Små skogsmaskiner och övriga maskiner

seg hydraulik på lill-nalle sm 460

10 inlägg 5775 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

seg hydraulik på lill-nalle sm 460

wernald  
#128460 hejsan. har lite små "problem" köpte en lill-nalle för ett tag sedan. är en kalasbra maskin tycker jag men min grip går så fruktansvärt sakta på öppna stäng. någon som vet om man kan ställa in något på ventilpaketet eller har du kanske någon annan ide om va de kan vara? för kransväng mm går hyffsat fort och de sitter ny hydraulpump på maskinen....


sen kan vi ta en liten sak till samtidigt. laddningslampan lyser inte och dne e inte kopplad helt. hur ska den vara kopplad för annars laddar de ju inget... :(

tack för svar



   TS
Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128501 Har du runtomsvängande rotator som släpper genom tillräckligt med olja till gripkolven? Vad jag kan minnas var det strypningar i adaptrarna på ÖSA maskinerna kan va uppe vid svirvel vid taket om den är kvar, eller på annat ställe som det sitter adapt med strypning.

Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

j-eg63  
#128505 Är det likströmsgenerator med laddningsrelät på sidan om i så fall ska lampans ledning i hop med den grövre från generatorn D lägg ihop dom i relät den andra tråden på laddningslampan leta reda på en plus spänning tex plus till startknappen den finns väl i närheten :???: lycka till

Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

wernald  
#128506 hej. har ingen runtomsvängande rotator. men ska kolla de där med strypningar imorgon när ja kommer till maskin igen.



svar #2
oke ska prova att koppla så som du skrev så kanske man kan få lite laddning igen ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

Skogshuggarninorr35  
#128507 Gripen på dom brukar inte ha bråttom, man kan nästan dricka kaffe under tiden den stänger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

wernald  
#128510
Skogshuggarninorr35 skrev:Gripen på dom brukar inte ha bråttom, man kan nästan dricka kaffe under tiden den stänger :mrgreen:



jo men min e nog lite väl seg. tar nog ca 25 sek att stänga eller öppna den å de kan inte vara normalt när kranen i sig annars går så pass bra :)

   TS
Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128513 Ta av slangarna och se om det kommer olja när du kör gripspaken. Skulle kunna vara en lös slangbit som fastnat invändigt nånstans.

Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

Buster400  
#129934 Gripen på min nalle gick mycket segt både öppna och stänga, kollade då närmare och såg att kolvstången var krokig,

Användarvisningsbild

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

wiktor  
#177941 hittat felet?

Avatar Fallback

Re: seg hydraulik på lill-nalle sm 460

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177953 Hade ett vagn från en stornalle med ösakran å det var samma på den. Gripen gick riktigt sakta. Men då var ju hydraulcylindern modell grövre. Kräver nog lite flöde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).