Traktorer och processorer

ih 584

10 inlägg 15487 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ih 584

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17748 funderar på att köpa en ih 584 med spondalastare
vad är det för svaga punkter på en sådan. 73 års
modell tror jag 3700 tim dubbla tippkolvar på lastaren
pris 35000 plus moms. kommentarer tack



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17804 Hej Granen.
Vid ev. traktorköp titta på det allmänna skicket.

IH 484, 584 och 784 fanns i denna serien.Jag skulle provköra växellådan ordentligt.Det är diverse stag som går från växelspakarna till lådan.Om dessa är feljusterade eller slitna blir traktorn svår att växla.Speciellt viktigt är att traktorn står nästan still eller helt still när du växlar gruppväxeln.Jag tycker att denna växellådan med alla huvudväxlar på rad är lite, "besvärlig" på en lastartraktor.Obs Man vänjer sig faktiskt vid lådan efter ett tag.Jag skulle provköra ordenligt för att se om jag kan trivas med växellådan på en lastartraktor.
Du provar givetvis snabbväxelns funktion samt bromsarna speciellt handbromsen.På en lastartraktor undersök framvagnen.Jag undersöker hur mycket lastarredskap som följer med och i vilket skick.Att kolla vad Sponda-lastaren har för redskapsfäste är inte fel för eventuella framtida redskapsköp.Sist men inte minst se att kopplingen är bra.Jag tycker IH 584 inte är något dåligt alternativ om man inte skall göra mycket lastarjobb.

Lycka till med traktorköpet hälsar cpt.Kirk.

Avatar Fallback
fredar  
#17817 Har en 484 med den manuella växellådan. Håller med föregående talare
om att det är lite yxigt att använda den som lastare. Finns ju en Hydro
variant också som nog skulle vara mycket trevlig.

Dessvärre har jag inte haft den tillräckligt länge för att med säkerhet
kunna yttra mig om starka/svaga punkter. Dock har det förekommit lite
problem men startmotorn på min sambos brors 584.
Jag har haft lite startproblem med min men efter att ha bytt ut batteriet
mot ett nytt samt dra grova elkablar direkt till startmotorn istället för igenom
en gammal huvudbrytare tycker jag det verkar fungera bättre.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17821 jag tackar för bra tips och råd. blir ev. provkörning i slutet på
denna veckan. ska fundera lite först.

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17830
cpt.Kirk skrev:Hej Granen.
Vid ev. traktorköp titta på det allmänna skicket.

IH 484, 584 och 784 fanns i denna serien.Jag skulle provköra växellådan ordentligt.Det är diverse stag som går från växelspakarna till lådan.Om dessa är feljusterade eller slitna blir traktorn svår att växla.Speciellt viktigt är att traktorn står nästan still eller helt still när du växlar gruppväxeln.Jag tycker att denna växellådan med alla huvudväxlar på rad är lite, "besvärlig" på en lastartraktor.Obs Man vänjer sig faktiskt vid lådan efter ett tag.Jag skulle provköra ordenligt för att se om jag kan trivas med växellådan på en lastartraktor.


Är väl exakt samma växellåda som sitter på Volvo BM500 och 2200..?
Har ägt en BM500-76:a och tyckte att lådan funkade bra..Men som sagt...Det krävdes lite tillvänjning att växla den..

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17864 Hej Ulf.Ja det är samma låda som 500, 2200, 2250.Är det roligt när gruppväxel låser samtidigt sig på både låg och högväxel. 😡
Jag har kört både 584 och 2 olika 2254 som lastartraktorer.Jag är tveksam till lådan.
Granen: Det är inte meningen att skrämma dig på något sätt.
Jag upprepar min åsikt IH 584 är inget dåligt alternativ. :!:
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19322 Hej Granen.Hur gick det med provkörningen?Har det blivit något köp?
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19795 nej. det blir nog inget. har en mf 165 på gång för halva priset
skabbig men går bra. men nu ar jag en kunskap rikare
på ih tack vare er.

   TS
Avatar Fallback
lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19882
Ulf skrev:Är väl exakt samma växellåda som sitter på Volvo BM500 och 2200..?
Har ägt en BM500-76:a och tyckte att lådan funkade bra..Men som sagt...Det krävdes lite tillvänjning att växla den..


Jag har kört en sådan där 500 några gånger och det gick över förväntan bra, trots att växespaken sitter på fel sida samt att den har långa länkage... :D
Till vardags har jag automat i bilen och det märks att man blir lite ringrostig, men den är ju trots allt synkroniserad både upp och ner. Överlägsen en MF 240, som jag äger själv, att växla då den inte är synkroniserad bägge vägarna. :(

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19934 165an har du sådan tur att insug och utblås sitter på olika sidor på motorn oxå. de perkings drar mindre soppa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).