Motorsåg och handhållet

Picco kedja till STIHL MS 260

108 inlägg 53206 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Homo abies  
#174183
Mange skrev:Delning påverkas inte av bredd eller höjd endast av längd.

Om godset är tjockare från nit till länkens underyta så lär ju radien på hjulet behöva vara mindre ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174192 Det är samma som höjd och form på drivlänk. Det påverkar heller inte delning.
Olika kedjor i samma delning kan se olika ut, men så länge de har samma delning funkar samma drev.

Delning mäts enkelt ut och mäts med avståndet mellan 3 nitars centrum delat på två. Ev. slitage påverkar mått något så det kan se lurigt ut ibland.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#174207
Mange skrev: Det är samma som höjd och form på drivlänk. Det påverkar heller inte delning.
Olika kedjor i samma delning kan se olika ut, men så länge de har samma delning funkar samma drev.


Nei, det fungerer ikke riktig slik når chassiset under sentrum av naglene (nitene) har forkjellig høyde - det er den forskjellen som kompenseres ved at Picco drevene har større diameter enn standard 3/8 drevene. Men ser tydelig forskjell på drevene om de holdes ved siden av hverandre.

Mange skrev: Delning mäts enkelt ut och mäts med avståndet mellan 3 nitars centrum delat på två. Ev. slitage påverkar mått något så det kan se lurigt ut ibland.

Ja, derfor er det summen av drevets radie og chassiset på kjedet som teller ift deling og antall tenner, ikke radien på selve drevet.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#174209
Homo abies skrev:
Mange skrev:Delning påverkas inte av bredd eller höjd endast av längd.

Om godset är tjockare från nit till länkens underyta så lär ju radien på hjulet behöva vara mindre ?


Ja, se inlegg ovenfor! :wink:

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#177484 Skulle vara kul att testa på MS 390! :)

Har för mig att 390 till skillnad från 361 använder samma drev som 260, så det borde gå att montera ett 3/8" 8T ringdrev (0000 642 1241) och köra Picco-kedja utan bekymmer, eller hur? Något högre risk för kedjebrott kanske med tanke på motorstyrkan, men om skärutrustningen är i bra form borde det gå bra?

Skulle vara bekvämt att ha samma filutrustning till den stora som till den lilla sågen. Eftersom jag knappast lyckas belasta sågen som den är nu, med 15" svärd och vanlig full chisel-kedja när jag testade på grov lind (OK ryttare), så tycker jag att den borde orka med 18" svärd och 8T i lite mjukare träslag med den tunnare Picco-kedjan, så länge det är vasst. Gillar Picco. Kapar bra samtidigt som det är busenkelt att göra instick.

/Pontus

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#177873
can skrev:Dreva som eg før i tråden hadde oppgitt skulle vera piccodrev som passa 361 stemte ikkje. Disse dreva er heilt vanlige 3/8 fullprofil drev. Men som Huggarn har påpeika så kan de nok brukast for det. (det finns ikkje piccodrev, iverfall som rims til de større stihl sagene). Eg bruker iverfall vanligt 8 kuggs 3/8 drev.



Det blir omtrent som å kjøre med totalt utslitte drev, da diameteren på drevet er for liten. :wink:

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#177877 Det vanliga 3/8 drevet passar inte perfekt med Picco-kedja. Dvs alla tänder på profildrevet ligger inte an mot kedjan, utan det är bara några få som driver. Det funkar ju, men med tanke på att jag redan är lite orolig för kedjebrott med stark såg och tunn kedja så vill jag inte stressa kedjan mer än nödvändigt. Det borde bli ökat slitage, mer materialutmattning och mer värmeutveckling. Men på 361 har man nog inget val.

/Pontus

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177883
SawTroll skrev:
can skrev:Dreva som eg før i tråden hadde oppgitt skulle vera piccodrev som passa 361 stemte ikkje. Disse dreva er heilt vanlige 3/8 fullprofil drev. Men som Huggarn har påpeika så kan de nok brukast for det. (det finns ikkje piccodrev, iverfall som rims til de større stihl sagene). Eg bruker iverfall vanligt 8 kuggs 3/8 drev.



Det blir omtrent som å kjøre med totalt utslitte drev, da diameteren på drevet er for liten. :wink:


Pongu skrev:Det vanliga 3/8 drevet passar inte perfekt med Picco-kedja. Dvs alla tänder på profildrevet ligger inte an mot kedjan, utan det är bara några få som driver. Det funkar ju, men med tanke på att jag redan är lite orolig för kedjebrott med stark såg och tunn kedja så vill jag inte stressa kedjan mer än nödvändigt. Det borde bli ökat slitage, mer materialutmattning och mer värmeutveckling. Men på 361 har man nog inget val.

