Grävmaskiner

Är minigrävare dyra att reparera?

20 inlägg 45250 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är minigrävare dyra att reparera?

Anders_Nilsson  
#178074 Behöver ha en grävare till sommarstugetomten. Inga stora jobb utan mest en miljon småjobb. Skall anlägga infart, kratta ut grus, gräva ut grund 40 kvm och gräva plinthål, fixa vedbod och friggebod, lägga dränrör etc.

Ont om uthyrare med släp som går på B-kort och jag orkar inte ta BE. Funderar på att köpa en grävare. Grannen har en Hydrovåg SG16 och jag tittat på en SG10, med ett par skopor extra så blir det väl 60 tusen kanske.

För en hundring inkl moms får man ju en bandgående sak typ 2 ton med bara 4000 timmar, och för 150 tusen en 4-5 tonnare som gör jobbet mycket bättre. Fast Hydrovågen verkar ju vara lite mer meckvänlig. Har aldrig meckat anläggningsmaskin, bara bil + mc.

Skall jag ta ett lån och lägga till tycker ni? Har sett grannens maskin och vet vad den klarar men kanske är en riktig grävare mycket snabbare. Fast jag oroar mig för reparationer. Någon som vet vad man kan vänta sig på en 90-talare med 4-5 tusen timmar och är det mycket dyrare än en Hydrovåg när något går sönder? Alltså någon som kan säga om SG10:an blir så mycket billigare i slutänden?

/Anders



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

stegmaster  
#178176 Det korta svaret er at det er dyrt at repa en 4-5 t maskin.
Varier lite mellan dom olika märken vad jag vet, men det drar fort iväg om nåt vitalt havarer.
Sen tilkommer problemet med om det går at skaffa deler alls til så gamla maskiner.
Har du tur så går det bra, har du otur så kan det bli et dyrt nöje. :wink:

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Anders_Nilsson  
#178189 Ok, då blir det nog en Hydrovåg. Pressad plåt och Honda industrimotorer finns väl att hitta överallt till en billig peng :grin:

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

totte  
#178206 På Hydrovågen har du framför allt ingen svängkrans med allt som där tillhör och inga larver. Det är ju sådant som dels kan vara felbenäget, dels dyrt att reparera. SG10 är ju en oerhört enkelt uppbyggd grundmaskin, inte mycket som kan gå sönder som inte kan svetsas ihop. Den största nackdelen du har är att den inte är runtomsvängande, kan göra det ganska bökigt vid grävning på trånga ställen.

Vad gäller grävaggregatet så är det väl hugget som stucket, men SG10:ans aggregat är rätt rejält dimensionerat i förhållande till kraften så det håller nog ganska bra.

Skulle nog tro att SG10 blir en bra bit billigare i längden, notera att det förstås är en spekulation.

Smidiga att flytta, kan kopplas som släp efter bilen och kan registreras som släpkärra.

Ett vanligt problem på beg SG10, skadade stödbenskolvar, dom sitter väldigt utsatt. En bekant som har en har gjort glidande skyddsplåtar på sin efter att ha fått byta båda kolvstängerna. Han bytte motorn på sin till en 13 hk V-twin.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178365 Traktorgrävare! För en prislapp mellen 60-100 000:- så får den en hyfsad grävare. Med den kan du bära material lyfta saker med m.m. Lite svårt med en SG10 eller minigrävare. Är man kritisk vid inköp så kommer inköpet att hålla under den period som du behöver den och du får tillbaka pengarna när du säljer den. Den har en större skopa så allt jobb går fortare också.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Anders_Nilsson  
#178421 Traktorgrävare fanns det ju en del på Blocket. Tyvärr mycket 60-70-tal. Finns det delar till sådana maskiner?

Något speciellt att kolla upp innan köp förutom läckage? Något speciellt märke man skall köpa eller undvika?

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

8wdHypro500  
#178467 Om du også tittar på norske Finn,no kan du hitta några traktorgravere. Jag vil rekomendera en ferguson med hymasgraver på. Enkel og pålitelig.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178474 Sen beror kostnaden till stor del vad du kan göra själv. Och vilka kontakter man har. Ska man leja bort allt blir det svindyrt.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178511 En grävare byggd på BM350 känns som skottsäker. På en så gammal maskin skulle jag nog värdesätta en bra koppling högst. Måste man byta den är det mycket att göra. Konverter maskiner skulle jag undvika då pengarna springer iväg fortare än en bil på dragracingbanan.
Hymas (byggd på Valmet eller BM350) eller BM 616 känns som bra maskiner. Undvik 4 hjulsdrift typ Ford County, Hymas 470 byggd på Nuffield. Blir det haveri där får du inte igen dina pengar när du säljer den.

Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

machonisti  
#178565 Min avsikt är att svara på trådens inledning.

Klargör för dig själv:

1) Är det att ha en grävare
2) Göra billigt gårdsarbete

Med det menar jag att vill du undvika mekande bör du köpa dyr maskin i regel. Har du otur är ny dyr maskin kan den ändå gå sönder och då blir det ofast väldigt dyrt typ databoxar el + hydraul komponenter.
Vill du leka stor så köp en riktig grävmaskin helt runtomgående eftersom traktorgrävare har ett väldigt begränsat arbetsområde.
Jag köpte en 25-tonnare som första experiment skruvade kvällstid ca 1 år sen har den gått. För stor för tomtarbete. Köpte för 5 år sen en lokomo 133 hjulmaskin för att fixa tomten. Letade först traktor med lastare men pris och skick sade att affär var enda utvägen.
Med facit i hand har det visat sig att det var ett bra val inte pga märke utan lyckan att kunna gräva utan att vara rädd för remont.

För mig var det viktigaste att ha en grävare sedan kom dess kapacitet efter erfarenhet har det nu vänt så nu efter 3 st grävare vet jag vilken jag behöver problemet är att jag inter anser att pris och arbetet jag har kvar går ihop.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Anders_Nilsson  
#178590 Det handlar om tillgänglighet. Min tomt är 1900 kvm och rätt dålig. Mycket torv som måste dräneras, stubbar att tas upp och så måste den fyllas och planeras. Dock inte allt på en gång utan lite då och då. Hade den lokale bonden som även gräver åt föreningen varit tillgänglig hade jag anlitat honom men väntetiderna tenderar att var långa eftersom han måste prioritera jordbruket.

För att få upp tempot i bygget behöver jag därför kunna gräva en timme eller två eller en dag när jag stöter på problem eller kommer på en lösning. Förutom de fasta jobben som jag räknade upp.

Mitt ideal är nog en maskin på 3-5 ton. En sådan är liten och smidig och samtidigt tillräckligt stark för att klara uppgifterna. Sedan vore det en dröm att kunna komplettera med en traktor med frontlastare typ BM600 eller liknande ch en traktorkärra för att transportera material. Men grävaren är prioritet #1.

Sedan är tomten rätt sank så bandgående maskiner är ett klat plus. Har nu kollat blocket lite och traktorgrävare verkar rätt stora, tunga, tvåhjulsdrivna och om de är i bra skick inte så mycket billigare än en minigrävare. Känns som att jag är tillbaka på ruta ett.

Kanske blir till att ta BE och hyra i stället fast bilen klarar bara 1750 kg tror jag så det blir ju inga monster man hyr.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Skogstomte  
#178602 Har själv en Yanmar ViO 55 -2004 som gått 3400h nu, en femtonnare med stållarv som svänger innanför larverna. Mycket smidig maskin och stark. Klarar det mesta, stenar på drygt en kubik och många stubbar, dock kan man gå bet på de största om man inte vill gräva hela da´n. Skulle inte rekommendera mindre än femtonnare, framförallt räckvidden gör att mindre maskiner blir begränsade. Den här räcker sex meter från centrum till tandspets i markplan. Har kostat på 5 expanderbultar, bussningar, larvkedjor, totalrenovering lyftcylinder och en slang á totalt 50 000kr på 900h. Maskinen har bara en enkel magnetventil till snabblarvningen annars helt hydraulisk. Inga oväntade stopp så här långt frånsett slangbrottet och lyftcylindern som jag själv krökte :oops:

Bär mycket bra, har med standard 400mm bred larv grävt på mossar där det står klarvatten, men man får ju köra mjukt och smidigt då.

Har även en Åkerman H10B (22tonnare) men den är det mer pyssel med, men den har ju gått 17 000h... Mest oljeläckor och ett och annat elfel men de är billiga i inköp. Man får en skaplig maskin för 100 - 150 laxar, köparens marknad nu så bättre pris är möjligt utan att köpa lik. Men räkna ändå med en 20 - 30 i repbudget första året. Kostar 2500:- + moms att byta tänder t. ex.

