi har Yamaha ÅF här i närheten ska vi kolla på en Grizzly nu i dagarna. Av de som kört Kodiak 450 verkar det räcka gott och väl. Och ni lovordar även 450. Såå, finns det ingen risk att man blir besviken med bara en 450 med skogsvagnen efter? Är inte 700 ändå mer att åka med?


Jag har kört lite i skogen och samlat ihop ved med min nu och till den körningen så är motorstyrkan inget problem i alla fall.
Fördelen med en större fyrhjuling är nog om de är stabilare och tyngre vilket ger bätter grepp mot marken.
Köp heltäckande plåtar till undersidan om du ska köra i skogen jag eftermonterade dem själv. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

H-E  
#135935 Jo hasplåtar och vinsch blir det garanterat. Ska kolla på Polaris i morgon se om det är nåt.

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

TobbeB  
#156818 Fortfarande nöjd med din 450?

Tänkte köpa en lika dan själv som jag ska ha i skogen och på gården. Så jag är lite nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Qkeeper  
#156835 Tänkte ge min syn på saken också. Problemet med i stort sett alla fyrhjulingar är att dom är lite för lätta, har även det problemet med 700an. Testade en 450 som var te salu av en bekant som jag fick provköra med lass i skogen och den tyckte jag var värd sina pengar skiljer ju trots allt en del i pris till nästa steg. Anledningen till stt vi valde en 700 då var helt enkelt insprutningen ( som även 450n har idag på en av modellerna ?), servostyrningen som underlättar mycket vid terräng körning samt den lite högre markfrigången.

Tänk på vad du kommer köra i för marker, vilken mängd du kommer att köra men tror att för dom flesta räcker en 450 långt då vi tidigare körde veden ca 50m3 med en 350 bruin.

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156898
TobbeB skrev:Fortfarande nöjd med din 450?

Tänkte köpa en lika dan själv som jag ska ha i skogen och på gården. Så jag är lite nyfiken.


Jag har då inget dåligt att säga om Yamahan men har bara en gammal Suzuki att jämföra med.
Invigde snöbladet i helgen och där märktes det att den var betydligt starkare än Suzukin i alla fall.
Det gick smidigare att växla fram och back än vad jag trodde det skulle gå, åter ett plus till växelådan som jag gillar skarpt.
Servo är ju smidigt när snöbladet är upphissat.
Fråga gärna om det är något du undrar över, dessvärre så har jag inte använt den så många timmar ännu så en del fel kan nog uppstå efter tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

skogsbonne  
#163729 vi har en 350 och ganska ny 700 några månader :) Det är fint att dra ut stockarna ur skogen med 350 men om man har ett lass bakom i en uppförs backe i skogen så kommer man inte långt :(
Bakom 700 an har vi en ny avesta vagn och 700an bara dra men det räcker goot och väl med mindre som 550 450 :)
hoppas du blir nöjd med din 450 :)

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

DrDamp  
#178694 Körd 450 i skogen nu i 2 månader och den är lite klen med lasset på tycker jag, plåtat under tycker jag är ett måste dom är ganska låga , hade en 700 grizzly innan och den är högre men även lite klumpigare. men skulle det gåm att "dreva" ned 450 vore den nog optimal samt lite störe däck så man få säg 5cm högre markfrigång. Det som är bra med 450 jämte 550 och 700 är deras dragläge (smyga) är superB

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

skogsbonne  
#178720 större däck är inte bra att sätta på

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

DrDamp  
#178725 Kan hända att det är dumt på 450 en bakre drivknut har gått sönder nu i skogen och två Warn vinchar har förbrukats. På 700 an va det inga problem med störe däck iaf.

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

skogsbonne  
#178732 det kan ju gå bra men det är inte bra överlag med större däck än orginal

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Anders B  
#271507 Köpte en beg Yamha 450 -07 2013 gått 200 timmar. har nu bara kört 10 mil mest i skogen . kört hem massaved . Startar å går bra men ... har fått ett gnisslande ljud från höger bakdäck (irriterande) men fick ettårsgaranti så det kommer nog att lösa sig.

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

henrik_1  
#285409
Anders B skrev:Köpte en beg Yamha 450 -07 2013 gått 200 timmar. har nu bara kört 10 mil mest i skogen . kört hem massaved . Startar å går bra men ... har fått ett gnisslande ljud från höger bakdäck (irriterande) men fick ettårsgaranti så det kommer nog att lösa sig.


Har också ett gnisslande ljud från bakhjulet, har du fått ordning på det? Vad va det för fel?

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Anders B  
#285554 Firman rengjorde bromsen. den sitter endast på vänster bak. dom slipade skivan .mm osäker vad mer .

Men efter ett tag började den gnissla igen. jag tog bort däcket och upptäckte att efter flera inbromsningar går inte ,släpper inte klossen från skivan. Utan den ligger lätt på varvid den gnisslar. tog ock tryckte armen åtåfram ett tag sen blev det bättre

....jag väntar med åtgärder tillsvidare. Gissar att det är samma fel för dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).