/Pontus



Lyssna noga nu,för ni lär inte få höra det ofta! : "Sawtroll har rätt" :surp:..ja ni hörde rätt!..helt otroligt men sant, rätt ska vara rätt!! :grin: .......... i att ett 7kuggs piccodrev har en aning större diameter än ett "vanligt" 3/8 7kugg!....men där slutar det..för när det kommer till det praktiska så spekulerar han bara........som vanligt! jag har kört piccokedja med vanligt 3/8 drev MYCKET på både 261,361 men även 660! har inte haft ett enda kedjebrott!...extra slitage på drevet måtte vara försumbar då det är då inget jag märkt nåt av! :roll: och även om så skulle vara fallet så funkar det alldeles utmärkt!......det som däremot inte funkar jättebra är att köra med piccokedja på ett vanligt 3/8 svärd!......visst funkar det,men kedjan hoppar av lättare! så var noga med att sätta på ett piccosvärd!.....märk väl att nu pratar jag om stihls piccokedja och inget annat!....oregon har en motsvarighet, men den skulle jag passa mig för om jag var rädd för kedjebrott!...då jag nämligen har dålig erfarenhet av deras "småkedjor"! bla 95VP (325 1.3mm)som gick av på löpande band när jag körde dom på bla Dolmar 5000 och hva346!

Har ni en ms260 eller ms261 ska ni så klart skaffa piccodrev.......bara för att det går! men har ni tex en ms361/362 så är det bara att köra på med vanligt 3/8 drev!.......för så är det.......i praktiken! :wink:

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Pongu  
#177889 :lol:

/Pontus

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177916 Drev kan ha olika höjd i samma delning och kugg antal.
Det ser man ofta när man skruvar. Hur viktig höden är kan jag inte påstå att jag vet men delningen är viktig.

Man kan svarva ner ett ringdrev flera mm, behålla antal kugg och det funkar ändå.

Kruxet blir i slitaget. Hur drev och kedja slits ihop med topptrissans drev.

Om det har ring drev har det ofta mindre diameter än öppet fast drev. Båda funkar.

Hur kedjan går i drevet är viktigt. Det ska vara så mycket och jämn anläggning som möjligt av kedja i drevet. Annars är det risk för skador och förlust av kraft.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#178016
Mange skrev:Drev kan ha olika höjd i samma delning och kugg antal.
Det ser man ofta när man skruvar. Hur viktig höden är kan jag inte påstå att jag vet men delningen är viktig.

Man kan svarva ner ett ringdrev flera mm, behålla antal kugg och det funkar ändå.

Kruxet blir i slitaget. Hur drev och kedja slits ihop med topptrissans drev.

Om det har ring drev har det ofta mindre diameter än öppet fast drev. Båda funkar.

Hur kedjan går i drevet är viktigt. Det ska vara så mycket och jämn anläggning som möjligt av kedja i drevet. Annars är det risk för skador och förlust av kraft.


Når diameteren på ring-drevet blir mindre, så vil drevet få mindre pitch enn det skal ha, og ikke passe helt til kjedet - kjedet vil derfor tendere til å "reise seg" på drevet. Det vil kunne fungere tilsynelatende normalt, men gjør det egentlig ikke - gangen kan bli rykkete, mer slitasje oppstår, og i værste fall kan kjedet hoppe av på grunn av den dårlige kontakten med drevet.
At noen kan kjøre med det i lengre tid uten å registrere at noe er galt har sluttet å forundre meg for lenge siden.... :roll:

Faste drev fungerer på en annen måte mtp på kontakten med kjedet, og litt mindre diameter er muligens naturlig - jeg kjenner ikke så godt til slike drev.....

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178020 Som jag sa....extra slitage är försumbart! Anledningen till att picco funkar bra på vanligt 3/8drev är att piccokedjan har till storleken mindre drivlänkar än vanlig 3/8 kedja! ca 30% skulle jag vilja påstå! drevet drar i ca 1 drivlänk mindre samtidigt, jämfört med en vanlig 3/8 kedja! vad gör det? så länge man använder piccosvärd så har det ingen som helst betydelse!...det kuggar inte över eller har något annat konstigt för sig!.....jag tycker vi lägger ner detta nu!

nej grabbar!...tråden heter: "piccokedja på ms260" , vad kan vi då konstatera?....jo att det går alldeles utmärkt! vare sig det är med "vanligt" 3/8 drev eller "piccodrev".....lägg ner dom teoretiska spekulationerna nu!!

/ Huggarn.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

SawTroll  
#178111 Jeg har lest på et annet forum at det går an å bestille Picco drev for standard/large 7-spline fra Danzco, selv om dette ikke er listet på websiden.....

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178116 Du kan beställa precis vad som av dem, förutsatt att du vet vad du vill ha.

De har inga gjutna drev utan svarv o nitar.... I alla fall de jag köpt.

"Picco" har de inte, eftersom det bara är en benämning på en typ eller varumärke, inte en särskild delning. De har inte heller "pixel" drev...

1/4, 1/2, 3/4, .325, 3/8 delning har de i alla former. Jag har beställt upp till 14 kugg i 3/8.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178118 Ska man beställa därifrån får man först kolla så de har till den trumma du ska nytta den på. Stihl och Oregon är inte alltid samma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).