I ditt fall är jag tveksam till att ett köp är lönsamt. För lite nytta och många obetalda timmar (service och extra körtid pga ovana) kontra risk men det kanske ska bokföras en del på nöjeskontot? :mrgreen:

Tips inför köp:

Ta god tid på dig att kolla maskinen. Börja med motorn, känn efter så att den är kall (ej varmkörd pga startproblem) samt kolla hur det ser ut i motorrummet, några läckor? "Urgamla" filterburkar och massa gammalt "mög" vittnar om att ägaren är mest intresserad av att köra. Oljenivå, vattennivå och hur vätskorna ser ut säger också en del om skötseln. Ofta ska vattennivån kollas med varm motor men lite vatten måste man ju se även när den är kall. Om du kommer åt ta bort ett par korkar på batteriet, är det dåligt med vatten eller mycket oxid är det ytterligare en varning. Murken batterilåda är vanligt.

Gå ett varv runt maskinen, kolla drivkransar, underrullar, larvplattor så de inte är för slitna. Hårt spända kedjor kan betyda slitna kedjor eller en ägare som krängt en larv en gång och sedan spännt utav h-e för att det inte ska hända igen. Larven ska hänga ned lite om man lyfter maskinen. Kolla så att den verkar smord och att alla smörjnipplar är hela. Rost runt lederna tyder på glapp och ev. dålig smörjning. Kolla slangar och rör så de inte är skavda eller misshandlade.

Starta motorn, lyssna hur lätt den startar och om det är några missljud första stunden den snurrar. Prova försiktigt alla funktioner och lyssna efter onormala ljud och leta efter glapp. Man bör vara två, en som tittar och en som kör. Lyft upp ena sidan genom att trycka skopan i marken, larven ska hänga ned lite. Kör larven fram och tillbaka i luften för att se så att det inte tuggar (slitna drivkransar eller kedjor). Känn på underrullarna när maskinen är uppphissad, normalt ska de gå att vrida för hand men var försiktig, maskinen kan sjunka ner. Gör samma sak på andra sidan. Om någon rulle gick tungt prova att larva och se så de rullar med iaf.

Varmkör! Helst genom att gräva, det bästa är att ösa tungt material en stund, fulla skopor och fullt varv. Kör hydrauloljan så varm det går, många fel kommer inte fram förrän oljan är riktigt varm. Man får även möjlighet att känna hur maskinen går. Sträck ut aggregatet och håll skopan en bit från marken. Skopan får endast sjunka sakta annars är det otätt någonstans. Åkerman anger max 100mm/min vid skoptand annars ska man renovera.

Stäng av och kolla efter läckage efter provkörningen. Om man har möjlighet är det en bra idé att kolla nivå och skick på oljan i växellådorna, olika på olika maskiner men två larvväxlar är det alltid, ibland pumpväxellåda, svängväxellåda och oljefylld svängkrans. Inte ovanligt att hydraulolja läcker ut i växlarna. Kolla upp innan om aktuellt fabrikat.

Skopor/redskap: skopor kostar efter hur mycket som är kvar att slita på hur "fula" de än är. Det är alltid "brist" på bra skopor. Lyckas man få med en skapliga skopa i affären så är det bra, kan alltid säljas om man inte behöver den.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178612 En larvmotor håller på att gå ned på min takeuchi tb68,en ny går lös på ca 25K så visst kan det vara dyrt att ha grävare.

Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

machonisti  
#178671 Läs skogstomtes råd. Vid köp av billig maskin tenderar köparen att bli exalterad av priset och glömmer kontrollen. Defekter man fick på köpet äter snabbt uppmellanskillnaden till en dyrare maskin man eventuellt tänkt sig. Plus arbetet att felsöka leta delar och byta.

Personligen har jag upplevt att snålheten bedrar visheten så ta med dig din maskinkunnigaste och mest distanserade vän du kan uppbringa. En dyrare maskin har även ett högre värde ifall du eventuellt skall sälja efter jobbet.

Återupplivat en Poclain 120, impulsköpt en Poclain 220 och investerat i en fungerande Lokomo M 133.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

simon jonsson  
#178675 Som du skriver i det första inlägget att det finns 2tonare med bara 4000 timmar på mätaren.
Har det varit en 20 tonare så är det lite timmar.
Men på en grävare upp till 5-6 ton är det mycket, efter 1500-2000timmar är dom rätt glapp å slut.
Dom är ju starka och får offtast göra större jobb en vad som är tänkt. Så en två tonare med 4000 timmar på mätaren är i mina ögon helt slut om den inte är renoverad.

Mvh. Simon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar