Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika typer av Trippelboggie

135 inlägg 84743 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Tosca  
#178452 Det blir i princip samma konstruktion som på Bamsen, och på den är banden som mest spända på platt mark.
Mycket lättare att kränga dem när boggien är pendlad.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178457 hm jag har tittat på ponsse filmen igen med detta i åtanke. det känns som att bandet är något slappt vid plan mark och blir riktigt spänt vid hinder så jag tror du har rätt Mäki.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178458 Det skulle vara roligt om det finns någon som har kört en 10W för jag har bara sett en på en mässa.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178459 ska jag döpa om tråden till bara trippelboggi ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178461 Det kan kanske locka någon som vet något mera, så om du vill.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

molnia  
#178463
Hema skrev:Man blir ju nästan sugen att bygga med LEGO o se hur det blir :)

japp det vill vi se!

jag har även fått en ide hur min sista bild skulle förändras så att bandet inte kavlar av lika lätt...men det visar jag inte ikväll, ska ju jobba i morgon..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

Mäki  
#178479 :-w

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#178507 ja du Mäki, nu slog du mig med råge. :shock:
men du om är intresserad av konstruktion har du som jag fantiserat om att bygga en skotare själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

Mäki  
#178524 Ja jag har haft mycket ide´r :!: men problemet är att dom brukar lämna i hjärnan och inte kommer ut fören någon annan har hunnit före.

Min mest flummiga ide jag haft sedan länge är en böjbar skördar kran, typ slingrande som en orm men i luften.
Den är helt scifi :ugeek: så det är inget att hänga upp sig på men det kan kanske funka :-?

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#178530 he he och jag som tycker jag har ideér..(inget illa menat, även de största förändringarna börjar som en idé) Jo jag har flera ideér till skotar konstruktioner. Själv vill jag ha en (midi?)skotare i 8-9 tonsklassen med lång kran och liten svängradie.


ursäkta dröjsmålet med bilder på min förändring. Det var så knepigt att rita så jag byggde ihop en prototyp på vändplan hemma istället.. :wink: Den verkar vara bra i blöta marker för den har egenheten att den svävar... :shock:

trippelboggi nr 3.1 bild 1.JPG

Men jag tror inte på någon av de sista ideerna, den första modellen jag ritade är nog bäst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

Hema  
#178539 molnia
Den verkar vara bra i blöta marker för den har egenheten att den svävar...
hahahahaha :)

Tyvärr har jag kommit till insikten att LEGOt är hos föräldrarna.. blir inget byggande inom en snar framtid mao.

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#178544 :grin: :lol:
Hema skrev:molnia
Den verkar vara bra i blöta marker för den har egenheten att den svävar...
hahahahaha :)

Tyvärr har jag kommit till insikten att LEGOt är hos föräldrarna.. blir inget byggande inom en snar framtid mao.

:((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

totte  
#178550 Riktigt kul tråd det här, följer med nöje och intresse! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Mäki  
#178556 Kanske inte den sista modellen är så tokig heller :-? för det jag skulle vilja ha om man har trippel är att sista axeln skulle vara med svängande för att minimera bryteffekten när man svänger på blötmark.
Hur det skulle vara konstruerat vet jag inte ännu måste fundera över dagen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#178559 jag vet :ymdaydream: :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).