Skotare

810B med rasad motor vad gör man?

13 inlägg 7549 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175561 "Åtta-tians" motor gav upp i veckan. Först började den ryka som en skorsten ur vevhusventilationen, sen började den skramla. Slog igen och kollade oljan som inte fanns kvar. Slog i ätta liter och provstartade men motorn är stum.
Har frilagt transmission och bromsar men behöver bärgning för att komma till väg. Har provat med A75: an men den drar sig ju knappt själv. Vad gör man sen? Sätter i en motor från skroten för 20'? Sätter i en utbytes för 70'? Säljer till en skrotare/ handlare för 200? Byter bort den mot något dyrt så att man kan låtsas att man fått bra betalt för den?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

valmet862  
#175563 renovera den såklart,en perkins kan ju inte va hela världen att få igång igen :mrgreen: Men att byta bort den kanske också kan va ett alternativ,beror väl på de "allmänna skicket" Brukar ju bli så när man börjar renovera gammalt skrot tar det aldrig slut :roll:

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175567 Att renovera själv är nog inte min grej. Att lämna till en renoverare blir kanske lika dyrt som en utbytes. Med bytesmotorn är allt genomgånget, både insprutningspump och topp och det känns rätt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Mäki  
#175577 Sätt in en bytes då för inte kan man skrota en maskin bara för att "hjärtat" rasat.

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175579 Sätter man i en skrotmotor så kan man vara i samma läge om ett halvår. Lägger man ner cirka 100' så kan man ha traktor länge om det vill sig. Fast då gäller det att man har den kvar. Man får ju inte igen pengarna om man säljer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogshuggarninorr35  
#175583 Allt beror ju på omständigheterna, har du full körning på den är det billigare att skaffa en utbytesmotor.
Renovera kan funka också men det är inte säkert att det blir billigare.
Vi bytte på en 1710b för några år sedan och det blev pratat om den skulle renoveras eller sätta i en utbytes.
Jag har för mig att alla delar blev lite billigare men när man räknade på tidsåtgången * timtidskostnaden blev det billigare med en klar motor.

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogstinsen  
#175663 Om resten av maskinen är bra så kan du ju satsa på en utbytes motor. För det är ju så man vet vad man har men man vet aldrig vad man får! :sad: Och du fixade väl kranen förra året? Annars så kan jag köpa den billigt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177815 vore ju iof kul o bygga en monster810b me nån liten V8 i.. typ som ÖSA 250 Tornado.. Men det kanske blir dyrt??

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177847 Det slutade med att den blev bortbytt i befintligt skick. Det blev en Gremo. En tidig 00 med lilla motorn och långkran. Den stora motorn vill jag inte ha. Den ska säkert ha mat även om man inte gör något annat än rafsar ihop småpinnar efter beståndsgående småskördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

jonathanA  
#184714 Går gremon fint?

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184727 Gremon går kanon. Enda funderingen är att den behöver påfyllning till kranhydrauliken. Vet inte vad det är för fabrikat på oljan och miljöolja ska man visst inte blanda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

bodaedet  
#184734 Är den från Gremo så är det troligtvis Q8 Holbein. Den ska även gå att blanda eniligt tekniska avd på Q8

Avatar Fallback

Re: 810B med rasad motor vad gör man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184764 Bra tips! Ska kolla upp det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).