Skogsröjning

Lönsamt att röja skogen?

5 inlägg 4833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lönsamt att röja skogen?

nalle34  
#178220 Ja anser jag i synerhet i lövskog. Dock så krävs tre röjningar. Tog några bilder på hur en första röjning ser ut brukar lämna lite mer plantor än normalt. Har ochså lämnat några gran respektive tall plantor ochså. Tyvärr så är djuren i skogen glupska på tall plantorna och fräcka ochså tar bara topp skotten. Dom fyra bilderna visar två av dom hur det ser ut efter röjninen och i bakgruden hur frutkansvärt tätt skälv sått kan va. Ca. två veckors längre lövsprickning i röjda mot oröjda! Dom andra bilderna visar hur det var innan och efter lövsprickningen. Det är höst jobbet och det tätta sälvföryngringen är bara på ca. 2 hektar suck, tuff jobb kan jag lova. Gjorde i våras ett sälv föryngrat alkärr på ca. 1 hektar tufft. Tog säkert dubbelt så lång tid som det jag röjde en tall och gran föryngring. Hoppas bild länken fungerar nu? skogsbilder/search.php?search_id=recent


Senast redigerad av nalle34 fre 15 jun 2012, 15:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lönsamt att röja skogen?

åberg  
Avatar Fallback

Re: Lönsamt att röja skogen?

nalle34  
#178223 Tack åberg är oduglig på länka. Löv är tack samt att röja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamt att röja skogen?

pasvik  
#178228 Hei, nalle34

er heller ikke flink med lenker, men som et innspill i din tråd kan du se på dette; skogsnorge.no gå så under overskriften kalkulator for manglende ungskogpleie.

Avatar Fallback

Re: Lönsamt att röja skogen?

nalle34  
#178229 Tack pasvik det forumet har jag missat var en del bra bilder. Jag anser att vill man få bra och lönsam och kvaltie på skogen. Så ska det röjas 3 gånger i löv skog, 3-4 röjningar i tall skog beroende på hur tätt det var i från början och gran 2st. röjningar. Har ett rent lärk bestånd där behövs det bara 1st. röjning. Lärken växer i från lövet! Har hört att välskött skog ger 40-50 000sek mer vid slutavverkning mot dåligt skött.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).