Skogsarbete

Hur är det att arbeta som skogsmaskin f

3 inlägg 3817 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur är det att arbeta som skogsmaskin f

Pe_Er_79  
#178583 Jag tänker byta arbete och bransch. Och jag känner mig nyfiken på att arbeta som skogsmaskin förare.
Kan ni som arbetar med detta ge mig en bild av vad ni tycker om jobbet?

Är det en trevlig branch?

Ungefär hur ser lönena ut?

Brukar man få åka med egen bil, ut i skogen? Eller åker man i regel till kontoret och hämtar en företags bil, för att sen ta sig ut till maskinen i skogen?

Brukar man ha en rastkoja med sig när man är ute på jobb?
Toalett besök, genomförs i skogen rakt av? Oavsett om det är 1an eller 2an?

Brukar det vara 8 timmars arbetsdag eller är det väldigt olika? Är det vanligt med kvälls och nattarbete?

Berätta gärna hur en typisk arbetsdag ser ut, jag är intresserad av allt. Ös på bara! =)



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det att arbeta som skogsmaskin f

snubblaren  
#178595 Är det en trevlig branch? om man hamnar bland rätt folk är det väldigt trevligt om än stressigt.

Ungefär hur ser lönena ut? 120-130 kronor timmen som ny 140-150 som erfaren.

Brukar man få åka med egen bil, ut i skogen? Eller åker man i regel till kontoret och hämtar en företags bil, för att sen ta sig ut till maskinen i skogen? Beror helt på företaget men det vanligaste är väl att man får en som man får ta med hem, har aldrig hört talas om någon som tvingas ställa bilen på anvisad plats.


Brukar man ha en rastkoja med sig när man är ute på jobb?
Toalett besök, genomförs i skogen rakt av? Oavsett om det är 1an eller 2an? Beror helt på företag en del har koja andra inte, men man har matlådevärmare i maskin. Har aldrig hört talas om någon som har dass i kojan så det är bara att slänga ner gripen och sätta sig.


Brukar det vara 8 timmars arbetsdag eller är det väldigt olika? Är det vanligt med kvälls och nattarbete? beror helt på företag men man kan väl räkna med att man jobbar mer än 8 timmar om dagen. Beror också på företag till företag jobbar man tvåskift brukar man köra 05-14 morgon och 14-23 kväll.

Berätta gärna hur en typisk arbetsdag ser ut, jag är intresserad av allt. Ös på bara! =)
Klockan piper 0600 znoosar tio minuter trycker i mig en latte och macka, drar iväg till maskin är där runt 0650 drar igång sliter på tills runt niotioden då tar jag "rast" och smörjer gripen och halva midjan. Kör på tills magen kurrar runt elva tar lunch runt haltvimme trekvart, kör på igen och någon gång runt tresnåret tar man "rast" igen och smörjar andra halvan av midjan. Sedan beroende på psyket åker jag hem runt 17-18. Och sedan finns dagarna då allt jävlas då man tvingas åka 2-3 gånger till slangverkstaden för de gör fel slang gång på gång eller att banden ska på och de vill inte rulla ut sig rakt så man får slita flera timmar i pissregn och blåst. Och ibland så är det service av maskin, som att serva en bil bar att det är mer lättmekat.

Summa summarum: Fritt jobb under ansvar som kan bli stressigt, man bör ha rätt gott psyke.

Avatar Fallback

Re: Hur är det att arbeta som skogsmaskin f

Mia- The First Lady  
#179070 Jag skulle vilja tillägga något som är väldigt viktigt, och som tyvärr gör att många "nya" tröttnar. Det är ett ensamt jobb, du måste kunna ta mycket egna beslut och arbeta självständigt och ensam för det mesta. Trivs du inte med ensamhet är det nog inget lyckat val! Annars är det kanon!
Mycket frihet, under mycket ansvar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).