Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

177 inlägg 82174 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogshuggarn  
#17659 Någon här som har gått kursen?,,,,

http://www.fsy.se/naturbruk/verksamhet.asp

Undrar även vad ni har för synpunkter runt det här med "Naturkultur" som ett alternativt sätt att sköta och bruka skogen gentemot dagens trakthyggesbruk där man sopar ut all skog vid slutavverkning.
Det verkar ju minst sagt råda stora oenigheter runt det här,,,,(se Hagner/Lundqvist).

http://www-sekon.slu.se/~mats/LIBSVEN1.pdf

http://www.forestry.se/pub/render?id=1034



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17662 Att bruka skogen enligt naturkulturkoncept låter ju tillattbörja med bra. Jag har förstått det som att man plockhugger vissa träd och höggallrar bestånden svagt. Det resulterar i att marken aldrig kalhuggs, piojärträden missgynnas därmed. Körskador ökar eftersom man måste köra inne i bestånden. Avverknings och skotningskostnader ökar. Jag tror inte den är tillämpbar i alla skogstyper då det ibland är svårt att föryngra på detta sätt. Det bör nog vara på marker med lite högre bonitet för att man skall testa den.

Tror inte att det kan vara något alternativ för rationellt skogsbruk. Men idag då vi skall värna om känsliga biotoper och markområden kan den fylla en funktion. Jag föreslår att den tillämpas i avdelningar som har målgrupperna PF, NO och NS. Då kan ju dessa marker också ge en liten avkastning utan att man kalhugger dem.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17677 om man brukar sj´kogen på sådant sätt så går det ju inte ta ut ett grot sotiment för du behöver det att köra på så jag tro inte att det slår igenom så stort

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17788 De flesta skogar som finns är likåldriga och har uppkommit efter tidigare avverkningar. De mindre träden är mindre för att de är sämre eller står på en ogynnsam plats. Att hugga ner dom bättre träden och tro att dom sämre ska växa till sig är ingen framkomlig väg. Man provade det på 30-talet med förskräckande resultat.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17806
Skogsola skrev:De flesta skogar som finns är likåldriga och har uppkommit efter tidigare avverkningar. De mindre träden är mindre för att de är sämre eller står på en ogynnsam plats. Att hugga ner dom bättre träden och tro att dom sämre ska växa till sig är ingen framkomlig väg. Man provade det på 30-talet med förskräckande resultat.


Är du inte inne på "blädning" nu, Ola, och det som sedan kom att kallas för "gröna lögner"?.

   TS
Avatar Fallback
Tulles  
#17837 Det behöver förtydligas att naturkulturmetoden innebär att man planterar också. Det är skillnaden mot blädning, där man förlitar sig helt på den naturliga föryngringen. Alltså: man hugger de träd som är mogna, låter resten stå kvar och kompletterar med plantering (grönrisplantering).
Är detta en intressant metod eller inte?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17842 Jag undrar lite kring vilkea plantor som sätts i den grönrisplanteringen, de bör nog ha lite storlek för att klara sig. Jag tycker inte att metoden skall tillämpas på marker där endast generell hänsyn krävs idag, huggningsklass S1-S2 med målgrupp PG. Metoden kan dock vara lämlig att pröva på marker med förstätkt hänsyn samt områden för naturvård, skogar i huggningsklass S3 med målgrupp PF, NS samt NO.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17845
Skogsante skrev:Körskador ökar eftersom man måste köra inne i bestånden. Avverknings och skotningskostnader ökar.


Hej,
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att uppfinnaren av Naturkultur, Hagner, hade en idé om avverkning via miljövänliga helikoptrar...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17851
Admin@skogsforum skrev:
Skogsante skrev:Körskador ökar eftersom man måste köra inne i bestånden. Avverknings och skotningskostnader ökar.


Hej,
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att uppfinnaren av Naturkultur, Hagner, hade en idé om avverkning via miljövänliga helikoptrar...


Hagner har spenderat en tid i Canada om jag förstod saken rätt, och där är det nog inte helt ovanligt att man fraktar ut skog med helikopter.



Om det skulle fungera i Sverige???,,,, knappast.
Isf så ska bränslet vara såpass subventionerat att det bara kostade ett fåtal kronor.

Kan man köra en helikopter på Etanol föressten?

   TS
Användarvisningsbild

Luftskepp vs helikopter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17862 Helikopterskotning vore kanske intressant på större myrar och andra områden, som är svårtillgängliga med vanlig skotare. Kombineras detta med motormanuell huggning, borde ju det knappast uppstå några körskador.

Det finns säkert möjligheter att köra helikopter på etanol och andra biobränslen om bara intresset finns bland tillverkarna. Hur det förhåller sig med helikoptertillverkarnas intresse vet jag inte.

Funderar dock om det i framtiden går att ersätta helikopterskotning med luftskeppsskotning, då luftskepp borde kunna bli billigare i drift och dessutom kunna ta betydligt större last. Självklart ska ju luftskeppet i så fall fyllas med helium och inte med vätgas, vilket med all önskvärdhet framgick av Hinderburgolyckan vid Lakehurst Naval Air Station i New Jersey (USA) den 6 maj 1937 klockan 19.25...

/Niklas

Avatar Fallback
Tulles  
#17893 Hej Skogsante,
det skall vara kraftiga rejäla plantor man sätter. I princip håller jag nog med dig i övrigt om vilka marker som kan vara intressanta med naturkultur. Sen finns det ju också inriktningen på skogsbruket att ta hänsyn, vem som äger hur mycket skog till vilket/vilka mål. Är man en ganska liten skogsägare med blandad skog, bra basvägar, är sjävverksam och gillar att jaga, mm kan ju naturkultur vara intressant för att man slipper de stora åtgärderna. Man slipper de kala ytorna, den ogenomträngliga ungskogen, osv. Men det är svårt med de trädslag som kräver ljus från start och alltså kommer bäst på öppen mark, typ björk och tall. Det är lättast med gran, ek, bok, osv. Mycket viltbete rubbar nog också en del förutsättningar. Men som liten skogsägare med blandad skog gillar jag naturkulturmodellen. Det finns ju många slags skogar och ännu fler sorters skogsägare. Eller hur?

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17897 Hej,
Jag sökte lite på Google och hittade att det var en "Ballongskördare" som menades. Allt finns att läsa på sidan 90 och framåt här:

http://www-sekon.slu.se/~mats/LIBSVEN1.pdf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17900 En poäng med Naturkultur är att man inte får ut lika många kubikmeter, men att kvaliteten och dimensionerna blir högre, så att det skall läna sig.

En nackdel med detta är att det verkar som att merbetalningen för kvalitet är på väg ner.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17928 Artikel:

www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?art ... alse#tipsa

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17936 Hagner är/var kontroversiell. Det var t.ex. han och hans bror(på SCA) som banade väg för contortan i sverige.

Jag tror inte alls på metoden idag,men det är fel att slå SVL i huvudet på de som vill prova.Några har visst redan blivit anmälda.

Om alla springer åt samma håll i takt med de senaste forskningsrönen kommer ju mångfalden verkligen i kläm.Det borde man lärt sig av de senaste 50 åren. Dikningstvång eller förbud? Nyodlingsbidrag eller nedläggningssstöd? Finns de som fått både och för samma mark!

Många skyddsvärda naturområden finns p.g.a tjuriga skogsägare/bönder som vägrat följa strömmen.

Avvikande skogsskötselmetoder borde applåderas från naturskyddshåll!

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).